Cykelhjälm, dåliga och bra erfarenheter

Alla har vi bra och dåliga erfarenheter av cykelhjälmar. Kanske är det så att man kanske köpt en hjälm över nätet utan möjlighet till att prova den vilket resulterat i en cykelhjälm som inte sitter bra. Jag studerar industridesign på Lund School of Industrial design och driver ett projekt där jag utformar skyddsutrustning för landsvägscykel. Därför försöker jag skapa mig en uppfattning av vilka hjälmar som är populära och varför. Alla parametrar är relevanta för den här tråden så som utseende, möjlighet till fastsättning av glasögon och, den hjälmen är så ¤%& obekväm.
Har någon erfarit en olycka där hjälmen varit inblandad och kan dela med sig av sina upplevelser? Gjorde hjälmen sitt jobb? vad kunde ha varit bättre?
MVH/
Martin Paulsson, MID 2, Lund School of Industrial Design

Lunds_universitet_C2r_SVART.png

Alla har vi bra och dåliga erfarenheter av cykelhjälmar. Kanske är det så att man kanske köpt en hjälm över nätet utan möjlighet till att prova den vilket resulterat i en cykelhjälm som inte sitter bra. Jag studerar industridesign på Lund School of Industrial design och driver ett projekt där jag utformar skyddsutrustning för landsvägscykel. Därför försöker jag skapa mig en uppfattning av vilka hjälmar som är populära och varför. Alla parametrar är relevanta för den här tråden så som utseende, möjlighet till fastsättning av glasögon och, den hjälmen är så ¤%& obekväm.
Har någon erfarit en olycka där hjälmen varit inblandad och kan dela med sig av sina upplevelser? Gjorde hjälmen sitt jobb? vad kunde ha varit bättre?
MVH/
Martin Paulsson, MID 2, Lund School of Industrial Design

Visa bilaga 509973

I all välmening: Men jag tror du tjänar på att slipa på din frågeställning. Vad spelar det för roll om hjälmen satt obekvämt på person A? Den kanske sitter fantastiskt på person B. Hur kan någon vara säker på att "hjälmen gjorde sitt jobb"? Hjälper dessa frågor verkligen dig att konstruera en hjälm som sitter bekvämare för fler? Eller är säkrare? Det krävs oerhört mycket forskning och data för att nå dit.

Om du skapar en onlineundersökning med frågor som handlar om vilka kriterier folk har när de väljer ny hjälm, vilka hjälmar de tycker är coolast/snyggast etc, och postar länken här tror jag att du kommer att få betydligt mer kött på benen inför designfasen.

Omkrets är inte ett tillräckligt storleksmått för oss med rejält avlånga och stora huvuden i alla fall (troligen inte för andra heller). Skulle längd och bredd anges så skulle det vara mycket lättare att hitta rätt.
Tillverkarna kan inte börja mäta skallar. Det satte Herman Lundborg upp på lisan över saker man inte gör.

Men kan du designa en hjälm som ett barn från ca 3 år själv kan ta på och av och som alltid hamnar rätt på huvudet så har du verkligen bidragit med något vettigt, istället för att uppfinna hjälmglasögonhållare för medelålders gubbar eller något annat som man kanske egentligen inte behöver.

Ett tips är att kolla lite på Wooms hjälmar nästa gång det är dags att byta. Vi har en i familjen, den är inte perfekt men är tillsammans med Lazer och någon till bland de bästa barnhjälmar jag sett.

woom_KIDS_helmet_2_EU_perspective_awards_product_2048x2048_c78a645b-efb2-4a3d-8979-a8340caea45c.jpg

På cykelhjälmar har jag ett återkommande problem, alla som jag har provat kan röra sig mycket framåt och bakåt. Förhoppningsvis finns hjälmen på rätt plats om skallen går i backen.
Jag har jobbat med spännbandet men utan framgång.

