Cykelhjälm

Cykelhjälm
Började med hjälm när började cykla med barnen runt 2000. Hjälmarna på 80-talet var inte mycket att ha och jag har, ta i trä, aldrig ramlat på huvudet. Jag fick min första egna riktiga cykel 1973.

Cykelhjälm
Började använda hjälm när jag fick barn. Inte ramlat så att hjälmen räddat mig, men väldigt osugen på att testa att ramla utan hjälmen numera...

Cykelhjälm
Spräcker en hjälm vartannat år numera, vågar inte tänka på hur skallen mått utan hjälm.. Finns inte på kartan att ta det än mer lugnt, då är jag hellre helt utan cykling. Jag tar det redan lugnare än jag ofta kan tycka att jag borde för att utvecklas som cyklist, men man måste ju balansera det roliga med att vara någotsånär ansvarsfull också.

Cykelhjälm
En recent meta-studie visar att hjälm vid cykling reducerar risken på hjärnskador, framförallt vid en krock med en bil:

Som jag har skrivit i flera tråd cyklar jag i Nederländerna utan hjälm (förutom på lvgcykel) för att det känns tillräckligt säkert där. I Stockholm tycker jag, tyvärr, inte att beteendet av bilister och översiktligheten av trafiksituationer är tillräckligt bra för att tar risken att cykla utan hjälm.

Cykelhjälm
Ena sidan diskuterar hjälmens för och nackdelar på populationsnivå, andra sidan på individnivå.

Personligen kommer jag inte sluta använda hjälm för att det möjligen kan få någon annan att tycka att cykling ser jobbigt ut. Jag tror att det framgår ändå på mina flåsningar och svettiga anlete. Jag har, på individnivå, haft nytta av hjälmen flera gånger. På populationsnivå vet jag inte. ;-)

Cykelhjälm
Så jävla dumt å skippa hjälm bara. Ren idioti. När olyckan e framme e den framme å då vill ja ha hjälm på huvudet. Hjälper ej å läsa studier om hjälmens effekt när man väl e på sjukhuset me spräckt skalle

Då kan man kanske inte ens läsa längre f ö.

Senast ändrad:
Cykelhjälm
Känner mig "naken" utan hjälm, typ som någonting är fel om jag står på en bräda eller sitter på en cykel utan. Har alltid och haft hjälm när jag cyklat, åkt skateboard och snowboard, och bil på bana. Hade 100% varit död utan, och blev nästan det också även med vid ett tillfälle.

Förstår verkligen inte hur någon vill lobba för att INTE använda det, oansvarsfullt.

Cykelhjälm
På populationsnivå kan det nog finnas nackdel med hjälm, om hjälmtvång resulterar i ett minskat cyklande. På individnivå är det svårt att se några tydliga nackdelar. En take home för mig var att det behöver inte gå fort för att krockvåldet ska bli dödligt.

Matz1's jobbarkompis är ett sedelärande exempel. Hon behövde ingen hjälm "eftersom hon cyklade så försiktigt", menade hon. Så kommer hon ner till Hornstull från Liljeholmsbron och ställer sig i köslutet för att korsa Hornsgatan i riktning Västerbron. I det här hörnet blir det ofta trångt på cykelbanan mellan denna kö och de som ska vidare österut, mot Slussen. Tjomme kommer nu i full kareta ner från bron och smäller rakt in i köslutet, dvs kvinnans cykel, som slår runt bakåt våldsamt och kvinnan med den och dänger bakhuvudet i asfalten. Till att börja med ser det ändå hoppfullt ut. Hon är fullt talbar när Matz1 besöker hennes sjukläger, men efter en vecka avlider hon.
Slutsats: folk kör som fittor, du kan inte räkna med nån kompetens alls hos dina medtrafikanter. Döden lurar på cg likväl som ute på gatan.

Senast ändrad:
Cykelhjälm
Hade precis en diskussion med en släkting angående cykelhjälm, han är lite äldre och på hans "tid" så var de knappt nån som hade cykelhjälm.
Han har cyklat i över 40 år och aldrig trillat av cykeln.
Så min fråga lyder, hur länge har du cyklat? och har du nångång haft nytta av din hjälm?
Har också cyklat i 40 år, skaffade inte hjälm förrän jag skulle få barn för 26 år sen. För 2 och 1/2 år sen gjorde jag en rejäl vurpa på egen hand. Hjälmen räddade mig och min skalle den gången. Sen gick det 6mån och det var dags igen. Jag blev påkörde den gången. Om jag inte hade haft hjälm, är det inte säkert att jag hade kunnat skriva detta inlägg. Jag klarade mig relativt bra men skadan har ändå krävt snart 2 års rehab träning på en nästan daglig basis.(jag landade på ryggen och skadade en kota) En hjälm är en väldig bra investering/livs försäkring. Jag borde har haft en hjälm på mig när jag trillade i badrummet en gång. Om jag hade slått huvudet i handfatet den gången, känns det extremt tveksamt att jag hade överlevt det. Jag får rysningar när jag tänker på det. Det enda skydd jag hade den gången var handduken:LOL:.

Cykelhjälm
Cyklat sedan jag barnaår, alltså omkring 45 år.
Aldrig ramlat och slagit i huvudet, fram tills denna sommar, då det inträffade.

Och min hjälm skyddade och gav mig endast en mindre hjärnskakning och ett jack i ansiktet. Började använda hjälm först omkring år 2014. Hjälmarna har ju blivit mycket bättre också, och snyggare.
Kommer alltid cykla med hjälm. Enkelt val och även om man skulle anse sig vara bäst, så går det ju att bli påkörd. Vilket dock inte sjukvården tar någon hänsyn till.

Olyckor före 3-4 års åldern räknar jag ej in.

Emot tvingade lagar vad gäller hjälm.

Cykelhjälm
Jag har cyklat sedan 80-talet. I början så var hjälmarna rätt dåliga så använde ärligt talat den bara på tävling och viss träning. Sedan 00-talet blev hjälmarna så bra att jag alltid kör med hjälm. Undantaget ibland med brompton.

Har aldrig varit med en olycka där hjälmen med säkerhet räddat mitt liv, men har skadat hjälm vid närkontakt med träd/grenar så att den fått bytas. Fortsätter ändå med hjälm. Vurpar gör man och slår man i skallen vill jag ha lite bättre odds. Knäskydd btw - de har räddat mitt knä mer än en gång. Cyklar aldrig mtb utan.

Cykelhjälm
Jag blev påkörd av en bil och polisen skopade upp mig från körbanan där jag sov efter att ha slagit huvudet i asfalten. Utan hjälm hade det nog gått rätt dåligt. På mountainbike så har jag dragit hjälmen i saker lite då och då. Men ingen frisk människa skulle ju cykla MTB utan hjälm.

Tillbaka
Topp