Cykelhållare på taket.

Gusthoren

Medlem
Cykelhållare på taket.
Hallå. Hur tycker ni att man ska rotera takställen på taket kan man ha två bakåt och den i mitten frammåt så att styrena får plats eller är det en fara? Är dem inte byggda för det? Jag tänker att om man kör in i nått så är det ju bra om inte gaffeln skadas och att stolpen går av istället och att stolpen får skav och inte gaffelbenen om man kör in i grenar?

Tack för hjälpen//Gustav

Cykelhållare på taket.
Första gången jag körde på cykeln på taket så hade jag monterat hållaren "bakoochfram" orkade inte ändra. Både tystare och mindre insekter på styrlindan.

Cykelhållare på taket.
2 bakåt o 2 framåt.

Bilagor

• DSC_2799.JPG
    DSC_2799.JPG
    326 KB · Besök: 135
Cykelhållare på taket.
Jag kör alltid på taket, framåt och bakåt blandat. Inbillar mig dock att jag får lite mindre stenskott på t.ex. gaffelben. Har dock kört rätt många mil totalt. Kan däremot inte säga säkert att det är stenskott.

Har nån annan märkt av stenskott? Kan det ev vara anledning till att köra dom baklänges? Tänker att på t.ex. MTB borde det bli färre ”känsliga” ytor som blir exponerade.

För mig är taket ändå förstahandsalternativet. Skönt att bli av med dom helt liksom.

Cykelhållare på taket.
kais01 sa:
taket är ibland enda alternativet, men är dyrt, meckigt, ger oväsen och även ökad bränsleåtgång.
Tror jag monterar mina takställ (inkl lasthållarna) snabbare än vad jag skulle göra med ett sånt där hängepå-schabrak, går ju på max 5 min. En cykel monteras på stället på max 10 sekunder. Dessutom tar takställen knappt nån plats när de förvaras i förrådet, ett hängepå-schabrak lär väl ta åtskilligt med utrymme i anspråk. Oväsen? Inget jag märkt, men det beror väl på bil (liten skruttbil med dålig ljudisolering kanske det hörs mer i). Bränsleförbrukning påverkas marginellt, i mitt fall kanske upp fr 0,58 till 0,59 liter/mil, inget att orda om.

Cykelhållare på taket.
tror du är tidsoptimist i det här fallet. och dina erfarenheter med bränsleåtgång stämmer inte med mina, det rör sig lätt om en halv dl per mil, så länge man håller sig borta från motorvägar, då ökar skillnaden. och bullret.

det tycks vara tillräckligt osmidigt att ta av takställen för att folk ska undvika att göra det; till följd att nästan samtliga takställ saknar cyklar. ställen ger i de fallen ständig olägenhet.

varför ska ha man ha ett schabrak på dragkroken? det finns smidiga lösningar.

men har absolut inget emot att använda takställ när det behövs. i mitt eget fall fraktar jag oftare cykeln inne i bilen.

Cykelhållare på taket.
kais01 sa:
tror du är tidsoptimist i det här fallet. och dina erfarenheter med bränsleåtgång stämmer inte med mina, det rör sig lätt om en halv dl per mil, så länge man håller sig borta från motorvägar, då ökar skillnaden. och bullret.

det tycks vara tillräckligt osmidigt att ta av takställen för att folk ska undvika att göra det; till följd att nästan samtliga takställ saknar cyklar. ställen ger i de fallen ständig olägenhet.

varför ska ha man ha ett schabrak på dragkroken? det finns smidiga lösningar.

men har absolut inget emot att använda takställ när det behövs. i mitt eget fall fraktar jag oftare cykeln inne i bilen.
Nej, jag är varken tidsoptimist eller far med osanning när det gäller bränsleåtgång och buller, det är baserat på egen erfarenhet. Men det beror nog på bil också; liten skruttbil med klen motor lär det nog både bullra mer och gå mer bränsle. Att många låter dem sitta på hela säsongen beror nog just på att "olägenheterna" du framför just är försumbara eller knappt mätbara.
Vad är det seriösa alternativet till schabrak på dragkroken? Klämställ med två pinnar att hänga cykeln på bortser jag ifrån, då de på sin höjd duger till att hämta hem fyllecykeln...

