Cykelkedjebrottstråden Sram VS Shimano

Tomaso

Aktiv medlem
Hej,

Det vore intressant att se vilka kedjor ni fått brott på. Skriv märke, modell och estimerat miltal.

Jag lägger till en SRAM GX kedja som gör att jag har lite skrapsår och allmänt öm idag. Kedjan slets av mitt över en länk. ca 300mil.

Finns en bra tråd i ämnet...

Jag fick min första kedjebrott igår. Power Lock på min Sram PC-X1 kejde gick sönder när jag trampade uppför en brant häll på relativt tung växel. Ingen skador alls och hade en reserv Power Lock i ryggsäcken. Kedjan har rullat 1,5 år på stigar och är i bra skick. Måste direkt köpa en ny Power Lock, tror att den inte håller lång vid min låg kadens på branta backar jag har blivit van vid mycket SS cykling. Tur att min SS cykel har en SS kedje.

För två sen spräckte mina sons PC-X1 kedjan öppen för att jag förlängde den utan extra Power Lock (visste att det var dum ...).

Yaban, lätt 11s. En sidoplatta gick av efter 50 mil. La till en extra Quick-link och sen fungerade kedjan bra i några hundra mil tills den var uttjänt

Jag hade tur, kedjan gick slutgiltigt av i en 90-graderskurva med nästan ingen belastning.

Bröt en SS-kedja från KMC inom ett år från att jag satte på den. Himla tur att jag hade gått över från fastnav till SS.

Där är många trådar om det här och många diskussioner och folk får för sig alla möjliga olika roliga idéer för att förklara varför deras kedja går sönder. Väldigt lite är vetenskapligt underbyggt. Jag tror att om där fanns ett märke av kedja eller modell som gick sönder mindre än något annat så skulle vi höra att alla proffsen bara kör på den kedjan.
Min teori är att folk som har problem med sina kedjor letar ursäkter till varför de går sönder, istället för att titta på hur de cyklar och växlar, och underhåller sin cykel. "Mekanisk empati" är ett underbart uttryck. En del har ingen känsla för vad som är ett rimligt sätt att växla på.
Min egen anektod: Jag har tävlat i över 10 år nu, kör (när där inte är någon pandemi) kring 40-50 lopp per år, har cyklat på både Shimano och SRAM-kedjor, och har fortfarande aldrig lyckats cykla sönder en kedja. Min FTP ligger på kring 350W om det hjälper något :)

Senast ändrad:
Den enda gång jag spräckt en kedja var på mtb och det skedde p.g.a lera/grus i hela drivlinan när jag försökte traversera en potatisåker.
Däremot har jag 2ggr hjälpt personer som på rejser lyckats knäcka en kedja. Hur det har gått till vet jag ej men den ena var 10sp och den andra 11sp, bägge Shimano.
Men det är så oerhört ovanligt med tanke på alla timmar jag cyklat själv och tillsammans med andra så det nästan onödigt att ha med sig prylarna för att laga iaf när det gäller landsväg.

Man förstår ju inte folk som använder sramkedjor... Håller sämre helt enkelt ?? särskilt eagle gx verkar vara skräp. Xx1 är mycket bättre.

Har pajat ett snabblås till gx eagle kedja, helt och hållet mitt fel då jag öpnnat och stängt samma snabblås 4 gånger.

Den enda gång jag spräckt en kedja var på mtb och det skedde p.g.a lera/grus i hela drivlinan när jag försökte traversera en potatisåker.
Däremot har jag 2ggr hjälpt personer som på rejser lyckats knäcka en kedja. Hur det har gått till vet jag ej men den ena var 10sp och den andra 11sp, bägge Shimano.
Men det är så oerhört ovanligt med tanke på alla timmar jag cyklat själv och tillsammans med andra så det nästan onödigt att ha med sig prylarna för att laga iaf när det gäller landsväg.
Jag har med mig kedjelås och kedjebrytare. Inte primärt för kedjebrott, men mer för att kunna SSifiera cykel vid bakväxelhaveri.

Har man inspekterat kedjan noga strax innan den går av och är säker på att den var helt intakt och rak, så kan man kanske vara ganska säker på förloppet, men vem gör det? Växelsmask och bashning som deformerar kedjan, följt av utmattningsbrott X turer senare, nånstans i närheten är nog ganska vanliga orsaker (kanske särskilt på MTB).

Hittar inte ordern, men nästan säker på att det var en KMC Z1 Wide EPT. En rostskyddad variant, i alla fall. Den brast när jag trampade upp fart efter en ganska lugn uppförsbacke. Cykeln bor under tak utomhus.
Det är onekligen ett intressant mysterium. SS går ju inte felväxla med liksom.

Hittar inte ordern, men nästan säker på att det var en KMC Z1 Wide EPT. En rostskyddad variant, i alla fall. Den brast när jag trampade upp fart efter en ganska lugn uppförsbacke. Cykeln bor under tak utomhus.

Då antar jag att det är samma kedjan jag kör, förutom bredden.

