Cykelhjälm

kulan

Ny medlem
Cykelhjälm
HAre varit på Stadium, Siba och Power idag. Power och Siba har en hjälm för 50 kr (mattsvart) Jag kan inte se skillnad på de o§h de hjälmar som kostar 380kr på intersport. Nån som vet om det är samma hjälmar?

Cykelhjälm
Ideal skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fattar ingenting.
>
> Använder alla på den här sajten hjälm?

Alla smarta ja. Vilket är ungefär alla.

Cykelhjälm
MarkusF: Jag kollade ingående på den hjälm som finns på Intersprot ör 380 kr. Åkte sen vidare till Siba och såg att de hade något slags erbjudande på hjälmar. Tittade noga på de hjälmarna. Jag kunde inte se någon skillnad mellan dem gällande plastdelarna eller skumgummidelar och spännen. Har svårt att tro att det finns jättemånga cykelhjälmtillverkare. Skulle tro att det levereras samma pprodukt til lika affärskedjor till olika pris

Cykelhjälm
Kulan: Då är det säkert så.
Om dom är så lika så säljer antingen SIBA till nollmarginal för att locka kunder till butiken, eller så är det Intersport som tjänar bra med pengar.
För om en hjälm kostar 50:- i butiken, vad är då tillverkningskostnaden?
Köp det som verkar bäst.

Cykelhjälm
Det behöver nog inte vara någon större skillnad mellan hjälmarna. Marginalkostnaden vid hjälmtillverkning är förmodligen väldigt, väldigt låg.

Cykelhjälm
Har jag fått bågot om bakfoten eller pratar ni om Siba ..... Siba som i elektronikaffären !?!?
Power ? Vad är detta .... inga hörlurar till knoppen du ska inhandla samtidigt ?

Cykelhjälm
Vad gäller hjälmar så finns det bara en standard som gäller. (SS EN) 1078 heter den för vuxenhjälmar (1080 är de med grönt spänne). Spännens hållfasthet testas och att den sitter kvar på huvudet. Har för mig att det är fem test. Alla hjälmar som säljs har blivit testade för att klara av den här standarden. Det som skilljer sen är livslängden. I allmänhet så håller billigare hjälmar rätt dåligt och sitter som ett härke. Slitdelar är spännet som hjälmen sitter fast på huvudet med och kardborren. Inmold är dyrare hållbarare och på icke-inmold kan plasten på ovansidan lossna i och med att den bara är limmad. Lättare hjälmar är dyrare att tillverka eftersom dessa måste testas mer. Jag vet inte vad det är för hjälm. Bild hade varit trevligt. Har inte hittat de på deras hemsidor.

Själv så tror jag inte att det handlar om olika inköpspris. Ibland väljer företag faktiskt att skicka iväg grejjer med förlust enbart för att locka till sig fler kunder. Det är alltid någon som köper något mer. Sen kan jag tänka mig att SIBA och Power kan ta in ett helt gäng sånna där så att det blir så gott som gratis att frakta de, för att inte tala om möjligheten att de faktiskt fått de som treat.

Shick

Cykelhjälm
Jag blir inte ett skvatt förvånad om det är samma hjälm. Så funkar det ju. Någonstans i Kina finns en fabrik som gör hjälmar till Siba, Biltema, Intersport och Giro. Girohjälmarna är litet mer påkostade, men det är nog ingen större skillnad på frigoliten i de olika hjälmarna.

Cykelhjälm
Säkert från samma china-fabrik, dessutom lär siba tjäna ett par procent på dem ändå..

Annars så jag att priset vore ett illa valt kriterium för val av skumplast till hjälm. Cell-storleken, material och konsistens - de parametrar som påverkar stötupptagningsförmågan för skummet - lär inte vara kostnadsberoende... -> se, all skum görs i samma china-fabrik.

Ser skummet lika dant ut, lär det också fungerar, typ, exakt lika dant. Fast, om skummet är bra eller ej, det får de med huvuden skapa sig en uppfattning om!

