ooms sa:
kais01 sa:
taket är ibland enda alternativet, men är dyrt, meckigt, ger oväsen och även ökad bränsleåtgång.
Tror jag monterar mina takställ (inkl lasthållarna) snabbare än vad jag skulle göra med ett sånt där hängepå-schabrak, går ju på max 5 min. En cykel monteras på stället på max 10 sekunder. Dessutom tar takställen knappt nån plats när de förvaras i förrådet, ett hängepå-schabrak lär väl ta åtskilligt med utrymme i anspråk. Oväsen? Inget jag märkt, men det beror väl på bil (liten skruttbil med dålig ljudisolering kanske det hörs mer i). Bränsleförbrukning påverkas marginellt, i mitt fall kanske upp fr 0,58 till 0,59 liter/mil, inget att orda om.
Mitt ”schabrak” tar inte nämnvärt mer plats i förådet. Eller rent av mindre då jag brukar plocka av talställen inkl lastbågarna. O jag får in schabraket i bakluckan plus barnvagn o massa packning. Visst kan jag få in takställ med men inte lika lätt utan att fälla nå säten.
I mitt fall skulle jag säga att det ger 1dl mer per mil. Nästan. Beror ju på fart o antal hojar.
Bensinare 180 hk och 2018 års modell.
Menar bara att man inte kan generalisera så. Båda ä bra på olika o beroende på ställ