Hur spräckte sen? Gick en platta sönder i mitten eller bredvid hålet? Är löste en platta från nitet?

Då antar jag att det är samma kedjan jag kör, förutom bredden.

Hur spräckte sen? Gick en platta sönder i mitten eller bredvid hålet? Är löste en platta från nitet?

Jag tror att det var kopplingslänken som gav upp. Gjorde ingen djupare analys annat än att ta en bild. Ser ut att saknas en platta, och om jag kommer ihåg rätt så har KMC-kedjorna en snabblänk som består av en lös platta och en platta med två nitar. Den gav upp 4 månader efter att jag totalrenoverade cykeln, så felinstallation känns inte rimligt.

Bilagor

• 2021-04-29 13.54.49.jpg
    2021-04-29 13.54.49.jpg
    1.7 MB · Besök: 62
Jag tror att det var kopplingslänken som gav upp. Gjorde ingen djupare analys annat än att ta en bild. Ser ut att saknas en platta, och om jag kommer ihåg rätt så har KMC-kedjorna en snabblänk som består av en lös platta och en platta med två nitar. Den gav upp 4 månader efter att jag totalrenoverade cykeln, så felinstallation känns inte rimligt.

Koppelingslänken är svagaste länken, så det är "rimligt". Då kan jag överväga att tar med en extra kopplingslänk på turen. Ska atminstone beställa en, den kosta inte mycket.

6090A7E8-CEBF-44E7-A655-3DFB16202B01.jpeg
Körde vidare på kedjan som gick av tidigare. Tyckte jag hade lite problem med växlingarna sista rundan.

Visade sig att kedjan var av igen.

hade shimano xt kedja samt shimano xt kasett som jag bytte 2 ggr per sässong. Detta för att lera och regn sliter mycket. Testade därefet sram xx1 på både kedja och kasett. Har kört sedan i februari i år och någon tävling och allt håller fortfarande i jämförelse med Shimano. Vet inte hur många mil men mycket.

Kedjen började plötsligt hoppa neråt på kassetten och tillslut i en lätt uppförsbacke brast det. Knappt 160 mil på den, cn-hg601.
IMG_20210917_213728.jpg

Min teori ör att det är dömparlänkaget som avgör kedjebrotten. Har kört både sram och shimano men föredrar shimano då de inte verkar töja på sig lika fort. För länge sedan hade jag en äldre Specialized enduro - four bar. = kedjebrott ett par gånger per säsong. Sedan hade jag en Commencal meta - single pivot = inga kedjebrott på 6 år. Nu har jag en Specialized enduro igen och får ett par kedjebrott per sommar. .

Ps. Kedjebrotten beror nog inte på starka ben , utan på att kedjan tenderar att knövla ihop sig ibland vid bb eller baksving. Ds

Ps. Kedjebrotten beror nog inte på starka ben , utan på att kedjan tenderar att knövla ihop sig ibland vid bb eller baksving. Ds

Kan det vara så att kedjan ibland kapas för kort? Iom att svängen och drevet är förskjutna blir det två punkter, övre och nedre läget, där kedjan är maximalt spänt. Gäller förstås bara för cyklar med fjädring bak.

lera och regn sliter på kedjor speciellt i Sverige där det regnar 11,5 månader om året, pissigt väder osv mm =). Inte konstigt att de går sönder, speciellt på MTB som är just i skogen och i leriga samt blöta områden.

SRAM GX Eagle har för mig hållit ca 100 mil innan den blivit mer än 0,5% sliten eller att ytterlänkarna spruckit. XX1 höll över 200 mil. Då sålde jag cykeln, men kedjan hade mycket kvar till 0,5% sliten. Kör nu Shimano 12-delat med Deore 6100-kedja. Har kört 210 mil med den och den närmar sig 0,5%. Den kanske klarar 250 mil med lite tur. Kommer sedan att byta till en XT 8100. Ska bli intressant att se skillnaden då jag tycker 200-250 mil på en såpass billig kedja som Deore 6100 är fullt godkänt. Ska tilläggas att samtliga kedjor gått med Squirt. Har aldrig trampat av en kedja någon gång, men jag kör gärna på lätta växlar med hög kadens, vilket jag tror är till fördel både i slitagehänseende och för övriga drivlinans livslängd.

Jag har knäckt en shimanokedja. Oklart om det var happywitch-häxan, eller en klåpare som hade återanvänt en nit, som bär skulden.
Efter det använder klåparen uteslutande quicklink.

lera och regn sliter på kedjor speciellt i Sverige där det regnar 11,5 månader om året, pissigt väder osv mm =). Inte konstigt att de går sönder, speciellt på MTB som är just i skogen och i leriga samt blöta områden.

Tror att du menar "i några delar av Sverige". I Stockholm regnar det betydligt mindre ofta och mindre än i andra länder i Europa jag har bott i. Också finns det nästan ingen lera på stigarna i flera av de fina områder. Jag har aldrig behövt tvätta en kedje på min MTBs och då kör jag flera gånger varje veckan året runt.

Tillbaka
Topp