Cykelkärra till hund

kytler

Ny medlem
Cykelkärra till hund
Hej på er!

Är det möjligtvis någon som har erfarenhet av den här kärran? från Burley? I nuläget står jag utan kärra anpassad till hund och har ingen större erfarenhet av det heller. Eller har ni några andra bättre alternativ som ni kommer på? :) vore jätte tacksam för svar! / Christoffer

Bilagor

• kärra.jpg
    kärra.jpg
    35.6 KB · Besök: 1,103
Cykelkärra till hund
Min hund avskyr att åka kärra,så jag är glad att jag lånade en sunkig biltemavagn att testa med.
Mitt nästa projekt är en lastcykel för hund.

Cykelkärra till hund
Vet inte vad det här är för något, men Pilsner verkade gilla den. Eller åtminstone acceptera.

Bilagor

• 575632_603186633030830_682397012_n.jpg
    575632_603186633030830_682397012_n.jpg
    66.8 KB · Besök: 270
  • 222662_603186609697499_609966025_n.jpg
    222662_603186609697499_609966025_n.jpg
    122.4 KB · Besök: 371
Cykelkärra till hund
Jag undrar om användare kytler (Christoffer) köpt en cykelkärra till hunden ännu och har något att rekommendera. Jag ska själv ut på cykelsemester i sommar med min hund Australien Shepherd. Jag har spanat in Burley kärran som Christoffer frågat om. Denna kärra är dock mycket dyrare än andra så jag funderar på om den är värd priset eller om andra kärror fungerar lika bra.

Cykelkärra till hund
Köpte en barnkärra för en spottstyver på Blocket, rev ut sitsarna, gjorde golvet plant. Duger fint till doggen, hon älskar det.

För den som undrar så bryr sig inte en hund ett skit om vagnen är specialbyggd för den.

Cykelkärra till hund
Nästan 7 år har gått sedan någon postade här. Dags för nya tips.

Tyvärr köpte fru och barn hund nyligen. En vagn att transportera jycken i vi längre utflykter har köpts in.

Vi hittade denna:

Beställde i måndags och fick igårkväll. Ganska bra. Spontant känns kvaliteten tysk. Stålrör och stålfälgar (lite osäker på fälgarna). Rejält bygge över lag. Kvalitetskänslan överlag över förväntan. Vi får väl se hur den klara tidens tand (rost?). Bra med noshjul. Skall man gå långpromenader är det bra om man kan lasta in valpen efter ett tag. Också bra att ha som bagagetransport.

Skall jag vara kritisk så är regnskyddet nog inte så bra. Dels pga takluckan och dels pga att det endast finns nät i bakre luckan. Å andra sidan kör vi sällan i regn.

Cykelkärra till hund
IMG20230322185024.jpg

Noshjulet påmonterat. Går ganska snabbt att ta av/på. Tyckte styrlagret hade väl generöst spel. Lite glappigt. Tror dock det kan bero på att jag monterat det fel.
Öht hyfsat snabbt att montera ned kärran så man kan ta den som bagage. Borde klara det på 3-4 minuter.

Cykelkärra till hund
Här har du en dogge som färdas runt världen, numera i en Croozer. Med tanke på resorna det rara paret företar med hunden måste vagnen vara bra,

Cykelkärra till hund
Ja det där är nog på en annan nivå. Tror att jordenruntcyklare dessutom måste prioritera låg vikt på ett helt annat sätt än vi.
I vårt fall tänker jag utflykter och ibland en eller ett par nätter i tält. Och vandring som sagt. Lätt terräng med möjlighet att lasta vovve och kanske lite prylar också. Därför var noshjulet viktigt.

Och faktiskt även daglig shopping! Lådcykel vore ju att föredra då, men man kan ju inte få allt...

Cykelkärra till hund
Haft ett par barnkärror, med vanliga framhjul gaffelmonterade på sidan om sitsen. När jag så blev med enkom hundkärra, ja då har de valt stt lägga ett metallrör mitt under hundstackaren! Bara en sådan liten detalj... Och hjul som inte fås tag i med lätthet.
Markisolrringsskiva och filt har hjälpt upp komforten, men vi saknar fortfarande enkelheten från tidigare konsum-vagn.

Cykelkärra till hund
Nästan 7 år har gått sedan någon postade här. Dags för nya tips.

Tyvärr köpte fru och barn hund nyligen. En vagn att transportera jycken i vi längre utflykter har köpts in.

Vi hittade denna:

Beställde i måndags och fick igårkväll. Ganska bra. Spontant känns kvaliteten tysk. Stålrör och stålfälgar (lite osäker på fälgarna). Rejält bygge över lag. Kvalitetskänslan överlag över förväntan. Vi får väl se hur den klara tidens tand (rost?). Bra med noshjul. Skall man gå långpromenader är det bra om man kan lasta in valpen efter ett tag. Också bra att ha som bagagetransport.