Senast ändrad:
Cykelhållare på taket.
Var hittar man en såndär fantastisk cykel som har mindre luftmotstånd i nittio än vid trettio. Borde ju vara perfekt som tempohoj. Kan man få tips om fabrikat och modell?

Cykelhållare på taket.
emmer sa:
Var hittar man en såndär fantastisk cykel som har mindre luftmotstånd i nittio än vid trettio. Borde ju vara perfekt som tempohoj. Kan man få tips om fabrikat och modell?
Du vägrar ju ändå köpa Canyon :-)
Men självklart ökar luftmotståndet, det jag säger är att på min bil (och troligen många andras) leder det endast till marginell, knappt mätbar, ökning av bränsleförbrukningen. Bilen är en BMW 320d Xdrive, dvs fyrhjulsdriven diesel på ca 180 hk. Jag kan tänka mig att det märks mycket mer på en bensinare på 90-100 hk...

Cykelhållare på taket.
ooms sa:
emmer sa:
Men självklart ökar luftmotståndet, det jag säger är att på min bil (och troligen många andras) leder det endast till marginell, knappt mätbar, ökning av bränsleförbrukningen. Bilen är en BMW 320d Xdrive, dvs fyrhjulsdriven diesel på ca 180 hk. Jag kan tänka mig att det märks mycket mer på en bensinare på 90-100 hk...

Låter lätt överdrivet faktiskt...

Cykelhållare på taket.
ooms sa:
emmer sa:
2kW är 2kW och med en effektivitet på 15-20% så är det rätt mycket hur du än vill förneka det.
Men med Canyon och 4wd diesel så kanske vi inte ska diskutera cyklar oavsett...

Cykelhållare på taket.
ooms sa:
emmer sa:
Senast jag försökte med cyklar på taket var på min bensindrivna S80. I 100 med tre cyklar på taket ökade förbrukningen från precis över 0,7 till 1 liter milen. Det kändes ungefär som att köra med ett segel på bilen.

På draget på V70n gör det ändå nästan en deciliter extra i motorvägsfart men väldigt lite på landsväg.

Cykelhållare på taket.
Rattnalle sa:
ooms sa:
emmer sa:
Senast jag försökte med cyklar på taket var på min bensindrivna S80. I 100 med tre cyklar på taket ökade förbrukningen från precis över 0,7 till 1 liter milen. Det kändes ungefär som att köra med ett segel på bilen.
På min gamla Volvo S60 (200 Hk bensinturbo) syntes också en tydlig förbrukningsökning, men på BMW:n märks det knappt. Å andra sidan skilde det rejält på körning i stadstrafik vs landsväg med Volvon också (0.7 på landsväg, över litern i stadskörning), på BMW:n skiljer det på sin höjd en halv deciliter. Men det är ju två helt skilda motortyper också (olika karaktär), och bortåt 20 års skillnad mellan konstruktionerna.

Cykelhållare på taket.
ooms sa:
kais01 sa:
taket är ibland enda alternativet, men är dyrt, meckigt, ger oväsen och även ökad bränsleåtgång.
Tror jag monterar mina takställ (inkl lasthållarna) snabbare än vad jag skulle göra med ett sånt där hängepå-schabrak, går ju på max 5 min. En cykel monteras på stället på max 10 sekunder. Dessutom tar takställen knappt nån plats när de förvaras i förrådet, ett hängepå-schabrak lär väl ta åtskilligt med utrymme i anspråk. Oväsen? Inget jag märkt, men det beror väl på bil (liten skruttbil med dålig ljudisolering kanske det hörs mer i). Bränsleförbrukning påverkas marginellt, i mitt fall kanske upp fr 0,58 till 0,59 liter/mil, inget att orda om.

