Cykelhållare - Transportera racer (kolfiber) på taket

Chrisdo

Medlem
Hej -

Jag har införskaffat en ny racer i kolfiber som även har thru axle vilket gör att min tidigare cykelhållare för taket (Thule outride 561) inte längre passar vid transport.

Ni som transporterar kolfiber racers på biltaket, vilken modell av cykelhållare använder ni er av?

Lyckas inte hitta någon tråd på det specifika ämnet, och de flesta trådar verkar mest handla om mountainbikes.

Tack för svar!

/C

Finns väl adapters till Outride 561 så att man kan köra TA?
Ska ha följt med en adapter när du köpte hållaren annars funkar det bra med en valfritt rör i rätt diameter.
Thules egna adapter går tyvärr inte att beställa längre då den utgått men Ollehu här på forumet var snäll och hjälpte mig förra sommaren att 3D-printa en adapter som funkade utmärkt till min MTB med TA. Frågar du snällt kanske jan kan fixa en till racer också :)

Jag har någon variant där man har remmar genom hjulen och en gripklo genom underröret. Har funkat kanon i många år nu och rätt skönt att slippa demontera något.

MTB, Gravel o racer. Noga med att ha lite tryck i däcken och spänna fast ordentligt med låsanordningen.

Finns ju adapter för thru axel på QR trainer. Borde väl kunna funka till hållare med.

Jag kör med proride 591 till mina kolfibercyklar men brukar inte dra hela momentet utan stannar lite innan.
591 och 598 verkar vara populära modeller. Du har inte fått några skador? Thule rekommenderar frame protector för de, har du det?

591 och 598 verkar vara populära modeller. Du har inte fått några skador? Thule rekommenderar frame protector för de, har du det?
Nej inga skador. Har sett att det kommit något skydd nu men har kört utan i 3 år utan problem. På mina cyklar med aluram drar jag till momentet så vet ungefär när det kommer och brukar stanna ett par klick innan på kolfiberramen.

Tillbaka
Topp