På cykelhjälmar har jag ett återkommande problem, alla som jag har provat kan röra sig mycket framåt och bakåt. Förhoppningsvis finns hjälmen på rätt plats om skallen går i backen.

Tycker att det för är största problemet med cykelhjälmar, även om jag själva är inte mycket drabbat av det. Ser ofta barn med hjälm för länge bak, men också vuxen (oftast kvinnor, vet inte om de har med hårmängd och mössa under hjälmen att göra). Min son hade den problem med första barn hjälmen. Alla senare hjälm, och det är många, var oproblematiska. Men dom var alla mindre versioner av vuxenhjälm. Och sedan sonen var 5 har han vuxen hjälm i storlek medium.

Vet dock inte hur mycket av problemet är att hjälm centrerar dåligt eller att användare sätter hjälmen för långt bak. Ofta har kopplingen mellan remmerna glidet när till under hakan. Det hjälper mycket om den sitter under öronen.

Hursomhelst skulle förbättring här vara bra.

Tack! Detta är väldigt relevant. Alla har ju hjälmen olika långt fram eller bak baserat på olika preferenser istället för hjälmens optimala placering (kanske).

Jag upplever det ofta svårt att justera remmarna så att de INTE ligger över öronen, och samtidigt sitter bra för övrigt.

Mina senaste hjälmköp har handlat om hjälmar för barn och där tror jag det finns en stor utvecklingspotential. Barnhjälmar känns ofta väldigt dåligt konstruerade. Min gissning är att man har inte i tillräckligt hög utsträckning låtit barnen vara med i testerna utan nöjt sig med passform på ett modellhuvud och ett grönt spänne.

Tittar jag runt bland mitt umgänge och grannarna så sitter barnhjälmar i princip alltid fel. De ramlar bak i nacken och fladdrar omkring. Remmarna sitter lite hur som helst. Och barnen måste vara ganska stora för att själva kunna ta av och på sig hjälmarna med bra resultat.

De nya hjälmarna vi köpte är Lazer Gekko med autofit. De sitter bättre men fortfarande har barnen en förmåga att knuffa bak dem i nacken när de ska få undan håret som hänger ner i ansiktet eller bara vill klia sig i pannan.

Men kan du designa en hjälm som ett barn från ca 3 år själv kan ta på och av och som alltid hamnar rätt på huvudet så har du verkligen bidragit med något vettigt, istället för att uppfinna hjälmglasögonhållare för medelålders gubbar eller något annat som man kanske egentligen inte behöver.
Ja, absolut relevanta problem! Tack för svaret.

Jag var med om en allvarlig cykelolycka 2009 där jag tacklade asfalten. Asfalten vann och huvudet snärtades ner i marken så att hjälmen sprack. Axeln krossades men huvudet klarade sig utan skador. Om jag minns rätt så var det en svart skejthjälm från TSG.

Jag har precis köpt ny stigcykelhjälm. Det i särklass svåraste var att hitta en som satt bekvämt. Resten fick vara sekundärt (pris etc).

Ett standardiserat system för att beskriva hjälmarnas passform hade varit fint.

Jag var med om en allvarlig cykelolycka 2009 där jag tacklade asfalten. Asfalten vann och huvudet snärtades ner i marken så att hjälmen sprack. Axeln krossades men huvudet klarade sig utan skador. Om jag minns rätt så var det en svart skejthjälm från TSG.
Ajajaj. Det lät inte kul. Kommer du ihåg hur du träffade marken. Träffade huvudet marken med sidan först, snett framifrån, bakifrån eller framifrån?

Håller helt med om kommentarerna om barnhjälmar och vill lägga till att de vanliga spännena runt halsen inte är optimala. Det är jobbigt att justera längden varje gång och har man de tillräckligt spända så finns en uppenbar risk att huden kläms om barnet rör sig vid fel tillfälle.

För många av oss som cyklar i en framåtlutad position är vikten av yttersta vikt. Det är lätt att bli trött och få ont i nacke och rygg. En vikt längst ut på ett redan tungt huvud gör inte saken bättre direkt.

