Ok, eftersom de flesta totalt missat att påpeka vad som är viktigt vid hjälmköp känner jag mig manad att skriva en liten kravlista vid hjälmköp.
1. Först och främst, att hjälmen är CE-märkt. Detta funkar som garant att hjälmen faktiskt är testad för att klara av en krash.
2. Hjälmen skall sitta BRA!!! Med bra menar jag att den skall sitta kvar och still på huvudet även om du inte använder hakremmen. Utför testet med att sätta den på huvudet (utan att spänna hakremmen) och skaka huvudet åt alla olika håll som värsta hårrockern (headbanga). Sitter hjälmen kvar på samma ställe som innan proceduren är hjälmen passform fullt tillräcklig.
3. Se till att den är skön och inte skaver eller klämmer på nåt sätt.
Sedan kan man lägga till ett antal punkter som är betydligt mindre viktiga såsom snygghet, ventilationförmåga, pris osv. Men detta är av underordnad betydelse. Om SIBA-hjälmen uppfyller krav 1, 2 och 3 för just ditt huvud skulle jag köpa den. Om inte får du titta på andra hjälmar.
Själv har jag aldrig hittat en riktig lågbudgethjälm som uppfyller krav nummer 2 på just mitt huvud. Senast i lördags provade jag den där Clas Ohlson hjälmen ovan och jag kan inte tänka mig något huvud den skulle passa på. Jo kanske om man har vattenskalle förresten.
Å andra sidan har de dyraste hjälmar jag provat inte heller klarat punkt nummer 2. Den hjälmen som jag provat och som sitter bäst på just min äggskalle är Bell Dellerium och därför kör jag med just en sådan. Det skadar dessutom inte att den har gått om ventilationshål och är hyffsad lätt men det ser jag egentligen som en bonus.
Nedan ser man Bell Dellerium hjälmen in action på min söta nuna.