Cykelkedja + kedjelås

mange76

Medlem
Cykelkedja + kedjelås
Hej!

Cyklar till jobbet varje dag året runt. Det sliter en del och i synnerhet på kedjan. Har en crescent kebne, 24 vxl.

Gissar att det kommer fungera med valfri hg-40? Ngt speciellt kedjelås jag behöver? På min nuvarande kedja sitter ett engångslås.

Ska man satsa på ngt speciellt märke eller duger Biltemas kedjor?

Cykelkedja + kedjelås
Kedjan och kedjelåset du länkar till duger gott om du har 8-delad kassett och 3 drev fram.

Kedjor, drev och kassett sliter över längre tid in sig tillsammans. Byter man kedja 'försent' har den nya kedjan en tendens att inte 'stämma' överens med den gamla kassetten eller främre dreven. I det läget behöver man ofta byta allt samtidigt. Jag brukar ta för vana att ha två kedjor på mina cyklar, ffa på vintercykeln, då kan man rotera/skifta/alternera dem och på så vis öka livslängden på övrigt i drivlinan.
Står en hel del om detta på forumet, sök runt lite så hittar du massor. bl.a här. https://happyride.se/forum/threads/slitna-drev.406738/

Lycka till & Gott Nytt cykelår!

Cykelkedja + kedjelås
Kedjan och kedjelåset du länkar till duger gott om du har 8-delad kassett och 3 drev fram.

Kedjor, drev och kassett sliter över längre tid in sig tillsammans. Byter man kedja 'försent' har den nya kedjan en tendens att inte 'stämma' överens med den gamla kassetten eller främre dreven. I det läget behöver man ofta byta allt samtidigt. Jag brukar ta för vana att ha två kedjor på mina cyklar, ffa på vintercykeln, då kan man rotera/skifta/alternera dem och på så vis öka livslängden på övrigt i drivlinan.
Står en hel del om detta på forumet, sök runt lite så hittar du massor. bl.a här. https://happyride.se/forum/threads/slitna-drev.406738/

Lycka till & Gott Nytt cykelår!
Tack för din respons :)

Bytte kedja + kasett för ca 18 månader sedan så nu tänkte jag snåla och bara byta kedjan.

Cykelkedja + kedjelås
Cykelkedja + kedjelås
Vad har du haft för kedja nu?

Min erfarenhet är att Shimanos billigare kedjor som CN-HG40 och CN-HG53 inte överlever särskilt länge i saltslask-pendling.

För övrigt så tillverkar KMC vissa av Shimanos kedjor, se t.ex. https://www.kmcchain.com/en/model/shimano

Det betyder dock inte att Shimano = KMC, de har olika utseenden och kanske även olika härdning och ytbehandling.

Ska du köpa på Biltema så skulle jag precis som LTS rekommenderade ovan ta KMC-kedjan med art.nr. 27-405 för 79:90:-. Min gissning är att den är väldigt lik CN-HG40 i tålighet, men betydligt billigare.

Ett annat bra alternativ kan vara Connex 808 som ibland finns på t.ex. bikester för <150 kronor. Möjligtvis även Shimano CN-HG71 men jag har ingen erfarenhet av den.

Du kan även använda en 9-delad kedja till din 8-delade drivlina om du skulle hitta en bra sådan billigt någonstans, som t.ex. KMC X9 TiN eller Shimano CN-HG93. Har man tur hittar man dem för <200.

Om det är 18 månader sedan du bytte kassett är det nog stor risk att du får göra det igen om du inte bytt kedja under den tiden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp