Cykeljeans - vad finns numera, vilka är bra och sköna?

glitch

Aktiv medlem
Back in the days typ 2011 eller nåt, fanns Levis Commuter jeansen som var bland de första icke supernischade "aktivitetsjeansen". Hade två par såna och gillade dem skarpt då man både kunde cykla / röra sig hyfsat angenämt samtidigt som de var snygga och dolde sin funktionalitet väl.

Hade helst bara köpt nya såna i mörkblå denim men det verkar inte helt lätt att hitta.

Vilka motsvarande märken / modeller finns idag och var köper man dem bäst med tanke på möjlighet att byta eventuella storlekar osv.?

Back in the days typ 2011 eller nåt, fanns Levis Commuter jeansen som var bland de första icke supernischade "aktivitetsjeansen". Hade två par såna och gillade dem skarpt då man både kunde cykla / röra sig hyfsat angenämt samtidigt som de var snygga och dolde sin funktionalitet väl.

Hade helst bara köpt nya såna i mörkblå denim men det verkar inte helt lätt att hitta.

Vilka motsvarande märken / modeller finns idag och var köper man dem bäst med tanke på möjlighet att byta eventuella storlekar osv.?
Uniqlo har bäst billig skit när det gäller stretchiga brallor och jeans.

Vill du ha bra (men dyr) skit från butik så brukar tex Arcteryx ha jeansaktiga byxor ibland.

Jag hade själv ett par Levis commuter jeans som jag tyckte om men de dog rätt fort för mig. Kvaliten var usel tycker jag så jag skulle nog aldrig köpa vanliga bommulsjeans med lite lycra i för att cykla med.

Lustigt nog ligger just sverige långt fram i det där med att göra tyger som håller så vill du ha bra byxor så skulle jag titta på Fristads och Snickers. De har lite arbetsjeans i sina sortiment

Seagale.fr har billig techwear också och de har ett par jeans de påstår är outslitliga

Vulpine.
Just jeansen passar inte riktigt på mig, men övriga Vulpinekläder i min ägo används i princip dagligen.

Leatt gravity 3.0 denim. Väldigt snygga jeans som finns i blått eller svart
För att vara petig så är det där "jeggings". Ett par jeans ska i min värld ha bomull i sig och de där är polyester/elastan, samma sammansättning som mina vanliga cykelbyxor så därför säkert jättebra att cykla i iofs

https://swrve.us/ har jag kört med i massor av år, de håller riktigt bra. Men efter Brexit är tillgången sådär om man inte vill betala massor av pengar.

Mitt äldsta par var fem år men var rätt tunnslitna och började ge upp i grenen och var tunna fram på låren nu men det friska tyget på baksidan av benen bland annat har återanvänts för att laga knän på barnens jeans.

Köpte två par precis innan Brexit med och de är fortfarande friska och fina. Och de här tre byxorna har varit det jag använt majoriteten av tiden sedan dess.

De ser ut och känns som vanliga jeans men har en del Cordura i sig.

Nu har jag grottat lite och det verkar finnas 3 sorters denim som inte suger. de med syntetfiber av antingen Cordura, Dyneema eller Armalith i sig.

Dyneema verkar bäst men är svindyrt och svårt att få tag på. Armalith ska hålla lite bättre än Cordura men Cordura är lite mer vattenavvisande.

Cordurajeansen är bekväma. Ungarna har haft jeans av det svenska märket Ossoami som verkar ännu hållbarare men de är rätt styva när de är nytvättade.

Edit: De verkar också vara cordura, men bara på knäna. Undrar om det ändrats för jag känner ingen skillnad på tyget på knäna och i övrigt på de som våra barn har. De är minst 5-6 år gamla (många barn).

Jag har också ett par Swrve sen minst 5 år, har inte använt dem jättemycket, men gillar dem, sista året har jag använt dem till att klättra i, och det har börjat påverka knäna, men för ett par byxor som inte är förstärkta (förutom att de har cordura i sig) så håller de oförskämt bra för det.
Skinny fit 32*32, passar perfekt på mig som brukar ha c148 i byxor som har den storleken.

