Cykelhållare till SUV?

challe11

Ny medlem
Cykelhållare till SUV?
Hej,

Försöker få tag på en smidig cykelhållare för bak till en SUV, en normal för dragkroken går ju inte på de flesta SUV:ar pga av reserv hjulet som sitter där bak.

Gäller en Honda i mitt fall.

Vill inte använda takräcke och den ska helst vara mycket smidig att ta av och få plats i bakluckan.

Några tips?

Tack på förhand.

Cykelhållare till SUV?
Intresserad av detsamma.

Själv har jag hittills tagit mitt thule, och bockat stället helt enkelt så gott det går. Behöver bättras på, för fy satan sicket gods det verkade vara tillverkat i. Värmde tills det var rödglödgat oprdentligt, men då det är två parallella rör så han det ena svalna innan man glödgat det andra tillräckligt......

/JPL

Cykelhållare till SUV?
Har en Honda CRV och löste problemet genom en förlängare på dragkroken. Åkessons bil i Götene (Honda återförsäljare) hade en sådan, men poängterade att den var olaglig! Funkar okay annars, men inte till alla cykelhållare har jag tyvärr märkt.

Cykelhållare till SUV?
Kan bara utfärda en halv varning för en som heter Thule Freeway 968 http://www.thule.com/Thule/ProductPage____44806.aspx
Är lite meckig att få på, men väl där tar den 3 cyklar på de flesta bilmodeller och är rätt billig, 6-700:-
Efter en sommars användning, aldrig med mer än 2 cyklar, så upptäckte jag att fanskapet slipat ner lacken där (de jävligt hårda) gummikuddarna ligger mot. Och ja, jag var noga att se till att underlaget var rent när jag monterade.
Har man en risig bil man skiter i är den inte så dum, jag använder den fortfarande till min andrabil Fiat "Skökan" Punto.

Cykelhållare till SUV?
Enkelt,
Man byter sin SUV mot en begagnad småbil och får lite penga i mellan. För pengarna köper man en vanlig cykelhållare samt betalar för kosmetisk kirurgi för att justera storleken på det organ SUVen kompensarade för.

Cykelhållare till SUV?
Olby skrev:
-------------------------------------------------------
> Enkelt,
> Man byter sin SUV mot en begagnad småbil och får
> lite penga i mellan. För pengarna köper man en
> vanlig cykelhållare samt betalar för kosmetisk
> kirurgi för att justera storleken på det organ
> SUVen kompensarade för.

Är det kanske (lars) Ohly som döljer sig bakm signaturen Olby???

Det låter i alla fall som en typisk kommentar från en avundsjuk kommunist.
"Han har råd att köpa större bil än jag - jävla kapitalistsvin - liten kuk har han säkert också - ha ha".

v_lars_ohly.gif

Olby?

Cykelhållare till SUV?
SUV-diskussionen har blivit så sned. Fokusera på utsläppen istället och upptäck att Sveriges mest sålda bil är ett riktigt miljösvin jämfört med andra nya bilar. Den är det inga asfaltstalibaner som gnäller på tyvärr.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhållare till SUV?
En annan sak jag har funderat på är om det totalt sett verkligen är klokt att skrota ut lite äldre bilar. Det går ju åt en sjuherrans massa resurser för att tillverka de nya..

nåja, cykelhållare var det. Det finns ju hållare som är till för att sätta på det utanpåmonterade reservhjulet också.

Cykelhållare till SUV?
Olby skrev:
> Enkelt,

Hehe...naturligtvis har Olby helt rätt, sedan är det ju tråkigt om någon blir kränkt. Sälj bilen!

Cykelhållare till SUV?
Olby skrev:
> Enkelt, ...bla bla bla...
> ....samt betalar för kosmetisk

men, det var min (kvinnliga) sambo som ville ha SUV i vår familj.
Vilket organ kompenserar SUVen i vår familj? Är det en fin pik från hennes sida, eller hur skall jag tolka det?

Och ta bara tex en vanlig hederlig Volvo V70, den är ju både längre och bredare än de flesta SUVar som rullar på våra vägar - vad säger det om underutvecklade Volvoägare?

För att återgå till ursprungsinlägget - även fast vi har en så pass tekniskt överlägsen SUV med reservhjulet dolt under bilen och dragkrok, så använder jag takräcksmonterade cykelställ.
Enda nackdelen är att det är tungt att få upp/ned en 16kgs Bulitt från taket;-)

Cykelhållare till SUV?
jomper skrev:
> En annan sak jag har funderat på är om det
> totalt sett verkligen är klokt att skrota ut lite
> äldre bilar. Det går ju åt en sjuherrans massa
> resurser för att tillverka de nya..

