Cykelkläder i väldigt varierande väder

kntzn

Aktiv medlem
Sol och 25 grader varmt ena sekunden, skyfall nästa, det verkar som att man får acceptera att sommaren 2024 ser ur såhär... söker tips på kläder som får plats i fickan eller eventuelt en liten ramväska och som står emot en regnskur så bra som möjligt. Rainlegs är det bra? Vilka ska man ha isf? Jag tänker att plaggen inte behöver andas särskilt bra då det mest handlar om att överleva 10 min skyfall.

Om du ändå ska stanna och ta på dig alla prylar så är det väl bättre att ta skydd under ett träd och vänta ut skuren?

Annars är väl en regnjacka i bakfickan som du kan dra på dig i farten en vettig investering. Benen torkar väl rätt fort tänker jag i 25 graders värme.

Om du ändå ska stanna och ta på dig alla prylar så är det väl bättre att ta skydd under ett träd och vänta ut skuren?

Annars är väl en regnjacka i bakfickan som du kan dra på dig i farten en vettig investering. Benen torkar väl rätt fort tänker jag i 25 graders värme.
Föredrar att stanna så kort som möjligt, snarare än att vänta ut skuren. Så kläder som kan dra på snabbt är helt klart att föredra. Gärna både till överkropp och ben.

Jag kör bara regnjacka när det regnar. Om det är kallt drar jag på mig benvärmare. Har inte testat rainlegs, man blir ändå blöt om benen från däcken.

Rainleggings är rätt ok om man har vanliga byxor/shorts. Ovanpå cykelbibs kan det kvitta tycker jag.
Ju mindre man har på sig desto mindre blöt blir man.

Armvärmare och knävärmare. Hela benvärmare tycker inte jag behövs på sommaren. Vindväst såklart och shakedryjacka.

Bibsen är redan våta eller som minst väldigt fuktiga ?

Stänkskärm på bakhjulet och en lätt cykelspecifik regnjacka. Om regnrisken är ovanligt stor eller det är lite svalare kanske också skoöverdrag.

Tillbaka
Topp