Cykelhållare

kilo

Ny medlem
Cykelhållare
Hej, ny här och med nyinköpt Kona Dew Deluxe och insett att det finns vettiga prylar runtomkring som man kan ha nytta av. Jag funderar på att skaffa cykelhållare för dragkroken och har hittat Thules.

Första frågan, är Thules cykelhållare bra? Finns det "bättre"?

Jag väljer mellan Thule Xpress 970 som kostar runt femhundringen och tar två cyklar eller Thule HangOn 3B 972 som kostar runt tusenlappen och som tar tre cyklar och har tiltfunktion så att man kan fälla undan cyklarna och komma in i bakluckan.

Är det värt pengarna att ta den dyrare modellen med tiltfunktion? Är konstruktionen bättre på den dyrare HangOn 3B med tiltfunktion eller är det bara att den tar tre cyklar och har tiltfunktion som är skillnaden? Någon som vet?

Sen ser jag att det finns cykelhållare med bakljusramper, men bakljusramp måste man väl inte ha eller måste man det?

Jag vill inte ha takhållare då jag mest planerar att hänga på min och eventuellt en eller två barncyklar för kortare transporter.

/kilo

Cykelhållare
Om du behöver komma in i bakluckan eller inte mad cykel på hållaren kan bara du svara på. Detsamma gäller om du har behov av att hänga 3 cyklar. I övrigt är de likvärdiga. Jag har en Thule för 3 cyklar och det fungerar bra men tar plats när den inte används.

Bakljusarrangemanget på vissa hållare kan i vissa lägen vara ett krav. Om Cykelhållaren och cyklarna skymmer bakljusen och nummerplåten så blir det böter med en nitisk polis.
Problemet är nummerskylten som varje gång du använder cykelhållaren måste flyttas till hållaren. Och en kopia av skylten är inte godkänt utan det ska vara den skylten som VV har producerat.

Cykelhållare
Jag tycker Thules cykelhållare är superbra!
Jag har haft en som man klämmer fast på bklucken, och nu har jag en för dragkrok. Grejjen är att cyklarna sitter fast ordentligt i gummihållare, så man slipper skavmärken. Och man vet att cyklarna sitter kvar! Mitt ställ är låsbart på dragkroken. Så jag brukar låsa cyklarna vid cykelhållaren vid behov. Då känns det rätt safe.
Det med lyktor och nummerskyltar har jag aldrigt åkt på att ens diskutera med polis. Har inte hört nåt alls. Jag har nog kört 500mil med cyklar bakpå.

Cykelhållare
Vi har en Thule Euroway 947 (3 cyklar) och är helnöjda. Åkte till Schweiz i sommras med 3 cyklar och fullastad bil. Cyklarna sitter ordentligt fast och att kunna "fälla" hållaren för att komma in i bakluckan var nästan värt priset i sig. Ringde vägverket om extraskyltar men de hade stoppat detta i väntan på nya direktiv från Bryssel. Han sa heller inget om att vi var tvungna att flytta skylten till hållaren och att om någon "tysk" skulle klaga kunde jag göra egna (steaman kanske vet bättre). I alla fall ingen klagat än.

Cykelhållare
tänk på att...

"Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färt får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa"

enligt 8§ FVTR

/Albin

Cykelhållare
Thule-ställen som man STÄLLER cyklarna på är riktigt bra. Om du däremot tittar på Thule-ställ där man HÄNGER cyklarna och enbart tänkt transportera en eller två cyklar är Thule-ställen ett av de sämsta köpen man kan göra eftersom Biltemas ställ för 90 spänn utan problem klarar en tung DH-hoj och en halvlätt AM-hoj samtidigt.

Cykelhållare
De thule-ställ som jag provat där man hänger cyklarna på stället har inte fungerat speciellt bra.
Själva fastsättningen av cyklarna på stället är bra, men låsningen runt dragkroken är inte alls bra.
Man har en jättekort hävarm som man ska trycka fast stället med, antingen får man ta i som f*n, eller så sitter inte stället ordentligt och vrider sig på dragkroken när man kommer upp i fart. Biltemas funkar bättre tycker jag, men allra bäst funkar takmonterade ställ, man slipper lack-skav på cykeln och den sitter fast ordentligt (förutsatt att det är ett bra takställ förstås, t ex thules dyrare varianter).

