Cykelkärra bagage till kortcamping med familj

Snuten

Aktiv medlem
Funderar på lite korta cykelturer med en, max två, nätters camping med fru och 7 + 9-åring i sommar. Har insett att 7-åringen inte är ngn långcyklare så jag vill sätta ribban lågt då det gäller sträcka och varaktighet. Tänkte först investera i lite ordentliga väskor till frun och mig, men inser att jag även måste köpa tält eftersom de tre vi har är olämpliga för 4 person och att packas på cykel. Dessutom bör jag nog också investera i bättre pakethållare och vi skall köra med ordentlig last på hojarna.
Har därför kommit fram till att det är enklast och billigast med en cykelkärra som man lastar det tyngsta och mest skrymmande i. Kör vi på den lösningen (gjorde det 2018 med en gammal nu kasserad barncykelvagn och det funkade bra) kan vi förmodligen klara övrigt packbehov med de gamla och halvkackiga väskor vi har och även anv. bef. tält (popup - skrymmande men praktiskt och funkar på vagn).

Tänkte direkt på Biltemas lilla bagagekärra för en tusing, men hittade lite andra alternativ på nätet. Bla denna:

Är dock fundersam både över vidaXL, vad är det för några gökar, är de pålitliga, och vagnen de erbjuder, är det ngt att ha? Lastkapacitet 65 kg och vagnvikt 10,8 kg, det låter nästan för bra för att vara sant.

Någon som har koll och/eller eller synpunkter?

VidaXL tolkar jag är något i stil med Wish, har inte handlat från någon av dem och har väl inte någon direkt avsikt att börja heller. Online lågpriskedjor känns lite som ett lotteri.

Allt från färgen på chassit och fästelementen till konstruktionen ser suspekt likt min 10 år gamla Jula kärra. Även om jag inte värderar den speciellt högt så är den just 10 år och har aldrig direkt haft några haverier. En bekant som inte har körkort använde en likadan som min i ur och skur till sina ungar med noll underhåll och primärt fortskaffningsmedel, den är helt slutkörd idag, inte en tygbit finns kvar men mekaniskt håller den fortfarande ihop, ungarna fyller 12. Ganska imponerande trots allt. En ganska yxig och enkel konstruktion har ju fördelen att skruv och mutter nästan alltid går att finna.

Hjul och lager är väl det enda som kan rasa som man inte enkelt kan lösa och planerar du att ens gå över halva den uppgivna maxvikten under flera mil med lite fart så är jag lite orolig för hur det slutar. Rekommenderar nästan ett eller 2 hjul i reserv.

Med lite vikt på kärran tänk även på att du bör skaffa en längre axel till bakhjulet, fästet stjäl c:a 5mm axel längd.

Senast ändrad:
Tja, BT-vagnen är kanske ett säkrare kort. Då kan man klämma lite på den i butik. Gillade dock lösningen med nylonväv på sidorna. Verkar smart om man vill slänga ned småsaker i vagnen.

Kollade på den också. Lär finnas ett ex i Malmö senast jag kollade, så den kan man ju klämma på. Lägre lastvikt än vidaXL, men som sagt, känns kanske bättre att handla i xxl butik. Dock väldigt lika varandra!

Hittade förresten en recension som ligger på Youtube när jag sökte på XXL-vagnen "bits cargotrailer review". Inte hundra på att det är rätt. Har bara kollat i mobilen.

Börjar tro att man kan ha nytta av en vagn även efter sommaren. Har inte riktigt vant mig vid tanken att man faktiskt bor i eget hus och kan parkera utanför och i garaget på ett helt annat sätt än man kunde då man bodde i lägenhet!

En kärra öppnar möjligheterna för att ta cykeln istället för bilen när det ska handlas i större omfattning.

Det är fredag och du har kommit hem från jobbet, väl hemma inser du att ikväll minsann ska det grillas, men först behöver det då handlas... Solen skiner och fåglarna kvittrar, läderklädseln i bilen har redan hunnit bli brännhet.
Sänker du en kall i trädgården och häktar på kärran eller tar du det brännheta dieselaset?

Det är bra att ha en kärra ?

Tillbaka
Topp