Cykelhållare som håller skidorna

Psyclist

Aktiv medlem
Hallå forumet! Är i farten att köpa en cykelhållare, dragkroksmonterad sådan, spanat på en Thule euroride för 2 cyklar. Känns som ett bra pris för 3200kr ungefär. På väg hem ifrån fjällen så ser jag idel danskar köra med sina skidor fastsurrade på sina Thule cykelställ. Det här förundrar mig, som svensk ska skidorna ligga i takboxen, därmed basta. Jag skrattar lite åt danskarna och drar några danskskämt. Men, sedan börjar jag fundera om inte danskarna har slagit huvudet på spiken. Eller vad tycker ni? Någon som testat?

Jag tror nyckeln ligger i att cykelhållaren ägs och används regelbundet i Danmark medan skidhållare/takbox är 1 vecka om året. Så då får man Kreativa, ekonomiska, men kanske tveksamma lastlösningar efter dagens standard.

Men förr hade man ju bara galler på taket som man surrade allt möjligt. Så bara kompetensen att fästa finns så är det säkert bra. :)

Utan fodral ger det säkert låg förbrukning, men skitiga skidor.
Med fodral ger det förhöjd förbrukning och rena skidor.

Jag har skidorna i bilen eller på taket.

Jag har än så länge inga barn så inte sett något behov av takbox, skidorna får ju plats inne i bilen. Men blev förundrad över hur pass mycket det lät inne i bilen senast jag åkte med en med takbox.

Men annars är det ju smidigt med takbox när man ska ut och hit och dit. Men ska man packa för resan hem till Danmark kan man ju spänna fast grejer på andra vis, då gör det ju inget om det är lite meck.

Mycket nöjd med att köra utan skidor och utan box. Mindre bil med box hade iofs varit nice men nu hyrde vi skidor och fick plats med pjäxor och hjälmar +annat i bilen

Dansken packar gissningsvis bakpå bilen för att minska antalet ladd-stopp. T.V jämförde en fet packbox som vann över takboxen. Har man redan cykelstället och är ok med snömodden och slask på packningen blir det billigast, förutsatt dansken inte blir stoppad för "bristfällig lastförankring" 1500:- .

reflektion, ganska komiskt att takboxtillverkare i alla år bara följt trender och inte funderat kring att optimera luftmotståndet???! Droppformen är ändå välkänd

1708359172727.png

Skulle också gissa att andelen som äger takbox vs cykelställ är det omvända i cykellandet Danmark vs i Sverige.

takbox till skidorna är ju bekvämt ffa om man är många i bilen, och behöver ta bilen till backen på daglig basis. bara att slänga i skidorna och köra iväg. det är förhållandevis extra bekvämt om boxen går ända ut till kanten av taket, alltså 115 cm bredd. en sådan box drar högst 0,1 liter milen och då pratar vi bensin och motorvägsfart. mindre med diesel och framfart på vanliga landsvägar.

är det bara långa resan till och från skidorten som är aktuell är två tre skidfodral med två tre skidpar vardera ett funkis alternativ. lite meck spänna fast, drar lite mer bränsle och bullrar lite mer, men funkar ok.

är inte bilen full med passagerare och deras grejor är skidor inne i bilen ett högst attraktivt alternativ. något arrangemang för att samla smältvatten kan vara av värde.

Dansken packar gissningsvis bakpå bilen för att minska antalet ladd-stopp. T.V jämförde en fet packbox som vann över takboxen. Har man redan cykelstället och är ok med snömodden och slask på packningen blir det billigast, förutsatt dansken inte blir stoppad för "bristfällig lastförankring" 1500:- .

reflektion, ganska komiskt att takboxtillverkare i alla år bara följt trender och inte funderat kring att optimera luftmotståndet???! Droppformen är ändå välkänd

Visa bilaga 681874
Finns det ingen sammanställning över skillnaden mellan laglig promillehalt och "lite för full" också?

Av egen erfarenhet, med stor kombi och 2 barn och 1 vecka i fjällen så trots att vi hyr skidor nästan framme vid destinationen så är ändå takboxen nästan full redan hemifrån. Packas med allt möjligt och framförallt maten så man slipper en kylbox som surrar i baraget.

Kan tillägga att det var mindre i takboxen i år än vanligt men det blir väl så när barnen blir större och man inte behöver ha med sig typ allt...

När barnen var riktigt små hade vi tom 2 Snowracers i takboxen, fick skruv av rattarna bara :giggle:

Annars är det väldigt bekvämt med takbox, enda gången jag kan se det som jobbigt är väl om man hoppar på trenden med SUV och liknande format på bil, då sitter den bra högt upp...

Jag köpte en mindre Thulebox den lät mindre än att ha 4 par skidor i bilen som låg och knarra mot allt i ett fullt bagage ?

Dessutom var det väl så att förbrukningen med bakbox var lägre än ingen box alls, bilen blir en longtail...
1708416083631.png

Hallå forumet! Är i farten att köpa en cykelhållare, dragkroksmonterad sådan, spanat på en Thule euroride för 2 cyklar. Känns som ett bra pris för 3200kr ungefär. På väg hem ifrån fjällen så ser jag idel danskar köra med sina skidor fastsurrade på sina Thule cykelställ. Det här förundrar mig, som svensk ska skidorna ligga i takboxen, därmed basta. Jag skrattar lite åt danskarna och drar några danskskämt. Men, sedan börjar jag fundera om inte danskarna har slagit huvudet på spiken. Eller vad tycker ni? Någon som testat?
Jag kör skidorna på cykelstället bak.

I hårt flygplansfodral.

I mitt fall för att 1 bilen är 2.6 m hög och 2 det är svårt att montera takräcke. Men efter att ha "tvingats" prova så skulle jag nog fortsätta så även med en annan bil.

Tillbaka
Topp