Själv använder jag en typisk hjälm med hård skumplast, men vill egentligen använda en med mjuk svampaktig skumgummi (med hårt skal) eftersom jag tycker de är skönast när man slår i..vilket jag har gjort tusen ggr :)

/gn

Cykelhjälm
341963_x_2005-06-27_074619.jpg

Om jag vore tvungen att ha hjälm skulle det bli den här från clas ohlson för 19,90.
Allt i svart är snyggt.
Speciellt damerna ; )

Cykelhjälm
Om man vill ha en som skyddar mun och haka då? var ska man hitta den? har letat över allt nu!!! så ett par som hade sånna sist jag var ute och cyklade i hellas med er.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhjälm
Det är säkert bara ett restlager de köpt upp. Det har nog blivit massa hjälmar över för de var tvugna att dra in en modell för ett tag sedan. Den modellen klarade inte av SPs tester och blev olaglig att sälja i Sverige.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhjälm
Ideal skrev:
> >
> Om jag vore tvungen att ha hjälm skulle det bli
> den här från clas ohlson för 19,90.
> Allt i svart är snyggt.
> Speciellt damerna ; )

Du skämtar?!!!. Inte använda hjälm. Varför inte testa att hoppa ut från en bil som går i 70kmh. Eller sitt på ett tågs tak. Hoppa ner från ett 4 våningshus. Man har bara ett huvud var för """ rädd om det!

Cykelhjälm
Markus F skrev:
> Bara en liten fråga: Litar du på att något som
> kostar 50:- skyddar det viktigaste du har?
> I såna fall, köp den. Du behöver inget bättre.
>

Hm, är det verkligen priset som utgör måttstock för hur väl en hjälm kan skydda?

Cykelhjälm
Ideal skrev:
> Jag kanske bara inte är lika klantiga som er &
> aldrig ramlar!?

Betyder bara att du aldrig gör något som du inte riktigt klarar
gör detta som en "övning": dra på lite extra i en tvär sväng på blöt asfalt... visst kan du vara bra cyklist eller klara dig av ren tur, men gör om det några gånger, med stegvis ökande hastighet så kommer du ramla...

Cykelhjälm
Okej. Jag erkänner.

Jag kan inte cykla.
Håller på att lära mig det sen igår.

Wojwoj.

Nu ska jag ta bort den här användaren & starta en ny.
Amatör ska den heta.
Eller knäppskallen?

Cykelhjälm
Ja Ideal, det låter helt rimligt, gör det.

För mig är det viktigt att hjälmen sitter bra på skallen. Jag har inte hittat nån billig hjälm som gör det än så det får bli dyra. Men hittar jag en billigare hjälm som känns skön och bra så blir det troligen en sån, fast den får inte se ut hur som helst dock.

Daner: Skönt uttryck :P

Cykelhjälm
Hittar jag en person som ligger o blöder från huvudet ute i skogen för att personen i fråga är för ball/tuff att cykla utan hjälm kommer jag att låta ligga för en sån tuff person måste väl ändå klara sig att ta sig till sjukhus själv.
fråga alla personer som har skadat huvet i olyckor som dom själva inte har vållat tex bilister som inte bryr sig om cyklister om dom tycker det är värt att cykla utan hjälm ???

Cykelhjälm
Det känns som om man bara testar om hjälmen är dålig eller bra en gång. Då känner iaf jag att man hellre köper en dyr hjälm i tusenkronorsklassen och känner sig säker tills man ramlar och märker att den inte höll måttet...

Cykelhjälm
Ideal, det finns två sorters cyklister. Dom som har ramlat och dom som kommer att göra det. Dom flesta gångerna man ramlar så faller man snyggt eller lyckas ta emot sig med såna kroppsdelar som det inte spelar någon större roll om dom går sönder. Några andra gånger när man ramlar är man däremot väldigt glad att man hade hjälm, eftersom hjärnan är den enda kroppsdel som inte går att laga.

Jag känner några få cyklister som cyklar utan hjälm. Dom cyklar så pass bra att dom vågar cykla fixi utan bromsar i innerstadstrafik. Är du så bra så tycker jag att du absolut kan köra utan.

Cykelhjälm
R_R skrev:
> Hittar jag som har vaselin mellan
> skinkorna en person bla bla
> huvudet ute i skogen bla bla
> för ball/tuff att cykla utan hjälm kommer jag att
> låta bla bla en sån tuff person måste väl ändå
> klara sig att ta sig till sjukhus själv bla bla.