Cykelhållare
Thule 949 blev det för min del, helt underbrat och det enda jag hittade som passade min trike liggcykel. Sitter hur stabilt som helst, går att fälla om man måste men då ska man helst vara två om det. Tar med lätthet tre "vanliga" cyklar utan att dom står och skaver mot varandra.

Bilagor

• DSC00178.JPG
    DSC00178.JPG
    102.4 KB · Besök: 137
Cykelhållare
Låter ju ganska logiskt egentligen. Uppfyllde nog inte detta...

lastad_bil.jpg ht=544

Freud skrev:
-------------------------------------------------------
> "Registreringsskyltarna skall vara väl synliga
> och hållas i sådant skick att de lätt kan
> avläsas. Under färt får last eller annat inte
> placeras så att skyltarna inte går att avläsa"
>
> enligt 8§ FVTR

Cykelhållare
Jag blev stoppad i nykterhetskontroll härom veckan med mitt Thuleställ, RideOn 9402, bakpå.

9402.jpg

Hade för första gången på år glömt körkortet hemma dessutom, men jag fick blåsa, rabbla lite anhörigas födelsedata och hon sa att jag kanske borde fixa en skylt bakpå stället också. Inga böter.

Stället rekommenderas helt klart.

Cykelhållare
En extra skylt kostar 60 spänn inkl porto så det kan man unna sig. Det är för övrigt precis ett sånt som jomper har som jag är jättenöjd med. Samt förstås även en sån där klyka för 90 spänn. Himla praktiskt att ha båda och det lilla stället kan alltid ligga i bilen.

Cykelhållare
schture skrev:
> plumse, när beställde du skylten? i år?

Jag beställde ny skylt och skattemärke för 3minuter sen, ska finnas på posten för att hämtas ut på tisdag till priset av 60kr.

Cykelhållare
På webben får man välja mellan framskylt eller bakskylt till bilen. Jag är tveksam till om man egentligen får ha en extra skylt till cykelhållaren men poliskvinnan påstod att det var OK. Jag är ändå tveksam till att man får ha fler skyltar än två. Flytta är förstås inget problem.

Cykelhållare
Rent juridiskt får man inte ha en extra skylt men det är nog inte så många som bryr sig, uppenbarligen inte polisen, som då är den som skulle beivra saken...

Lagens mening och produkten i fråga (Thules) skapar ju ett moment 22...

Cykelhållare
schture skrev:
> Sa du att skylten var till en cykelhållare eller
> sa du ny skylt till bilen?

Jag sa ingenting, beställde på nätet. Ny bakskylt och nytt kontrollmärke, var jag ska sätt dom är det ingen som frågar. Min bakskylt sitter med dubbelhäftande tape och går inte att lossa utan att skada bil eller skylt så att använda den till cykelstället är inte att tala om.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhållare
Hej,

Jag har en Thule Xpress och är mycket nöjd med den! Känns mycket stabil. Nackdelen är att man inte kommer in i bakluckan, men det beror ju på hur man tänker använda den. En annan sak du kan tänka på är att om du ska hänga på små cyklar, så kan du troligen inte hänga dem i ramen eftersom avståndet mellan de två stagen är för långt. Jag har ett par mtb med ganska låga ramar och inte ens de kan hänga i ramen, utan jag har fått köpa två st stänger som man fäster mellan styrstången och sadelstolpen och som jag sedan hänger upp cyklarna i. Inget problem på något sätt, funkar utmärkt, men kan vara värt att kolla upp innan det är dags att åka på cykelsemester...

Cykelhållare
så här såg min ut när jag skulle hem från åre
har inte ngt drag o då får man göra det bästa av situationen.
naturligtvis skylt o lyse dumt att åka på böter i onödan.

Bilagor

• IMGP1538.jpg
    IMGP1538.jpg
    109.6 KB · Besök: 229
Cykelhållare
Okej, känns som det finns delade meningar om Thules ställ där man hänger cyklarna. Takställ är inte aktuellt, både för att jag har hög bil och använder takbox när jag åker på semester och då får väl inte takställ plats också.

Jag kommer antagligen mest använda cykelhållaren korta sträckor när jag tagit mig någonstans och sen blir hämtad med bil. Men jag tänkte att om jag ändå ska köpa cykelhållare kan det lika gärna bli en som passar bra även för längre sträckor, t.ex. ha med cyklar på semestern eller till landet.

Men det bästa kanske är att ha en billig 99-kronorshållare för de korta sträckorna och köpa ett bättre ställ för de längre resorna? Det bär mig dock lite emot att köpa en hållare för 99 kronor för om man får vad man betalar för så lär jag bara bli förbannad på en sådan när den går sönder eller är sunkig i största allmänhet, tänker jag rätt?

