Cykelhållare. På tak eller dragkrok?

Black Raider

Ny medlem
Vilken typ av cykelhållare rekommenderas? På taket eller på dragkrok?

Om man skall satsa på takmonterat vilket är då att föredra? Hållare för hela cykeln eller en där man plockar av framhjulet?

du kommer nog få varierande svar :D

min personliga favorit är sådant där man har hojen på taket o där man plockar bort framhjulet o fäster i framgaffeln. andra tycker det är vansinne

En fördel med draghängt är att det är smidigt att spola geggklumpen medan den fortfarande hänger kvar.

Jag kör med takvarianten med hjulet på, köpte 4st på Jula, vänder dom varannan fram varannan bak och på detta sättet får jag plats med 4st mtb på taket. Vilket behövs på semestern när alla skall ha sina cyklar med.

De två nackdelarna är (tycker jag...)
1. Jag har en suv, och trots att jag är 190cm så behöver jag en pall för att nå och kunna sätta innersta cykeln, insteget till husvagnen har alltså fått ett nytt jobb..
2. Man behöver skydda ramen där man klämmer fast stället, annars blir det fula märken.

/Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ett Thuleställ bakpå där det finns plats för tre cyklar (plus ytterligare en med ett litet eftermarknadskit.)

Jag tycker det stället är helt fantastiskt, straps för hjulen och en arm som går ut för att hålla varje hoj i topprör/sadelstolpe.

Det är godkänt för 60 kg och vi har kört 3 DH-bågar på det utan problem (3 x 150mm bakände är lite klurigt att få på första gångerna men det går.)

Det enda att tänka på där är väl att försöka fördela lasten väl då ett maxlastat ställ av den sorten kommer inkräkta på köregenskaperna, försök få så mycket av packningen i bilen mellan hjulaxlarna.

Takställ har jag kört med innan, tycker de ganska praktiska men jäklar vilket luftmotstånd de erbjuder. Man blir lite nervös om man får hårda kastvindar, det märks rent körmässigt och man får en känsla av att bågarna skall gå sönder.

Varför sätter man cyklarna på taket egentligen, vad är fördelarna med det? Lurigt om man glömmer att de sitter där, och kör ner i ett garage eller så :/ Borde inte biltaket bli rätt skitigt om det är mtb:s det gäller också?

Lotta B: Baken på bilen är det skitigaste stället på bilen ;-) Jo det är faktiskt sant trots att jag själv använder ett thule hang on. Men det är pga att jag kan vara lite flummig ibland och därmed minska risken att köra in i garaget med cyklarna på biltaket ;-) Nu finns inte den risken då jag har dem där bak på en thule hang on. Men annars så hade jag haft cyklarna på taket.

Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Lotta B: Baken på bilen är det skitigaste
> stället på bilen ;-)

Finns bot mot det: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84580 (eller liknande).
Man får spänna några stroppar runt så det inte fladdrar bara. Jag har ett Thule 9203 (som jag är mycket nöjd med) och pular in alla cyklar i ett mc-kapell om jag ska köra långt.
Har även takställ men det står bara i garaget då jag tycker det är för meckigt att montera upp cyklar på taket.

Senast redigerad av en moderator:
Black Raider skrev:
> Vilken typ av cykelhållare rekommenderas? På
> taket eller på dragkrok?

Det bästa för cykeln är i skuffen på någon större kombi eller van eller suv, eftersom den är helt skyddad. Detta gäller framför allt för längre resor. För kortare resor funkar det bra på taket, men gaffelbenen blir vissa årstider nersmetade med döda flygfän (vilket inte är så bra för bussningarna), och vid regn blir kablar och reglage lätt gistna. Dragkrok bör, vill jag hävda, endast användas när väder och väglag är torrt och trevlig. Är det smutsigt blir hojen genomskitig. Ytterligare en sak som talar för takmontering är att sådan inte påverkar baklysen och nummerskyltens synlighet.

Lotta B skrev:
> Varför sätter man cyklarna på taket egentligen,
> vad är fördelarna med det? Lurigt om man
> glömmer att de sitter där, och kör ner i ett
> garage eller så :/ Borde inte biltaket bli rätt
> skitigt om det är mtb:s det gäller också?

flrutom problem me skit så som miche nämner, så äre ju även skönt att kunna öppna bakluckan utan att behöva tav stället o hojjarna.

angende köra in garage osv. ja man får tänka till,svårare än så äre inte. men visst, har sett en del lite komiska "olyckor" :D

Det finns dock cykelställ som är krokmonterade där man kan fälla cykelstället och öppna bakluckan. Ett sånt skaffade jag mig, Thule Hang On. Visst det funkar fint men cyklarna är alltid ändå i vägen när man skall rota i bagaget.

Tillbaka
Topp