Cykelkärra på MTB

oikhenke

Medlem
Cykelkärra på MTB
Har börjat fundera på att köra minsta grabben i cykelkärra. Vet att det finns QR9 axel förberedd för cykelkärra.

vad bör jag tänka på.

Pallar min carbonhoj att asa runt på 20kg extra där bak.

Hur resonerar ni?

Cykelkärra på MTB
Den håller säkert, men jag skulle valt en annan cykel till det ändamålet.

Pratade med en fellow pendlare i morse på en likadan Planet X XLS som jag har. Han hade satt sadelrörsmonterad barnsits på sin och knäckt sadelröret. Det känns onödigt att utmana ödet med belastningar i en riktning som ramen inte är gjord för.

Cykelkärra på MTB
Kör på! Belastningar liknande släpkärra får du varje gång du bromsar. Jag drar båda ungarna varje dag och med kärra och vinterkläder blir det totalt 50kg.
Skulle inte hoj eller QR hålla för det skulle jag helt ärligt vara livrädd att köra hojen även utan vagnen.

Cykelkärra på MTB
Har du "riktig" stänkskärm (helst med kompislapp) bak? Personligen har jag upplevt att en cykel som har sådan har en del fördelar att dra kärra med. Men är det fint väder eller du inte har något emot att tvätta kärran lite extra någon gång, så prova, för all del :-)

Cykelkärra på MTB
Satt och läste i Canyons instruktionsbok igår och där stod specifikt att deras cyklar inte fick dra kärra.
Kanske står någonting om det i din bok med?

Cykelkärra på MTB
Cykelkärra på MTB fungerar bra. Bättre än barnstol, eftersom det kan bli väl baktungt uppför med MTB-geometri. Nu har ju jag aluram på dragcykeln, men den levde ett betydligt hårdare liv när den gick som stigcykel. Påfrestningarna, vilket framför allt lär handla om kraftiga inbromsningar, är garanterat mycket snällare än att landa halvplatt i skogen. Jag är aldrig orolig, i alla fall. Dessutom är det ju fångrem.

Övriga tankar:

* Granny gear är inte fel om du tänker cykla uppför.

* Hydrauliska skivbromsar rekommenderas.

* Som du ser så får kärran en rätt bakåtlutad vinkel på en 29:a. Verkar dock vara rätt uppskattat av kärrans passagerare. Annars finns det kanske kärror med justerbar dragstång?

Bilagor

• empty150218 457.JPG
    empty150218 457.JPG
    107.1 KB · Besök: 639
Senast ändrad:
Cykelkärra på MTB
Tjena dammar av denna gamla tråd.

Lilltjejen (5år) vägrar lära sig starta med cykeln:) cykla och stanna går. Men känns inte som det blir några längre turer (över 500m) ? Funderar på att skaffa en cykelvagn för att dra henne i när vi ska på tur.
Problemet är att vi ska till Åre bla. Så cykeln som åker med är en Slash 2018 samt frugans fullgung (gt sensor elite 2016). Någon som dragit cykelvagn med liknande och har tips? Går det ens?
I så fall tipps på kärra gärna nått som skulle klara enklare stig om det finns.

Eller är det bara att gilla läget och en får hitta på annat med 5 åringen medan den andre cyklar med grabben.

Cykelkärra på MTB
Påhängscykel? Svårt, min tjej var inte så ivrig heller...hot och mutor räcker bara så långt. Cykel i rätt storlek och cykelhanskar från Biltema och knäskydd hjälper

Cykelkärra på MTB
Cykel och utrustning har hon, igentligen även kunskapen.
Är mest modet som saknas. Sen är dom ju rätt envisa i den åldern :) Med lite tur så släpper det snart. Men en backup plan känns vettig.
Tittat lite på burly Coho XC och funderade på om en unge fick plats där i. Den kärran hade man ju haft nytta av även om hon lär sig cykla.

Cykelkärra på MTB
Korrekt! De påhängscyklar som fäster i sadelstolpen som jag har sett har alla lutat i sidled i förhållande till dragcykeln.

Det problemet upplevde jag inte med Burleyn.

Tillbaka
Topp