Cykelhållare till dragkrok

Viktorj

Medlem
Hej
Behöver köpa någon form av cykelhållare till bilen. Känns mest praktiskt med en sån man hänger på dragkroken för att slippa så Mycke vindbrus. Har kollat på Thule ride-on och bike-on. Där den senaste verkar mest intressant. Spec den man kan välta ner för att komma åt bagagen.
Skall ha med mig 2 hojar.
Någon som har erfarenhet av dessa.
Ha de gött

Har Thules "hängmodell" för två cyklar utan tilt och den är välbyggd men tiltfunktionen saknas. Verkar som om man alltid har glömt nåt i bagaget när man väl har fått på cykeln. Höll dessutom på att tappa en cykel på E6an när ena gummit hoppade av. Kollade på deras euroride etc och de verkar fina men snålfan i mig köpte en Harald Nyborg. Helt OK för min del tror jag om man bara använder den några ggr om året. Har dock bara satt ihop den och inte testat. Finns en happytråd om liknande hållare.

Men vad är fördelen mellan att hänga jämfört med ställa hojarna. Har en heldämpad hoj som kanske kan bli svår att hänga? Eller?

Har ingen heldämpad men skulle tro att den är säkrare/lättare att montera på en ställmodell. Thule rekommenderar väl adaptern till hängmodellerna för dam/bmx/downhill cyklar och då ryker man på några slantar till och fler grejer att hålla reda på. Fördelen skulle jag säga är att ställ har fler fixa monteringspunkter och bör bli betydligt stabilare....men de är tyngre att hantera och tar mer plats.

Har en Thule Velocompact 925 som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Finns för lite drygt 3000:- på internet.

Jag upplever att cyklarna är betydligt bättre fixerade när de står än när de hänger så risken för skador på cyklar och bil känns mindre.

Har inte varit ute på några längre rundor med den än men hoppas att jag är minst lika nöjd efter sommarens kommande 150 mils runda.

Jag hade en noname hängande förut, men efter att ha fått en lackskada så spoilern så tröttnade jag ovh köpte en Velocompact 925. Känns mycket stabilare att ha cykeln stående än hängande!

Om pris inte är så känsligt och man bara behöver ha med två cyklar så rekommenderar jag väldigt varmt denna:
https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfold-932-_-932000

Tar lite plats både i garaget och på resa då man slipper ha den kvar monterad på bilen (slänger den i bagageutrymmet, eller i rummet/stugan). Har åkt otaliga gånger fram och tillbaka till bl.a Järvsö med DH-hojar och den känns väldigt stabil.
Men som sagt tyvärr inte billig. :-/

Senast ändrad:
Jag har en Thule av något slag, tiltbar. Funkar kanon, även i högre hastigheter. Inga skavmärken eller krångel. Har använt den både till MTB och lvg. Kolla runt efter priser, kan skilja ett par tusen i pris mellan olika försäljningsställen. När jag köpte förra året var XXL billigast.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    304.8 KB · Besök: 367
Jag har en Thule express 970 hängställ och ett Thule velocompact 927 för att ställa cyklar på.
Om jag bara ska hämta en herrcykel så är ju expressstället väldigt smidigt och lätt att bära ut till bilen. På tältsemestern när man ska in och ut med grejer i bagaget så är tiltfunktionen på 927 väldigt bra och har plats för 3 cyklar (4 med adapter). Har dessutom en tung elcykel till frun och där går vikten över maxvikten på hängstället.
Om det blir ett Thule för dig så kam jag rekommendera mekonomen när de har sina 25-30 procent på allt. Brukar ske några gånger per år, fråga i butik om det är dags snart igen.

Gorby sa:
Har Thules "hängmodell" för två cyklar utan tilt och den är välbyggd men tiltfunktionen saknas. Verkar som om man alltid har glömt nåt i bagaget när man väl har fått på cykeln. Höll dessutom på att tappa en cykel på E6an när ena gummit hoppade av. Kollade på deras euroride etc och de verkar fina men snålfan i mig köpte en Harald Nyborg. Helt OK för min del tror jag om man bara använder den några ggr om året. Har dock bara satt ihop den och inte testat. Finns en happytråd om liknande hållare.
Antar att det är det här du menar? http://www.harald-nyborg.se/cykelhallare-till-4-cyklar-21326.html

Jag har Julas version av samma ställ, förmodligen skiljer inget. Har väl kört uppåt 500 mil med stället och det håller ihop än. Lite meckigt att lasta när stängerna inte är löstagbara men det funkar. Jag har dock aldrig vågat köra mer än 3 normaltunga 13-14-kilos MTB på det, det känns som att det räcker. Jag skruvade åt tiltfunktionen också för jag tyckte den glappade för mycket. Vet inte om det bara var inbillning men den var inte så särskilt bra till att börja med. Stället går att lyfta av med cyklarna på om man är två.

J:son sa:
Jag har en Thule av något slag, tiltbar. Funkar kanon, även i högre hastigheter. Inga skavmärken eller krångel. Har använt den både till MTB och lvg. Kolla runt efter priser, kan skilja ett par tusen i pris mellan olika försäljningsställen. När jag köpte förra året var XXL billigast.

Jag har också den. Jättenöjd! Saknar bara låsfunktionen så nu kör jag med separat lås

Rattnalle sa:
Gorby sa:
Antar att det är det här du menar? http://www.harald-nyborg.se/cykelhallare-till-4-cyklar-21326.html

Jag har Julas version av samma ställ, förmodligen skiljer inget. Har väl kört uppåt 500 mil med stället och det håller ihop än. Lite meckigt att lasta när stängerna inte är löstagbara men det funkar. Jag har dock aldrig vågat köra mer än 3 normaltunga 13-14-kilos MTB på det, det känns som att det räcker. Jag skruvade åt tiltfunktionen också för jag tyckte den glappade för mycket. Vet inte om det bara var inbillning men den var inte så särskilt bra till att börja med. Stället går att lyfta av med cyklarna på om man är två.
jupp fast för två cyklar http://www.harald-nyborg.se/cykelhallare-till-2-cyklar.html bra pris till det lilla jag i nuläget tror att jag kommer använda den. Btw, har man inte nån typ av begränsning på 50 kg på kulan?

Gorby sa:
Rattnalle sa:
Gorby sa:

jupp fast för två cyklar http://www.harald-nyborg.se/cykelhallare-till-2-cyklar.html bra pris till det lilla jag i nuläget tror att jag kommer använda den. Btw, har man inte nån typ av begränsning på 50 kg på kulan?
Max kultryck varierar från bil till bil. Tror det är närmare 100 kg på min. Men tre cyklar plus ställ blir inte mer än 50-60 kg tror jag.

Viktorj sa:
Hej
Behöver köpa någon form av cykelhållare till bilen. Känns mest praktiskt med en sån man hänger på dragkroken för att slippa så Mycke vindbrus. Har kollat på Thule ride-on och bike-on. Där den senaste verkar mest intressant. Spec den man kan välta ner för att komma åt bagagen.
Skall ha med mig 2 hojar.
Någon som har erfarenhet av dessa.
Ha de gött

Ja, jag har en Ride-On för tre cyklar. Stabilt och stadigt. Går att fälla, men man får krångla in handen mellan hjulen och skruva upp två rattar. Med tre cyklar får man vara beredd att vrida något styre för att de inte ska slå emot varandra. Prisvärt och bra ställ, dock lite skrymmande när det står i förrådet. Rekommenderar att köpa modellen för tre cyklar.

pkarlsson sa:
Lånar tråden lite. Kan man lite på en Thule Express 970 om man åker motorväg? Gäller en cykel bara.
Njaäe... jag kommer ha extra stroppar/spännband iaf. Själva stället är stabilt nog men det gäller nog att fixera ordentligt i fästena. Litar inte helt på gummistropparna.

Bump samt skamlös trådkapning.

Det här med avgaserna som smälte däcket om de sitter för nära. Hur långt vågar man åka med cykeln på dragkrok? Ska från Tyresö in till centrala Stockholm (25 kilometer?), och väl där ner i ett lågt P-hus. Så den sedvanliga takmonteringen går bort.

Dubbla utblås bak, dessvärre. Slipper helst montera bort båda hjulen. Bensinmotor om det gör någon skillnad (Volvo V60).

gerrardsdobbar sa:

Det här med avgaserna som smälte däcket om de sitter för nära. Hur långt vågar man åka med cykeln på dragkrok? Ska från Tyresö in till centrala Stockholm (25 kilometer?), och väl där ner i ett lågt P-hus. Så den sedvanliga takmonteringen går bort.

Dubbla utblås bak, dessvärre. Slipper helst montera bort båda hjulen. Bensinmotor om det gör någon skillnad (Volvo V60).

Är detta en engångsföreteelse? Spontant är det inga större problem eftersom 1) den har antagligen en motor med ganska beskedlig värme-och avgasutveckling och 2) det är motorväg större delen dvs bra vinddrag. Vad är det för krok och cykel? På häng-krokar tycker jag ena hjulet (ofta bakhjulet) ändå hamnar långt bort, och framhjulet kan du väl i så fall plocka av. Eller släng in den i bakluckan med sätet fällt och framhjulet av så är problemet löst helt.

AX3L sa:
gerrardsdobbar sa:

Är detta en engångsföreteelse? Spontant är det inga större problem eftersom 1) den har antagligen en motor med ganska beskedlig värme-och avgasutveckling och 2) det är motorväg större delen dvs bra vinddrag. Vad är det för krok och cykel? På häng-krokar tycker jag ena hjulet (ofta bakhjulet) ändå hamnar långt bort, och framhjulet kan du väl i så fall plocka av. Eller släng in den i bakluckan med sätet fällt och framhjulet av så är problemet löst helt.

Ja, det är det. Sambon ska med, och hon vägrar låta MTBn resa i bilen (Happy wife, happy life). Du har en poäng där med att cykeln oftast hamnar litet snett. Tröska av framhjulet kan man ju stå ut med. Knappt...Bilen är ju bara några månader gammal, förhoppningsvis är den relativt...snäll.

Tillbaka
Topp