Cykelkärra till surfprylar, wingfoil

Singlespeeder

Aktiv medlem
Hej!
Jag hittade inte riktigt någon tråd kring detta.

Jag har en vanlig cykel och skulle behöva transportera surfprylar ned till havet i ett storstadsområde. Det är en bräda och två ryggsäckar, en foil och en mast. Skrymmer inte så mycket.

Jag letar nu efter en cykelkärra, som är lätt att stuva undan, kanske går att låsa fast grejer i eller under (pga stöldrisk) och gärna får vara lite snabbare. Eventuella tips på cyklar går också.

Några förslag??

Modda en cykelvagn, typ biltemas lastvagn?
Jag snickrade ihop en själv av ett hulpar från en barnvagn. till en windsurfingbräda back in the days. :)

Senast ändrad:
Något i stil med Y-frame skulle nog vara optimalt om du skall få med brädan på ett bra sätt. Men i storstadsmiljö känns det som om man förr eller senare dunkar i brädan i något och dingar den.

Jag - windsurfing - har bara en tvåhjulig trilla med fällbart stöd: Fäller ut stödet, lastar bräda, bom, mast och segel, ev. centerbord och grejor att ha på sig, drar ett lastband över, och drar hela sketen i masten ner till stranden. Men vi har förvisso inte samma trafiksituation som i "stan".

Jag har både lilla och stora Y-frame och kan rekommendera dem. De är tåliga och välbyggda.

Tanken var att kunna transportera en kajak, men det stupade på att cykelbanor i Stockholms city inte är anpassade för 5+ meter kajaker. Fast din mast kanske är kortare?

Reacha har också några intressanta modeller: https://reacha.de/en/collections/trailer

Hör med "wing_nynas" på instagram han har en cykelkärra han kör sina grejer på

1000007526.png

Jag har både lilla och stora Y-frame och kan rekommendera dem. De är tåliga och välbyggda.

Tanken var att kunna transportera en kajak, men det stupade på att cykelbanor i Stockholms city inte är anpassade för 5+ meter kajaker. Fast din mast kanske är kortare?

Reacha har också några intressanta modeller: https://reacha.de/en/collections/trailer
Bra tips. Var köpte du din Y-frame? Ja, det är väl egentligen wingfoil mest, så mast där blir den som sitter mellan brädan och foilen.. :-) För tillfället blir det mer sådant än vindsurf.

Bra tips. Var köpte du din Y-frame? Ja, det är väl egentligen wingfoil mest, så mast där blir den som sitter mellan brädan och foilen.. :-) För tillfället blir det mer sådant än vindsurf.
Köpte dem direkt från https://carryfreedom.com/.

Det jag gillar med modellen är att den tar liten plats att förvara och att det går lätt att spänna fast saker på flaket.
Ibland saknar jag lemmar på sidan - speciellt när jag ska transportera saker som inte är lika lätta att spänna fast. Fast en surfbräda är nog ganska lätt att spänna fast.

Andra märken och modeller att utvärdera: Burley Flatbed och Hinterher.

Köpte dem direkt från https://carryfreedom.com/.

Det jag gillar med modellen är att den tar liten plats att förvara och att det går lätt att spänna fast saker på flaket.
Ibland saknar jag lemmar på sidan - speciellt när jag ska transportera saker som inte är lika lätta att spänna fast. Fast en surfbräda är nog ganska lätt att spänna fast.

Andra märken och modeller att utvärdera: Burley Flatbed och Hinterher.
Burley flatbed verkar enkel ihopfällbar, ser onekligen intressant ut när man bor i lägenhet och flickvännen tycker att ens surfprylar tar för mycket plats redan :-)

Ser också trevligt ut med reacha, dock lite bred profil och lite dyrare laget för alla delar samlat.

Jag testar att beställa en Burley Flatbed. Den kostar mig nu 3693 kr från bikeable. Jag tror det blir bra, då kan jag lägga alla prylar i surfbagen och stämmer det med måtten så får brädan plats liggandes. Uppdaterar när jag kört ett tag om den är bra.. :-) Tack för hjälpen!

Jag testar att beställa en Burley Flatbed. Den kostar mig nu 3693 kr från bikeable. Jag tror det blir bra, då kan jag lägga alla prylar i surfbagen och stämmer det med måtten så får brädan plats liggandes. Uppdaterar när jag kört ett tag om den är bra.. :-) Tack för hjälpen!
Har du hunnit prova kärran ännu?

P:S. De verkar ha sänkt priset ytterligare med 430kr (3259), med leverans i oktober - så kolla om de prismatchar mot sig själv.

Har du hunnit prova kärran ännu?

P:S. De verkar ha sänkt priset ytterligare med 430kr (3259), med leverans i oktober - så kolla om de prismatchar mot sig själv.
Yes, har provat. Oerhört bra tycker jag. Hade kanske hoppats på att brädan skulle få plats på bredden men den klarar sig fint att stå snett mot en av kanterna utan att ta i däcken, gott om utrymme där. Kärran är väldigt lätt och däcken klarar att pumpas hårt. Kärran är lätt att ta av hjulen på och således enkel att förvara. Köpte elastiska bagagestroppar på clas ohlson som fungerar bra att spänna fast grejer med. Funkar bra att svänga 360 grader med.

Nu har jag en wing-bräda som är kortare än vindsurfbräda. Där kan jag tänka mig att nosen går ut lite mer och då hänger kanske mycket utanför. Där kanske man vill ha en längre stång bakom cykeln. Kärran är ganska låg... Men för wing funkar den kanon.

Enda nackdelen jag kan se är att kärran är öppen baktill, men sätter stroppar där så jag vet att inget åker ut.

Senast ändrad:
Toppen! Håll koll på bagagestropparna, då deras livslängd inte är så lång. Bagagremmar av litet längd skulle jag nog rekommendera... i längden.

ROK straps är smidiga när man ska spänna fast saker.

Spännremmar som inte flexar eller töjer sig är bäst om det skall sitta fast på riktigt.
Tex om man vill köra i 200 kmh på autobahn med brädan på takräcket. ;)

Är det bäst att ha platta uträtade band eller tvinna dom så dom blir lite runda ...?
"Förstörde" en bräda back in time när banden spela fiol tvärs över landet i 200 ;)

Själv har eller hade jag dem alltid flata, men spännena ska ner på sidan förstås, så de inte gnager. ...Om man cyklar med cykelkärra är nog den faran liten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp