Cykelhjälm

Thiondra

Medlem
Cykelhjälm
Gubben har haft hövding nu i x antal år.
Men känns aningen osäkert att använda just nu? Vad säger ni?
Han pendlar nästan året runt. Ca 20 km en väg till jobbet.
Så i julklapp tänkte jag ge honom en ny hjälm då.
Så Tar gärna emot tips på bra hjälmar!
NI SOM KAN!

Cykelhjälm
Viktigast är att hjälmen används. Och för det behöver bäraren tycka att den är bekväm och rimligt snygg.

Alla hjälmar som säljs är CE märkta och uppfyller samma krav. Folksam och Virginia tech är de enda som gör offentliga hjälmtest som mäter säkerhet.

Generellt sett är en hjälm med mycket material och rund form ”säkrare” än en som är tunn och kantig.

Jag hade inte köpt en hjälm utan rotationsskydd idag, ex MIPS.

Cykelhjälm
Jag kör också Giro och har en helios. Den är så sjukt bekväm så att man nästan vill ha den på hemma. Jag brukar beställa hem 4 olika hjälmar som har rätt look. Sen behåller jag den som blir bäst och skickar tillbaka resten. Det är ju omöjligt att hitta en cykelhandlare som har alla olika hjälmar på ett ställe. Jag tycker att din gubbe kan få 4 paket och behålla en.

Sen måste han ju få lite nya cykelkläder och en matchande cykel också...

Cykelhjälm
Tips på bra cykelhjälm?
Ska köpa en
Cyklar mycket i skog med mtb

Gå till butik prova ut storleken, tänk på om du behöver en tunnare mössa under hjälmen behöver storleken vara därefter. Olika storlekar på olika varumärken av hjälmar dock. Jag köper online som de flesta andra, köper du begagnat så ska den inte vara äldre än 5år från tillverkningsdatum, rotationsskydd som exempelvis MIPS givetvis och CE godkänd.Smaken är som baken individuell. :)

Tillbaka
Topp