Är Thulehållarna man hänger cyklar på hopfällbara eller tar de en massa plats när de inte används?

Cykelhållare
Ok. Jag var dum nog att ringa och fråga "hur gör man med ett cykelställ" och nöjde mig med svaret. Ska lägga en beställning på nätet jag också.

actionbent skrev:
> Jag sa ingenting, beställde på nätet. Ny
> bakskylt och nytt kontrollmärke, var jag ska
> sätt dom är det ingen som frågar. Min bakskylt
> sitter med dubbelhäftande tape och går inte att
> lossa utan att skada bil eller skylt så att
> använda den till cykelstället är inte att tala
> om.

Cykelhållare
Jag köpte Biltemas stora cykelhållare igår, den för tre cyklar (artnr 34-294, 299 kr).

Jag har inte hunnit testa den fullt ut ännu (premiär senare idag) men fastsättningen på bilen/kulan var väldigt förtroendeingivande, den sitter som sten!
biltema.jpg ht=725

Cykelhållare
plumse: Det går väl inte ställa hur hårt stället sitter fast på kroken på biltemastället antar jag? Rör det inte på sig på kroken om du hänger 2 tunga cyklar på det?

Cykelhållare
plumse: Det går väl inte ställa hur hårt stället sitter fast på kroken på biltemastället antar jag? Rör det inte på sig på kroken om du hänger 2 tunga cyklar på det?

Cykelhållare
Beställt och klart.

jomper skrev:
Jag är tveksam till om man
> egentligen får ha en extra skylt till
> cykelhållaren men poliskvinnan påstod att det
> var OK.

När jag tänker efter var det precis det jag också fick information om. Jag frågade först polisen (per telefon) och de sa att man bara behövde fixa en skylt via VV. VV och andra sidan sa att polisen inte alltid är så "duktiga" på att informera sig om vilka regler som gäller beträffande extra skyltar.

Det känns tryggt när myndigheter/verk har ett bra samarbete och verkligen ser till informera varandra ;-)

Cykelhållare
Var på Biltema idag och kollade på deras cykelhållare för 90 kr. Tyvärr måste jag säga att det kändes otympligt och rackligt. Otympligt för att pinnarna som cykeln ska hänga på skruvas ihop med bultar så att även ihopfällt verkar det ta en del plats. Sen kändes själva spänngrejen mot dragkroken lite rackling också och liksom "hoppade" tillbaka när jag tryckte ihop det. Så, nej, vid första anblicken kändes inte Biltema som min grej riktigt. Jag ska kolla in Thule också så får vi se. Micro hade också en billig cykelhållare som verkade ihopfällbar (http://www.micro.se/lasta___dra/cykelhallare/cykelhallare_for_dragkrok-3149) som man kan ha liggandes i bilen, någon som vet något om den cykelhållaren?

Jag velar fortfarande mellan att skaffa något billigt att slänga på bilen för korta turer och dyrare/finare/bättre för att ta med cyklar på semestern. Är Thules hållare något man har liggande i bilen och slänger på dragkroken i ett nafs eller är det struligt ihopskruvande och monterande som gäller?

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhållare
Cykelstlllgupplsning.jpg ht=484

Detta cykelställ såg min mamma i Schweiz. Det fungerade väldigt bra enligt ägaren.

Den webbsida som jag har hittat Är http://www.fietsendragers.nl/ modell Eagle compact
Är det någon som vet om det finns någon svensk återförsäljare eller har provat stället?

Familjen tycker mindre bra om Thules hangon då ramen lutar och risk för att hjulen tar i vid tex fartgupp.

Bilagor

• Cykelställ låg.jpg
    Cykelställ låg.jpg
    82.8 KB · Besök: 110
Cykelhållare
pbeijer skrev:
> plumse: Det går väl inte ställa hur hårt
> stället sitter fast på kroken på
> biltemastället antar jag? Rör det inte på sig
> på kroken om du hänger 2 tunga cyklar på det?

Hänger jag både min Tomac och tjejens Coiler svajar stället lite i fartguppen, men det sitter stadigt på dragkulan, det är bara lite svaj som ser kul ut i backspegeln =)

Cykelhållare
Dags för feedback på tråden.

Jag köpte mig idag ett Thule Xpress 970. (http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=7410) då jag kom fram till att jag främst behöver en cykelhållare för korta resor hemikring. Semestertransporter får vänta.

