Cykelkläder från AliExpress

Dåligt med bilder av ryggsidan, är det nät eller liknande?
IMG_8195.webp

Nån slags tyg som släpper igenom luft är det på ryggen. Inte riktigt mesh/nät kanske, finns inga direkta hål rätt igenom. Axlar och sidor vind/vattentäta, perforerat på sidorna.

Något av det roligaste man kan göra om man nu ska köpa kläder från Aliexpress är att köpa uppenbara bootleg-kopior av Pas Normal Studios och MAAP. Mycket passande har märket namnet ”PASMAAP” på Aliexpress.

Riktig Pas Normal-tröja:
IMG_4298.webp

Bootleg-kopian:
IMG_4299.webp

Läs som inlägg i ”Lika som bär”-tråden

Här är några andra roliga jag hittade:
IMG_4295.webp

IMG_4296.webp

IMG_4297.webp

För att kunna utstråla den ironiska auran och uppfattas som ”kul” behöver man dock i övrigt se ut som att man har råd med riktiga PAS/MAAP för att det inte bara ska se B ut. Förmodligen är det inte liksom billigt nog för Aligubbar som bara vill ha en billig tröja/jacka för att vara värt det, utan ska tas mer som ett skämt.

Jag kommer inte göra det själv pga moraliska skäl men det var för kul för att inte tipsa.

Jag köpte hem ett par så'na. Absolut bra ersättning för Raffa. Välsydda, bra blöja..(och sen fick jag även just hem två par med utan fickor och "italiensk" blöja, ca 600/paret. Testat en runda med godkänt resultat. Nu klarar jag mig ett tag)
Och nu efter ett års tid vill jag passa på att berömma de "italienska" 600kronors bibsen. Efter många pass och lika många tvättar är de fortfarande som nya. Och definitivt bland de bästa jag haft.
Men med tanke på att de flesta cykelkläderna oavsett märke är sydda i Kina är det kanske inte så konstigt.

Och nu efter ett års tid vill jag passa på att berömma de "italienska" 600kronors bibsen. Efter många pass och lika många tvättar är de fortfarande som nya. Och definitivt bland de bästa jag haft.
Men med tanke på att de flesta cykelkläderna oavsett märke är sydda i Kina är det kanske inte så konstigt.
Hur är YKYW i storlek? Om man kör M i Santini och Craft(Craft sitter betydligt lösare i M, men S ä nog fortf. för liten), bör man gå upp till large på dessa?
I övrigt, Santinis C3 är nog bästa chamoisen jag testat iaf, där är ju Crafts bästa (C1) sämre i mitt tycke, även om båda är bra.

Hur är YKYW i storlek? Om man kör M i Santini och Craft(Craft sitter betydligt lösare i M, men S ä nog fortf. för liten), bör man gå upp till large på dessa?
I övrigt, Santinis C3 är nog bästa chamoisen jag testat iaf, där är ju Crafts bästa (C1) sämre i mitt tycke, även om båda är bra.
Om man följer Ykyws storleksrek funkar det bra. Alltså asiatisk L=eu M.
Santini har jag inte haft men väl Assos, Velocio och Raffa. Bl.a.
Alla bra ( utom Assos) men Ykyw bättre.

Har du testat fransk design, italienska tyger och montering/sydda i Albanien?

Finns jackor på rea för 200 kr, köper ofta tröjor där för 500-600 kr. Nu senast tröja för 498 kr, glasögon med tre magnetiska linser för 906 kr samt två par aero-ish strumpor för runt 140 kr paret. Giftfritt med en europeisk motpart att hålla ansvarig om något skulle gå fel.

IMG_4194.webp

Att alla europeiska märken skulle vara sydda i Kina tror jag inte på. Kina har gått ifrån kläder och textiler och outsourcear mycket till sweatshops Bangladesh, Pakistan med mera nu för tiden. Dom är mer inriktade på högteknologisk tillverkning som elektronik, kolfiber, batterier osv men har fortfarande såklart en hel del fabriker kvar som gör skitgrejer i plast osv. Med det sagt så är inte textiltillverkningen helt borta men mycket av kläderna på Aliexpress, Temu osv är inte ens gjort i Kina nu för tiden.

Har du testat fransk design, italienska tyger och montering/sydda i Albanien?

Finns jackor på rea för 200 kr, köper ofta tröjor där för 500-600 kr. Nu senast tröja för 498 kr, glasögon med tre magnetiska linser för 906 kr samt två par aero-ish strumpor för runt 140 kr paret. Giftfritt med en europeisk motpart att hålla ansvarig om något skulle gå fel.

Visa bilaga 837019

Att alla europeiska märken skulle vara sydda i Kina tror jag inte på. Kina har gått ifrån kläder och textiler och outsourcear mycket till sweatshops Bangladesh, Pakistan med mera nu för tiden. Dom är mer inriktade på högteknologisk tillverkning som elektronik, kolfiber, batterier osv men har fortfarande såklart en hel del fabriker kvar som gör skitgrejer i plast osv. Med det sagt så är inte textiltillverkningen helt borta men mycket av kläderna på Aliexpress, Temu osv är inte ens gjort i Kina nu för tiden.
Man kan säga att bibsen är platsen för cyklistens intimaste kontakt med cykeln så de är viktiga för mig😌 Allt det övriga har jag inte koll på.
Men i min allt för välfyllda cykelklädeslåda hittar jag nästan uteslutande ”made in China”-kläder när jag kollar. Oavsett fabrikat. Finns nog undantag, såsom schweiziska Assos som är made in Romania.
*Suck*
(fast jag köper verkligen inte nya kläder varje år. En del av de jag fortfarande använder är nog bortåt 15 år gamla. Bibs undantagna)

Jag köpte också ykyws bibsen efter lovorden i den här tråden, köpte cargobibsen. Är väldigt nöjd med dom, dom sitter i storlek L som mina Poc bibs i storlek M. Helnöjd

Tillbaka
Topp