Kan lyfta fidlock (magnetspänne) som något jag i alla fall uppskattar. På barnhjälm är det också klockrent då klämrisken är minimal. Lätt att manövrera med en hand och man får inte den där strypkänslan när man klickar i.

I övrigt så tycker jag också remmarna är den sämsta delen på många hjälmar, för långa, för korta, endast justerbara på en sida så att spännet hamnar snett på hakan, glider och kräver konstant justering. (ja jag vet att det finns bra remmar och spännen också). Det är väl också därför man ser många cykla med remmar som hänger och slänger och inte kommer hålla hjälmen kvar vid en olycka. Många verkar tro att det är det justerbara spännet man drar åt med en ratt som kommer hålla kvar hjälmen

I övrigt delar jag uppfattningen om storleken mätt i omkrets är en svår mätstock. Likaså djupet på en hjälm. Har någon hjälm som nästan sitter över öronen så djup den är.

Roligt svar men inte hjälpsamt.
Välkommen till verkligheten. Betala en focusgrupp så får du kanske bara de ryggdunkssvar du önskar.

Ger man sig ut i naturen och vill ha information gratis så kommer du att hitta lite verklighet också. Vill du undvika den så odla själv i din kontrollerade miljö....

Btw är dina frågor väldigt dåligt och oklart formulerade så att du fått några vettiga svar är oväntat.

Kan lyfta fidlock (magnetspänne) som något jag i alla fall uppskattar. På barnhjälm är det också klockrent då klämrisken är minimal. Lätt att manövrera med en hand och man får inte den där strypkänslan när man klickar i.

I övrigt så tycker jag också remmarna är den sämsta delen på många hjälmar, för långa, för korta, endast justerbara på en sida så att spännet hamnar snett på hakan, glider och kräver konstant justering. (ja jag vet att det finns bra remmar och spännen också). Det är väl också därför man ser många cykla med remmar som hänger och slänger och inte kommer hålla hjälmen kvar vid en olycka. Många verkar tro att det är det justerbara spännet man drar åt med en ratt som kommer hålla kvar hjälmen

I övrigt delar jag uppfattningen om storleken mätt i omkrets är en svår mätstock. Likaså djupet på en hjälm. Har någon hjälm som nästan sitter över öronen så djup den är.
Tack för feedback! Det är uppskattat.

Att hitta rätt passform är svårast för mig. Eller åtminstone var, nu vet jag vilka märken som funkar.
Min huvudform är åt långsmala hållet och de flesta hjälmarna är för runda, kanske 2 av 10 sitter bra.

Att hitta rätt passform är svårast för mig. Eller åtminstone var, nu vet jag vilka märken som funkar.
Min huvudform är åt långsmala hållet och de flesta hjälmarna är för runda, kanske 2 av 10 sitter bra.
Samma här, Bell och Giro funkar för mig, POC not so much.

Gjorde för många år sedan en OTB vid tvärnit på asfalt och landade på sidan av pannan, vaknade i ambulansen 10 min senare. Rätt övertygad om att hjälmen gjorde ett bra jobb den gången. Fick lite skrap på hakan.

Saker att jobba med, man kanske kunde ha någon bilbältesfunktion i hakremmen, så att den alltid är rätt spänd utan att man för den sakens skull blir strypt.

På min bell super kör jag nästan alltid utan glasögon, då det är för trångt mellan mina öron och bandet som går runt huvudet som man kan spänna, det blir alltid en kant som trycker glasögonens skalmar nedåt på öronen och gör det oskönt. Man kanske skulle ha en dedikerad kanal för glasögonskalmar?

Mjuk hjälm kanske inte är så dumt? Hört den där om norrmannen som kastar en mössa utför ett stup? Den håller. Skämt å sido så gör man ju numera de flesta armbågs och knäskydd i mjuka material som blir hårda vid en smäll, kanske går att göra en superbekväm hjälm?