Biltema gick bort då den verkade så racklig och otymplig.

Thule HangOn TH972 som jag också tittade på har fler funktioner som tiltfunktion och plats för tre cyklar men verkade något osimidigare jämfört med Thule Xpress när jag studerade monteringsanvisningar och bilder.

För semestertransporter kommer det säkert anskaffas en bättre cykelhållare, kanske rent av en plattformsvariant som Thule Euroway (http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=158648) eller RideOn (http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=533818) då ni som skrivit om sådana verkar nöjda.

Tack alla för all hjälp.

/kilo

Cykelhållare
Fredrik, det där stället ser ut att funka precis som Thules Euroway eller RideOn, den sistnämnda är avsevärt billigare. Inget av dem är dock gjort i plast.

Kilo, jag har det som du ungefär. Köpte ett ställ som är en aning stabilare än Biltemas på Mekonomen för en massa år sen, nackdelen med vanliga ställ där man hänger på cykeln är att cyklar med lite mera slaglängd hamnar obehagligt nära marken, men det går fortare att montera än RideOn-stället.

Cykelhållare
jomper skrev:
> Kilo, jag har det som du ungefär. Köpte ett
> ställ som är en aning stabilare än Biltemas på
> Mekonomen för en massa år sen, nackdelen med
> vanliga ställ där man hänger på cykeln är att
> cyklar med lite mera slaglängd hamnar obehagligt
> nära marken, men det går fortare att montera än
> RideOn-stället.

Bilen som stället ska sitta på är en SUV så cykeln hamnar hyfsat högt över marken så jag hoppas på att slippa den typen av problem.

Cykelhållare
Jag kör biltemas 80:- variant. Funkar ok med min sub10-kg SS, och känns stabil i infästningen på kroken. Dock lite otympligt med spännremmar etc för att få fast cykeln.

Cykelhållare
Hej Kilo

Hittade till tråden lite sent men...

Tycker min Thule HangOn 4B 9708 (på dragkrok) är kanon, plats för 4 st cyklar , finns också som 3B då för 3 cyklar. Bra gummihållare som skyddar cykeln och lätta att fästa. Hållaren går att tippa för att kunna komma åt bagaget, Rent praktiskt är hållaren 4B bäst för 2 - 3 cyklar och 3B 1 - 2 cyklar. Tar även ihopfälld liten plats. 4B varianten kan bära en totalvikt upp till ca 60 kg. Hade min Giant Reign samt sonens Kona Schred bak på bilen upp till sälen i somras, lite gung då och då ;-) men cyklarna satt som "berget".

Cykelhllare_Thule-100.jpg ht=301

//Peter

Cykelhållare
schture skrev:
> Beställt och klart.
>
> jomper skrev:
> Jag är tveksam till om man
> > egentligen får ha en extra skylt till
> > cykelhållaren men poliskvinnan påstod att det
> > var OK.
>
> När jag tänker efter var det precis det jag
> också fick information om. Jag frågade först
> polisen (per telefon) och de sa att man bara
> behövde fixa en skylt via VV. VV och andra sidan
> sa att polisen inte alltid är så "duktiga" på
> att informera sig om vilka regler som gäller
> beträffande extra skyltar.
>
> Det känns tryggt när myndigheter/verk har ett
> bra samarbete och verkligen ser till informera
> varandra ;-)

Det är inte bara skyltregler som polisen glömmer att informera sig om.

Jag har bara fått påpekanden om cyklar bakpå bilen en gång, och det var på en mack en midsommarnatt. Då fick jag beröm för att jag hade lysen på, och ett litet påpekande om att jag nog borde beställa en extra skylt från VV. Jag frågade då hur han tänkte med tanke på att man bara får ha en skylt bakåt och att jag dessutom är skyldig att ha ett skattemärke. Fick då ett mumlande svar att man var tvungen att vara lite praktisk. Då svarade jag att jag tyckte att jag löst det hela ganska praktiskt redan.

Cykelhållare
Floodland skrev:
> Nån som testat Harald Nyborgs variant för tre
> cyklar. Verkar stabil med justeringsmöjligheter
> vid kulan.
>
> http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6836
> &n=60100
>
> /Erik

Exakt samma sak som biltemas ställ för 3 cyklar. På biltema är det dessutom billigare.
När man känner på det så undrar man om det verkligen kommer att hålla. Men väl monterat på kroken så känns det hyfsat.

Tillbaka
Topp