Skall jag vara kritisk så är regnskyddet nog inte så bra. Dels pga takluckan och dels pga att det endast finns nät i bakre luckan. Å andra sidan kör vi sällan i regn.
Hej! Jag funderar på att beställa en likadan. Är du fortfarande nöjd efter några månader?

Cykelkärra till hund
Hej! Jag funderar på att beställa en likadan. Är du fortfarande nöjd efter några månader?

Nja, ett problem var att den sluttande fronten lockade vår jycke till att ställa sig på bakbenen och hänga med överkroppen över fronten. Tror att väven kommer att gå sönder med tiden pga detta. Har inte använt vagnen alls sedan början på hösten så jag vet inte om detta fortfarande är ett problem. Dels har hunden blivit lite mera uppfostrad och dels större så han borde kunna se genom öppningen utan att hänga på kanten.

Ett annat problem är när man skall gå med vagnen. Noshjulskonstruktionen är inte lyckad. Det är lite svårt att hålla kursen. Hade föredragit att ha ett fast noshjul (som inte kan svänga) och en tyngdpunkt som gjorde att man kunde svänga genom att trycka ned handtaget så noshjulet lättar och man kan ändra riktning. Hade den lösningen på barnens gamla vagn (minns inte vilket fabrikat) och det funkade både till promenad, löpning och inlinesåkning.

Men för pengarna kanske den ändå är helt ok

Cykelkärra till hund
Tittar på exakt samma vagn till en 38 kg boxer, vad tror du spontant, är vagnen stor tillräckligt ?
Tack på förhand :)
Nu med lite längre tidsperspektiv måste jag nämna följande ang vagnen (som jag även skrev tidigare):

- Vår vovve vill gärna sticka upp överkroppen genom takluckan och hänga på duken och "glaset" som täcker fronten. "Glaset" har därför gått sönder. Svårt att hålla stängt. Kanske mera takhöjd och rejälare stängning av takluckan vore lösningen. Jag tror det. Vi har delvis avhjälpt genom att jag monterat ett tvärgående aluminiumrör framför öppningen i taket. Inte så skönt att hänga på och avlastar duken.

- Framhjulet funkar inte bra vid gång/löpning/inlines etc. Borde vara en större fast hjul som vi hade på kärran vin använde då barnen var små.

Summa sumarum - köp en annan vagn.

Cykelkärra till hund
Nu med lite längre tidsperspektiv måste jag nämna följande ang vagnen (som jag även skrev tidigare):

- Vår vovve vill gärna sticka upp överkroppen genom takluckan och hänga på duken och "glaset" som täcker fronten. "Glaset" har därför gått sönder. Svårt att hålla stängt. Kanske mera takhöjd och rejälare stängning av takluckan vore lösningen. Jag tror det. Vi har delvis avhjälpt genom att jag monterat ett tvärgående aluminiumrör framför öppningen i taket. Inte så skönt att hänga på och avlastar duken.

- Framhjulet funkar inte bra vid gång/löpning/inlines etc. Borde vara en större fast hjul som vi hade på kärran vin använde då barnen var små.

Summa sumarum - köp en annan vagn.
Kan instämma med att man bör se att stängningen är stabil. Jag har en gammal Thule som mina två små hundar får åka med i. De är generellt lugna och inte rymningsbenägna. De trivs rätt bra i vagnen och ser bra ut/framåt. Senaste turen gick dock en räv över vägen ganska nära. Den na hunden blev mycket uppspelt och lyckades klämma sig ut och hoppa ur i farten. Den andra (lätt efterblivna) skulle följa efter men trillade liksom ur istället. Jag hade under tiden hunnit bromsa så det var ingen fara och de hann ej springa efter räven, men jag har ordnat en stabilare stängning nu för säkerhets skull…

Bilagor

• IMG_6343.webp
    IMG_6343.webp
    561.6 KB · Besök: 18
Cykelkärra till hund
Kan instämma med att man bör se att stängningen är stabil. Jag har en gammal Thule som mina två små hundar får åka med i. De är generellt lugna och inte rymningsbenägna. De trivs rätt bra i vagnen och ser bra ut/framåt. Senaste turen gick dock en räv över vägen ganska nära. Den na hunden blev mycket uppspelt och lyckades klämma sig ut och hoppa ur i farten. Den andra (lätt efterblivna) skulle följa efter men trillade liksom ur istället. Jag hade under tiden hunnit bromsa så det var ingen fara och de hann ej springa efter räven, men jag har ordnat en stabilare stängning nu för säkerhets skull…
Jag hade en gammal Biltema-vagn när jag hade hund. Han låg lugnt i vagnen i alla lägen, men en gång hade jag med ytterligare en hund som klöste sönder nätet och hoppade ur i farten.
Slutade med att jag fick binda fast kopplet i vagnen för att kunna slutföra färden.
Även de är ju individer de små liven 😉

Tillbaka
Topp