Fristads brallorna går att hitta ganska billigt i alla fall:
Edit: Fristads är väl det enda cykelrelaterade märket vi nämnt väl eftersom de sponsrar CX?

Importerade ett par Wrangler pro cowboy? i 200 oz otvättad denim som har hållit i baken ( o överallt) . Stela som stuprör innan de blivit inkörda.
Är de 200 oz förstår jag att de är stela 😉. Den stora frågan är väl om du sportar den med pressveck eller inte?
Mitt bud hade dock också varit att köpa ett par vettiga "riktiga" jeans av lite matigare karaktär, lär hålla rätt länge innan de ger sig.

Är de 200 oz förstår jag att de är stela 😉. Den stora frågan är väl om du sportar den med pressveck eller inte?
Mitt bud hade dock också varit att köpa ett par vettiga "riktiga" jeans av lite matigare karaktär, lär hålla rätt länge innan de ger sig.
Jag tycker "riktig" otvättad denim ger jättefula inslitningar när du cyklar mycket. Konstiga streck i röven, skrevet osv...

Det har hänt en hel del i byxtekniken de senaste 150 åren. Inget fel med bommulsjeans men att gå runt i klassisk denim och tro att det är en hållbar byxa är lite som att cykla runt på en fixie i tron att det är en snabb cykel (inget fel på fixisar heller)

Jag tycker "riktig" otvättad denim ger jättefula inslitningar när du cyklar mycket. Konstiga streck i röven, skrevet osv...

Det har hänt en hel del i byxtekniken de senaste 150 åren. Inget fel med bommulsjeans men att gå runt i klassisk denim och tro att det är en hållbar byxa är lite som att cykla runt på en fixie i tron att det är en snabb cykel (inget fel på fixisar heller)
Ja, där är vi ju olika. Kan iofs hålla med om att cykling inte är optimalt för inslitning men skillnaden på ett par vettiga jeans och byxor i mer tekniska material är ju att jeans i min bok blir snyggare och skönare ju mer de slits, medan andra material sällan åldras med samma värdighet.

Jag går i 21.5oz slim straight från Brave Star Selvage, supersköna jeans utan minsta stretch. Skulle aldrig, någonsin, vilja cykla i dem.

De håller för mycket, men 100% bomull är inte skönt när det är blött eller svettigt, och tjock denim utan stretch är skönt men inte bra att cykla i.

Och, ja, poängen med de här jeansen är slitningen. Men jag vill ändå inte cykla I dem. 🙃

Jag går i 21.5oz slim straight från Brave Star Selvage, supersköna jeans utan minsta stretch. Skulle aldrig, någonsin, vilja cykla i dem.

De håller för mycket, men 100% bomull är inte skönt när det är blött eller svettigt, och tjock denim utan stretch är skönt men inte bra att cykla i.

Och, ja, poängen med de här jeansen är slitningen. Men jag vill ändå inte cykla I dem. 🙃
Hör dig helt klart, men lite är det ju en passformsfråga också.

Sen är det ju såklart en avvägning, är cyklingen prion köper jag såklart att det finns vettigare byxor än vanliga jeans, mina fem cent var snarare att ett par jeans ändå funkar skapligt att cykla i och i mina ögon åldras värdigare än många byxor i tekniska material om tanken är att typ cykla till jobbet. Men här lägger jag ju in mina egna estetiska värderingar i ts fråga!

Uniqlo har bäst billig skit när det gäller stretchiga brallor och jeans.

Vill du ha bra (men dyr) skit från butik så brukar tex Arcteryx ha jeansaktiga byxor ibland.

Jag hade själv ett par Levis commuter jeans som jag tyckte om men de dog rätt fort för mig. Kvaliten var usel tycker jag så jag skulle nog aldrig köpa vanliga bommulsjeans med lite lycra i för att cykla med.