Om jag hittar en person ute i skogen som slagit sig i vadsomhelst stannar jag naturligtvis och hjälper till oavsett om denne någons skyddsutrustning förutom hjälmen endast är ålskinnstajjta kläder.

Jag kommer naturligtvis även att stanna trots att personen är alldeles för gammal, stel, osmidig, otränad eller oskicklig på att cykla just där eller för att cykla mtb överhuvudtaget.

Är personen i frågas hårdvara inte att betrakta som terrängvänlig och kanske har såna där gammaldags bromsar som kniper runt fälgen så det gnisslar, såna där rundtrampskor som dom flesta inte klarar av utan att stå på huvudet jämt och ständigt eller ett sånt där gammalt, rakt och smalt styre som man omöjligt kan ha kontroll med utanför spånade löparstigar så hjälper jag till iaf.

Detta beror naturligtvis på att jag är alltigenom präktig och helylle som medmänniska.

Cykelhjälm
öööh...
jag var inne på siba i kungsbacka idag och frågade om den där 50-hjälmen. de svarade att den gick åt som smör i solsken då det var ett kampanjerbjudande och de lade även till att den inte kostade 50 spänn, utan 19!

Cykelhjälm
=David skrev:
> Är personen i frågas hårdvara inte att betrakta som terrängvänlig
> [...] som man omöjligt kan ha kontroll med utanför spånade löparstigar
> så hjälper jag till iaf.

Det här är ju årets sanning, värt att citera så fort hjälmmoralpaniken utbryter i fortsättningen. Det är lika korkat att cykla i terräng på en livsfarlig cykel men MED hjälm, som att göra det UTAN på en kontrollerbar cykel. Ungefär, iallafall.

Det finns tusen sätt att slå sig fördärvad även om man har hjälm. Dessutom; hur många har egentligen en hjälm som sitter så bra och tajt att den inte ändå bara glider undan den dag de faktiskt behöver den? Tio, fem eller en procent?

Cykelhjälm
erik h skrev:

>
> Det finns tusen sätt att slå sig fördärvad även om
> man har hjälm.
Visst. Men nästan allt annat än hjärnan går att laga. Gips, stålskenor, titanspikar o.s.v.
Att cykla utan hjälm är väldigt sällan livsfarligt, däremot kan cykling utan hjälm leda till allvarliga hjärnskador. Hjälmar är inte till för att rädda liv, utan för att skydda skallen.

Dessutom: Ni som är väldigt duktiga på att cykla, som har vurpat ett flertal gånger, verkligen kan kontrollera er cykel och vet vad det handlar om när man går över styret:
Om ni väljer att cykla utan hjälm efter lång erfarenhet så är det ert val, och jag respekterar det.

Men än så länge så kan jag bara se att två såna personer, (som dessutom tillhör dom duktigaste i Sverige på att hantera en cykel) har uttalat sig i den här tråden. Resten får nog snällt ta på vurpollonet ett tiotal år till.

Cykelhjälm
Khayman skrev:
> Om man vill ha en som skyddar mun och haka då? var
> ska man hitta den? har letat över allt nu!!! så
> ett par som hade sånna sist jag var ute och
> cyklade i hellas med er.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-10-01
> 09:14 av Khayman.

Såg att sportex hade sån på rea...

Cykelhjälm
Markus F skrev:
> Ideal, det finns två sorters cyklister. Dom som
> har ramlat och dom som kommer att göra det. Dom
> flesta gångerna man ramlar så faller man snyggt
> eller lyckas ta emot sig med såna kroppsdelar som
> det inte spelar någon större roll om dom går
> sönder. Några andra gånger när man ramlar är man
> däremot väldigt glad att man hade hjälm, eftersom
> hjärnan är den enda kroppsdel som inte går att
> laga.
>
> Jag känner några få cyklister som cyklar utan
> hjälm. Dom cyklar så pass bra att dom vågar cykla
> fixi utan bromsar i innerstadstrafik. Är du så bra
> så tycker jag att du absolut kan köra utan.
>
> ----------------
> Nu med 100% stål

Ja i en by som heter jokkmokk behöver man inte vara rädd för att bli överkörd ;)

Cykelhjälm
Och så har jag en bra fråga.
Jag har sett en del cykla i tights, VARFÖR?

Det är det äckligaste & fuligaste jag sett/ser.

Fy för tightsmannen!

Tillbaka
Topp