Cykelkedja

Bimbi

Ny medlem
Cykelkedja
Hej igen :)

Då jag märkte att min cykelkedja var extremt sliten efter sju år :) så tänkte jag att jag skulle vräka på och kosta på den en ny.

Jag väljer då mellan kvalitetskedjorna för 49kr som finns hos Jula resp Biltema. Någon som har hört något eller känner till vilken som har bäst kvalite?

Mvh

Cykelkedja
Tack för denna tråd. Alltid kan man roa någon. I dag mig. Chips, öl och så bara vänta. För nu kan man nog lära sig ett och annat ;7)

Cykelkedja
Haha,

Cykeln är fantastisk och rullar bra och stabilt och växlarna funkar perfekt nu, ev får jag kosta på den en ny vajer även till framväxeln.

Med en ny kedja förutsatt att den passar till de gamla kuggarna så kommer cykeln bli som ny och täcka mitt pendlingsbehov till jobbet med råge.

Jag förstår varför Crescent har fått sitt rykte.... :)

Cykelkedja
Tjena,

Finns det några småtrix för att lura de slitna dreven med en ny kedja, att man tar en grövre kedja eller liknande, eller är det bara tur om man lyckas?

Cykelkedja
Troll eller?

Bilagor

• Famous-characters-Troll-face-260360.png
    Famous-characters-Troll-face-260360.png
    19.9 KB · Besök: 45
Cykelkedja
Bimbi skrev:
-------------------------------------------------------
> Förlåt om jag verkar okunnig, men jag försöker
> bara göra bästa möjliga av min strama
> sommarbudget...
>
> Mvh

Glöm ny kedja på gamla drev. Köp nytt hela vägen, dvs kedja, kassett och framdrev.

Cykelkedja
Jag vågar inte ge mig på att byta kassett och framdrev, menar ni på allvar att folk i allmänhet, vanliga svenssons, alltid byter både kassett och framdrev varje gång de byter kedja, låter otroligt i mina ögon :)

Cykelkedja
Bimbi skrev:
> menar ni på allvar att folk i
> allmänhet, vanliga svenssons, alltid byter både
> kassett och framdrev varje gång de byter kedja,
> låter otroligt i mina ögon :)

Nej. De kanske byter kedja i tid och klarar sig med just bara ny kedja. 7 år på en kedja, hur långt har cykeln gått på den tiden? Det kanske räcker med ny kedja om det bara rör sig om 300-500 mil, men är kedjan tokslut är det ju bäst att åtminstone köpa en ny kassett också. Inget svårt att byta.

Cykelkedja
Bimbi skrev:
> Förlåt om jag verkar okunnig, men jag försöker
> bara göra bästa möjliga av min strama
> sommarbudget...
>
> Mvh

Mitt inlägg om en halvsliten kedja var bara halvt på skämt. Det skulle förmodligen funka bra med en sån. "Alla" byter kedja när den är på gränsen till att man måste byta allt så många kedjor kasseras långt långt innan de är slut.
Problemet blir väl att hitta en hos grannen för längre bort lönar det sig knappt…

Shimanokassett för 7- eller 8-delat kostar 129 kr på biltema och en Shimanokedja 90 kr.

Cykelkedja
Är dreven rejält slitna så kommer ju den nya kedjan, som ju är kortare än den gamla, att klättra på dessa, vilket gör det bra svårt att cykla. Mer komplicerat än så är det inte.

Frid!

Cykelkedja
Tack för alla svar!

Jag har kommit fram till att jag testar Biltemas billiga kedja 116 länkars för 8-delad kassett.

Om inte de funkar får jag köpa shimanopaketet som dnleriksson tipsar om, så blir det ett billighetstest som jag hoppas på, annars ett helset som kostar 268kr.

Mvh

Cykelkedja
Byter man i tid bör man kunna få 2-3 kedjor per kassett, och 2-3 kassetter per kransar(=framdrev). Eller nåt sånt. Folk är olika kinkiga och sliter olika hårt på sina prylar.
Men enklast och säkrast är förstås att byta allt när man ändå är i gång. Handlar man på Biltema är det ju inga stora pengar hursomhelst. Fast då gäller det ju att prylarna finns hemma....

Cykelkedja
God morgon,

Cykeln har inte gått en meter, men rullar ca 100 mil/år ;)

Nu ska jag snart sticka och köpa kedjan men jag har en liten fråga som jag vill ha svar på, som jag inte funnit på google eller youtube.

Jag vet att man börja trä på kedjan genom växelörat men hur spänd ska man ha kedjan mellan fram och bakdrev, jag antar så rak som möjligt över dreven och sen lika många länkar som min nuvarande?

Min kedja jag ska köpa för 8-delat har 116 länkar kan man köra 116-länkars utan att kapa den om man har mellan 112-116 länkar idag?

Mvh

Cykelkedja
Jag menar,om min gamla länk är 114, måste jag kapa en 116 länk då eller kan det funka ändå, 116-länken är säkert inte längre än den ganla uttöjda 114 länken. Anledningen att jag undra är för att slippa hålla på med kedjebrytare då jag inte äger någon :)

Mvh

Cykelkedja
Jo, du bör kapa den till samma antal länkar som den gamla, annars blir det svårt för bakväxeln att hålla rätt spänning på kedjan genom alla växlar.

Frid!

Cykelkedja
Hej,

Frid och fröjd ska det snart bli...

Nu har jag rätt antal kuggar, hur lägger jag kedjan uppe på dreven nu när jag monterar den, största drevet fram och bak så sträckt som möjligt?

Cykelkedja
Ja eller tvärt om. minsta-minsta och kedjesträckarfjäderingen ska vara något aktiverad så kedjan inte hänger ner. Men har du samma antal länkar som innan blir det ju perfekt.

Cykelkedja
God kväll,

Nä trollat bort cykeln har jag inte gjort..

Men jag är känd för att tänka för mycket och vill ha saker klart för mig innan jag börjar för att underlätta arbetet. I detta fallet tänkte jag för mycket angående kedjan, har man bara rätt längd lägger den ju sig perfekt som den ska automatiskt utan man behöver tänka på att sträcka upp den mellan fram och bakdrev som jag trodde.

Ja alltid lär man sig nåt, kul att man snart kan laga cyklar med, får väl inhandla i mer verktyg när ekonomin är bättre så jag kan byta kassetter och lager också :)

Det blir nästa steg, tack för all hjälp så här långt, trevligt forum med glimten i ögat!

Mvh

Cykelkedja
izar skrev:
> Alla tycker att TS ska byta drev men ingen som
> frågar sig hur långt grejorna har gått :-)

Nä, men det är ju lätt att anta att den cykeln rullat en del utan någon större omvård. Men för all del, han kan ju testa med bara kedja och om det inte funkar vet han nu varför.

Tillbaka
Topp