Lustigt nog ligger just sverige långt fram i det där med att göra tyger som håller så vill du ha bra byxor så skulle jag titta på Fristads och Snickers. De har lite arbetsjeans i sina sortiment

Seagale.fr har billig techwear också och de har ett par jeans de påstår är outslitliga
Det där är som ett eko av mig själv. Köpte två par Levis Commuter i NewYork för ett gäng år sen och nu när de har dött (stora hål i grenen) så har jag tagit min tillflykt till Uniqlo (med litet sidospår till Levis 502). Uniqlo är fenomenalt stretchiga och sitter allmänt rätt snyggt på annars ful kropp.

Det där är som ett eko av mig själv. Köpte två par Levis Commuter i NewYork för ett gäng år sen och nu när de har dött (stora hål i grenen) så har jag tagit min tillflykt till Uniqlo (med litet sidospår till Levis 502). Uniqlo är fenomenalt stretchiga och sitter allmänt rätt snyggt på annars ful kropp.
Enda lilla problemet med uniqlo är det där med uyghuriska slavarbetare. Jag köper inte så mycket kläder längre....

Vilken Uniqlomodell rekommenderas som "insteg"?

Det där med vilken denim som är creddigast är jag rätt klar med - har gått igenom fasen med allt från importerade evisujeans till tyg så stelt att man hade blodiga sår på höfterna. Syftet är inte att köpa ett par jeans för primärt cykling utan för att ha vardahsbyxor som är så bekväma att man även utan tvekan kan cykla några km i dem utan att det känns besvärligt.

Commuterbrallorna levererade perfekt där - gemene man trodde det var vanliga, snygga, jeans och bäraren var rörlig som en kirgisk gymnast i tonåren.

Trist med Swrve, nu när det kom upp igen minns jag ju att ha läst om det förra vintern.

Med pressveck hade jag inte vågat mig utanför knuten.
Och inga konstiga veck mm jmfrt med tidigare jeans.

Är man inte rädd att ha ”vanliga” jeans så rekommenderar jag Nudie helt enkelt pga deras tillgång till livstids reparationer. När det går hål på räven går du bara dit med brallorna och får dem lagade gratis, helt enkelt. Jag köpte ett (jävligt dyrt) par jeans som jag har tänker bära tills de har lappat och lagat så mycket att inte en tråd är kvar från ursprunget. Theseusjeansen, någon?

Är man inte rädd att ha ”vanliga” jeans så rekommenderar jag Nudie helt enkelt pga deras tillgång till livstids reparationer. När det går hål på räven går du bara dit med brallorna och får dem lagade gratis, helt enkelt. Jag köpte ett (jävligt dyrt) par jeans som jag har tänker bära tills de har lappat och lagat så mycket att inte en tråd är kvar från ursprunget. Theseusjeansen, någon?

Som sagt i mitt fall är jag inte rädd för att de slits sönder, utan det är att "vanliga" jeans bara är sjukt osköna vid aktiv rörelse. Det var det som var så fint med Commuter jeansen, vettigt pris, såg ut som vanliga jeans, stretchiga så Chuck Norris varit benägen på byta mot sina egna Action Jeans, och med fiffig reflexrand på benet om man vek upp dem (vilket var kotymen på den tiden).

Vill man ha stretchiga jeans som är sköna att röra sig i kan man kolla på Replay. Slits dock i grenen av cykling precis som alla andra.

Japp! Jag har grå och blå Levis 511 Commuter i W29. Förra året köpte jag ett par Replay Joe i W29 straight fit, som är lite mjukare i tyget och minst lika töjbara (trodde först de var för trånga, men körde ned armarna innanför linningen och töjde ut stussen och låren och sedan blev de perfekta).

Bästa är helt klart Ripton co, bra passform och super stretch. Har tillomed uci approved denim brallor.
Tät tvåa är duer: bra stretch och diamond gusset i skrevet för bättre rörlighet. Tror naturkomaniet har dom ibland.
Saint och Richa har MC jeans med bra stretch och dynema i tyget. Dom kostar en del och jag upplever att dom är varma som fan.

Tillbaka
Topp