Nej! Man får inte kasta saker!

Fast här gör jag faktiskt ett undantag. Icke katalysatorrenade bensinbilar och gamla dieselbilar tycker jag ska placeras på museum eller kallas entusiastbilar med en körsträcksbegränsning på 500 mil per år, annars ska de konfiskeras.

Det här gäller självklart inte för gamla dieselfordon av annat slag, till exempel traktorer och grävmaskiner...

Däremot katalysatorbilar fattar jag inte varför man skulle skrota ut. Där går jag tillbaka till min grundregel. Att konstruera fordon och ge dem en beräknad livslängd på tio år är helt huvudlöst ur ett resursperspektiv!

Cykelhållare till SUV?
Pelle K skrev:
> Har en Honda CRV och löste problemet genom en
> förlängare på dragkroken. Åkessons bil i
> Götene (Honda återförsäljare) hade en sådan,
> men poängterade att den var olaglig! Funkar okay
> annars, men inte till alla cykelhållare har jag
> tyvärr märkt.

Varför skulle den vara olaglig? Det är väl bara om man använder den ihop med ett släp som den är olaglig, annars är den väl i princip ingen dragkrok? I Tyskland måste ju allt som sätts på en bil vara typgodkänt men någon sån regel har vi inte i Sverige, och därför kan ett dragkrokställ se ut hur som helst. En förlängare borde därför vara helt i sin ordning.

Cykelhållare till SUV?
Jag hade tänkt dyka ner i den här tråden med ett skämtsamt "MILJÖBOOOOV!!11!" men redan efter fyra inlägg hade ett nöt redan hunnit före mig, och dessutom utan den minsta ironi i sitt inlägg. Pwnd skulle kidsen säga.

Eller

stallowned5mg.jpg

Cykelhållare till SUV?
Olby skrev:
> Enkelt,

Hoho, det var ett kul svar faktiskt och vad vet jag, det kanske stämmer i många fall? Själv har jag ägt två bilar i hela mitt liv, en Mitsubishi Colt och en Nissan Micra, inte precis förlängare av vissa organ va?

Nej, jag frågar för farsans skull, tänkte köpa en cykelhållare till han i julklapp eftersom jag vet att han klagat över att de han har inte passar på SUVen. Tror knappast en man på 60+ med två barn har något större behov av att kompensera något heller, han är en friluftsmänniska och har stor nytta av den modellen på bil.

Jaja, nog om det, tack för alla övriga seriösa svar!

Cykelhållare till SUV?
Jag har tagit tag i mitt liv nu och gick ut och fotade familjens lätt modifierade thule-ställ. Det är dock inte till någon SUV utan en perfekt terrängbil och vinterbil ;P
Lite rörböjar hit och svetsning dit och lite svart färg på det så blev det såhär vackert:

DSC00232liten.jpg ht=725

DSC00233liten.jpg ht=725

DSC00234liten.jpg ht=725

hoppas att det kan vara till någon nytta...

Cykelhållare till SUV?
Har själv en CRV och hade samma problem

Så jag svetsade ihop en förlängning av plåt med en gängad Biltema kula ytterst som flyttade ut kulan utanför resevhjulet.

Kan lägga ut en bild om i kväll om så önskas

/Stefan

Cykelhållare till SUV?
Svar till de två senaste inläggen:

Jag applåderar erat hantverkarskap, men detta är inget jag skulle klara av.

Vad sägs om att öppna egen firma och göra detta till försäljning? ;) Skämt å sido, men behovet verkar ju faktiskt finnas för en enkel relativt billig lösning.

Cykelhållare till SUV?
jonzén skrev:
> varför får jag en känsla av att jag körde mer
> bil i skogen innan jag skaffade körkort än endel
> som har suv nånsin gjort?

Kanske för att de flesta suvar inte är gjorda för att köra i skogen med?
Eller för att terrängkörningslagen efterföljs av de flesta med körkort?

Jag brukar hålla mig efter vägarna med vår SantaFe och de gånger vägen är oplogad eller riktigt dålig är det skönt med lite markfrigång och 4-drive. Sen att biltypen retar gallfeber på vissa får man ta som en ren bonus.

Cykelhållare till SUV?
challe11 skrev:
> Svar till de två senaste inläggen:
>
> Jag applåderar erat hantverkarskap, men detta är
> inget jag skulle klara av.
>
> Vad sägs om att öppna egen firma och göra detta
> till försäljning? ;) Skämt å sido, men behovet
> verkar ju faktiskt finnas för en enkel relativt
> billig lösning.

Det finns hopp jag hittar det bara inte nu... någon annan kanske har bättre tur..

Anledningen till att jag byggde en egen var att jag hittade ett företag som sålde en variant fast jag var för snål att betala så jag skissade på en själv istället..

Jag kommer ihåg att hemisdan var svår att hitta.. den låg långt ned i sökningarna.. företaget låg vid vättern på vänstersidan.. nedre delen...
Låter flummigt.. men någon som sagt någon annan kanske har bättre tur..

Hittar jag den så postar jag upp länken

/Stefan

Cykelhållare till SUV?
jonzén skrev:

För att det är hjulspår i dina svampar men inte i deras?

Cykelhållare till SUV?
Pelle K skrev:
> Har en Honda CRV och löste problemet genom en
> förlängare på dragkroken. Åkessons bil i
> Götene (Honda återförsäljare) hade en sådan,
> men poängterade att den var olaglig! Funkar okay
> annars, men inte till alla cykelhållare har jag
> tyvärr märkt.

Ahhh intressant, funderade länge på om det fanns eller om man skulle låta en smed tillverka detta! Ännu bättre att det är i närheten av mej....Kalas!
Hur långt sticker en sådan ut? Bilder?

/JPL

Cykelhållare till SUV?
discovery skrev:
> Jag har tagit tag i mitt liv nu och gick ut och
> fotade familjens lätt modifierade thule-ställ.
> Det är dock inte till någon SUV utan en perfekt
> terrängbil och vinterbil ;P
> Lite rörböjar hit och svetsning dit och lite
> svart färg på det så blev det såhär vackert:
>
>
>
>
>
>
>
>
> hoppas att det kan vara till någon nytta...

Snyggt!

Exakt detta ställ jag har och har påbörjat samma modifiering, men tyckte det var (ursäkta franskan) ett rent helvete att bocka/värma godset!
Kapade du och svetsade eller värmde och böjde?
Var bor du så kan jag skicka mitt ställ och få det utfört? :-)

/JPL

Cykelhållare till SUV?
jonzén skrev:

För att du är från Grästorp!

/JPL

Cykelhållare till SUV?
JPL skrev:
> discovery skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har tagit tag i mitt liv nu och gick ut och
> > fotade familjens lätt modifierade
> thule-ställ.
> > Det är dock inte till någon SUV utan en
> perfekt
> > terrängbil och vinterbil ;P
> > Lite rörböjar hit och svetsning dit och lite
> > svart färg på det så blev det såhär
> vackert:
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > hoppas att det kan vara till någon nytta...
>
> Snyggt!
>
> Exakt detta ställ jag har och har påbörjat
> samma modifiering, men tyckte det var (ursäkta
> franskan) ett rent helvete att bocka/värma
> godset!
> Kapade du och svetsade eller värmde och böjde?
> Var bor du så kan jag skicka mitt ställ och få
> det utfört? :-)
>
> /JPL

Jag kapade av det och svetsade dit 4 st rörböjjar som farsan hade fått tag på någonstans.
Att böjja det är nog bara att glömma, dessutom blir det ju väldigt "lågt" om man gör det.
Jag bor i Jönköping.
Tyvärr verkar det inte gå att få tag på fler sådana ställ mer. Annars kunde man ju gjort buissnies av det!

/E

Cykelhållare till SUV?
Den förlängare StefanE tipsade om på www.easyclip.se, är den jag har. Oxr undrade varför den var olaglig och faktum är att jag har ingen aning. Det var vad handlaren sa till mig och jag brydde mig inte om att fråga. Som jag nämnde tidigare passar inte alla cykelhållare. Jag har en äldre billig modell som funkar, men jag prövade en modell från Mekonomen (Ej Thule) och den gick inte att använda.

Cykelhållare till SUV?
Får ta och bumpa den här tråden. Köpte en Thule Xpress, just för att jag inte når för att sätta cyklarna på taket på min Jeep Cherokee. Men upptäckte just samma problem, stället får ju inte plats för reservhjulet.
Var ju drygt 2 år sedan sista inlägget, och jag kan inte hitta något ställe där den där krokförlängningen finns. (eaqsyclip.se verkar inte finnas längre) Hade helt klart varit den bästa lösningen. Den kroken som jag har sitter med 2 bultar så den är lätt att få loss. Någon som har något förslag? Kommer inte att byta bil, vilket verkar vara det som de flesta verkar vilja diskutera istället.

Tillbaka
Topp