Mitt ”schabrak” tar inte nämnvärt mer plats i förådet. Eller rent av mindre då jag brukar plocka av talställen inkl lastbågarna. O jag får in schabraket i bakluckan plus barnvagn o massa packning. Visst kan jag få in takställ med men inte lika lätt utan att fälla nå säten.

I mitt fall skulle jag säga att det ger 1dl mer per mil. Nästan. Beror ju på fart o antal hojar.
Bensinare 180 hk och 2018 års modell.

Menar bara att man inte kan generalisera så. Båda ä bra på olika o beroende på ställ

Senast ändrad:
Cykelhållare på taket.
Jensen sa:
ooms sa:
kais01 sa:

Mitt ”schabrak” tar inte nämnvärt mer plats i förådet. Eller rent av mindre då jag brukar plocka av talställen inkl lastbågarna. O jag får in schabraket i bakluckan plus barnvagn o massa packning. Visst kan jag få in takställ med men inte lika lätt utan att fälla nå säten.

I mitt fall skulle jag säga att det ger 1dl mer per mil. Nästan. Beror ju på fart o antal hojar.

Menar bara att man inte kan generalisera så. Båda ä bra på olika o beroende på ställ
Håller med. Mitt svar var i första hand riktat mot kais01 sågning av takställ. Det beror ju även på typ av cykel, för min del är det bara racer och cx som fraktas, och då är takställ suveränt tycker jag. Men en mtb på 15-20 kg vet jag inte om jag skulle vilja baxa upp på taket.
Hur lätt är det förresten att hänga på "schabraket", klarar man det enkelt själv eller måste man vara två (beroende på vikt och/eller otymplighet)?

Cykelhållare på taket.
ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
kais01 sa:

Håller med. Mitt svar var i första hand riktat mot kais01 sågning av takställ. Det beror ju även på typ av cykel, för min del är det bara racer och cx som fraktas, och då är takställ suveränt tycker jag. Men en mtb på 15-20 kg vet jag inte om jag skulle vilja baxa upp på taket.
Hur lätt är det förresten att hänga på "schabraket", klarar man det enkelt själv eller måste man vara två (beroende på vikt och/eller otymplighet)?
Jag har ett billigt och dåligt schabrak. Mycket smidig att hantera ensam. Ett bra schabrak typ EasyFold ännu lättare både i vikt och hantering. Dessutom. Smidigt att förvara.

Cykelhållare på taket.
ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
kais01 sa:

Min nya bil ä så pass hög att jag efter 22 år med takställ skaffade ett för kroken. Hade funkar me pall att stå på. Men då blir det en sak till att få med. Plus att talställen har ju andra nackdelar. Enda fördelarna jag kan komma på med tak med mtb är mindre skitigt vid regn och lättare att lasta flera (knappt). Annars ä krok lättare. I alla fall med ett bra.

Svårt, mitt easyfold ä ju som en resväska med handtag. Lyft upp på kroken med hjälp av handtaget på stället. Fäll ner spaken. Fäll ut stället. Vola, klart, 20sekunder? Plus 10s för att rulla ur den ur väskan innan

Bilagor

• 723B8CA5-BE3B-4683-8675-EA643623184F.jpeg
    723B8CA5-BE3B-4683-8675-EA643623184F.jpeg
    76.4 KB · Besök: 136
  • E35710BD-FFF0-448C-B8A5-47FB62FDF2A0.jpeg
    E35710BD-FFF0-448C-B8A5-47FB62FDF2A0.jpeg
    23.5 KB · Besök: 124
Senast ändrad:
Cykelhållare på taket.
Putteman sa:
Jag kör alltid på taket, framåt och bakåt blandat. Inbillar mig dock att jag får lite mindre stenskott på t.ex. gaffelben. Har dock kört rätt många mil totalt. Kan däremot inte säga säkert att det är stenskott.