Svett i ögon är alltid ett problem, enda sättet för mig att komma undan är att köra ett pannband under, lös det problemet eller skicka med något som är superlätt att ta ur och tvätta. Kan ju t o m skicka med ett par optimala pannband för olika väderlekar. Varför görs förresten inte cykelkepsar som solskärmar ist, dvs med skärm och pannbandsfunktion, men andas uppåt? Är det för att alla som använder dem vill dölja sin gubbflint?

På min bell super kör jag nästan alltid utan glasögon, då det är för trångt mellan mina öron och bandet som går runt huvudet som man kan spänna, det blir alltid en kant som trycker glasögonens skalmar nedåt på öronen och gör det oskönt. Man kanske skulle ha en dedikerad kanal för glasögonskalmar?
Skalmarna skall ju vara utanför hjälmbanden.

För många av oss som cyklar i en framåtlutad position är vikten av yttersta vikt. Det är lätt att bli trött och få ont i nacke och rygg. En vikt längst ut på ett redan tungt huvud gör inte saken bättre direkt.
Håller med, det var en revolution när Limar 104 kom. Anekdot, Cykelcity berättade att de kastat nån hjälm i sopen av misstag eftersom de trodde att kartongen var tom. Men annars, remmar/system för att justera och hålla fast hjälmen. Det har jag hört ickecyklistgrannar klaga på också, framför allt på barnhjälmar. Där finns ju problemet att ickecyklister ofta inte vill betala så många kronor...

Intressant! Kan du ge ett exempen på en vass kant? Är det innuti hjälmen då eller? Kan du ge ett exempel på en specific hjälmmodell.

Bontrager Wavecell - Stravos tror jag - har ett spänne (boa) som när man drar åt det vinklar sig och skär in. Alltså delen bakom huvudet där det sitter en ratt vinklas och skär in.

Bontragern har även ett magnetfäste som i teorin är lätt att stänga med en hand men i praktiken är minst lika svårt som ett vanligt klickfäste. Kanske bara ovana dock. Det har också den egenheten att varje gång man gäspar så lossar man på bandet med hakan/halsen så det sedan sitter löst.

Alla hjälmar typ tycker jag har vassa kanter inuti hjälmen av olika orsaker. Svårt att uttala sig men de brukar skava på hjässan. Specialized Prospero är dock skön enligt mig.

Supersnällt att du tog dig tiden att förklara! Tack! Jag kör själv oftast hårlöst och utan cykelkeps och har vid något tillfälle haft problem med kardborre lösningar.

Samma här, Bell och Giro funkar för mig, POC not so much.

Gjorde för många år sedan en OTB vid tvärnit på asfalt och landade på sidan av pannan, vaknade i ambulansen 10 min senare. Rätt övertygad om att hjälmen gjorde ett bra jobb den gången. Fick lite skrap på hakan.

Saker att jobba med, man kanske kunde ha någon bilbältesfunktion i hakremmen, så att den alltid är rätt spänd utan att man för den sakens skull blir strypt.

Mjuk hjälm kanske inte är så dumt? Hört den där om norrmannen som kastar en mössa utför ett stup? Den håller. Skämt å sido så gör man ju numera de flesta armbågs och knäskydd i mjuka material som blir hårda vid en smäll, kanske går att göra en superbekväm hjälm?

Svett i ögon är alltid ett problem, enda sättet för mig att komma undan är att köra ett pannband under, lös det problemet eller skicka med något som är superlätt att ta ur och tvätta. Kan ju t o m skicka med ett par optimala pannband för olika väderlekar. Varför görs förresten inte cykelkepsar som solskärmar ist, dvs med skärm och pannbandsfunktion, men andas uppåt? Är det för att alla som använder dem vill dölja sin gubbflint?
Detta var både rolig läsning och bra feedback för mig, tack!

Tillbaka
Topp