Cykelhjälm till litet huvud

Gast

Medlem
Hej!

Jag har litet huvud och ser riktigt löjlig ut i min nuvarande hjälm. Letar därför efter ny hjälm som är så nätt det bara går, men inte kostar alldeles för mycket (absolut inte över 1000 spänn). Annars inga speciella krav på passform, skyddstekniker etc. - estetiken och ekonomin avgör.

Alla eventuella förslag mottages tacksamt!

(Har kollat tidigare trådar på temat, men de är gamla och många av modellerna verkar utgångna.)

Hej!

Jag har litet huvud och ser riktigt löjlig ut i min nuvarande hjälm. Letar därför efter ny hjälm som är så nätt det bara går, men inte kostar alldeles för mycket (absolut inte över 1000 spänn). Annars inga speciella krav på passform, skyddstekniker etc. - estetiken och ekonomin avgör.

Alla eventuella förslag mottages tacksamt!

(Har kollat tidigare trådar på temat, men de är gamla och många av modellerna verkar utgångna.)

Många barnhjälmar ser ju riktigt snygga ut nuförtiden, har du kikat på det segmentet? Hur litet är litet förresten? Många "vanliga" hjälmar startar väl på runt 52 cm?

Annat att tänka på är att MIPS bygger på hjälmens omfång en smula, men det kan ju vara bra av andra orsaker.

Kolla också lite på hjälmar som går ned mer mot nacken. Jag tycker att det ger ett nättare intryck när hjälmen inte är svampformad.

Kika på Leatts hjälmar. Dom kör en egen variant på rotationsskydd som inte blir lika klumpigt som MIPS. Hur väl det fungerar låter jag vara osagt.

Sen kan du ju försöka hitta en modell med snävare storleksspann, då hjälmen är anpassad efter största storleken i spannet. 54-56 bör bli nättare än 54-58 osv.

Tycker de två Etto jag har är jäkligt slim. Sitter runt huvudet, inte uppe på. Framförallt Etto Stelvio, vet inte om den görs längre.

Landsväg eller MTB eller spelar ingen roll?
Har 56 i storlek.
Landsväg: Giro Savant utan MIPS, det var iofs 2 år sen jag köpte den, vet inte om de finns utan MIPS nu? Den utan var så mycket bekvämare.
MTB: Etto Challenger, 1-2 år sen. Billig på t ex XXL.

Tillbaka
Topp