Har nån annan märkt av stenskott? Kan det ev vara anledning till att köra dom baklänges? Tänker att på t.ex. MTB borde det bli färre ”känsliga” ytor som blir exponerade.

För mig är taket ändå förstahandsalternativet. Skönt att bli av med dom helt liksom.

Har fått stenskott i en helt ny gaffel där gaffelbenet bara var att skrota därefter.
”Skall jag bra kör en kort bit”

Så jag sätter aldrig en hoj på taket igen utan skydd framför gaffelbenen.

Cykelhållare på taket.
Rattnalle sa:
ooms sa:
emmer sa:

På draget på V70n gör det ändå nästan en deciliter extra i motorvägsfart men väldigt lite på landsväg.

Auris Hybrid ligger på ca 0.63 100 kmh o 4 cyklar på taket, iof ligger den på 0.45 vid 120 utan cyklar.

Cykelhållare på taket.
Är någon takhållare att föredra framför någon annan?
Antar att hållare som man klämmer fast ramen i kanske inte är optimalt för kolfiberramar men sett att det finns
hållare för genomgående axel och de som klämmer fast framhjulet.

Kör idag med cykeln på drakkroken men det är så jävla meckigt med en otymplig byracka i bagaget för cyklarna måste av och hållaren vikas ut och ihop för in och utsläpp.

Cykelhållare på taket.
såkket sa:
Är någon takhållare att föredra framför någon annan?
Antar att hållare som man klämmer fast ramen i kanske inte är optimalt för kolfiberramar men sett att det finns
hållare för genomgående axel och de som klämmer fast framhjulet.

Kör idag med cykeln på drakkroken men det är så jävla meckigt med en otymplig byracka i bagaget för cyklarna måste av och hållaren vikas ut och ihop för in och utsläpp.

Jag gillar nya proride, men kör också aluhijjar bara. Det ska ju dock fungera oavsett. Har du plats för hjul hos hunden?

Cykelhållare på taket.
3/4 bur i bakluckan så två framhjul borde gå att knöla in där bak men i dom fallen hunden är med så är det uteslutande endast två vuxna och 1-2 cyklar som skall med så hela baksätet finns ju också för lastning så finns det någon fördel med att köra med demonterade hjul så är det inget problem.

Har iofs en freeride liggandes sedan någon vätternrunda då vi behövde ha med oss 3 cyklar men inte vågat använda den till kolfiberram men det kanske inte är någon fara, har alltid fått höra hur ajaj det är på alla sätt att klämma fast kolfiber i meckställ osv.

Cykelhållare på taket.
Finns alltid dom som tycker annorlunda, men både jag själv och många andra har kört en massa mil med kolfiberram klämd i takställ utan problem. Skönt att slippa hålla på med montage av hjul och att ha dom i bilen.

Cykelhållare på taket.
Thule har väl också nån tryckfördelande accessoar som man kan ha som ramskydd där man klämmer fast ramen. Har för mig den länkades till i nån tråd nyss (kanske denna till och med?).

Cykelhållare på taket.
Det kommer upp med jämna mellanrum. En kolfiberram ska nog (i normalfallet) hålla för att klämmas försiktigt men bestämt. Om ni tror att kolfiber är speciellt ömtåligt undrar jag hur ni vågar cykla på en dylik ram?

En tunt kolfiberrör är inte mer ömtåligt än ett tunt alurör. Med det sagt vill jag inte klämma min racerram i mekstället men däremot gärna min Mtb. Racern är ölburkstunn alu, mtbn är kolfiber. På taket skulle jag våga med båda, men har valt ett ställ med gaffelmontage för att jag tror det är stabilare.

Cykelhållare på taket.
Tillbaka
Topp