Cykelkläder på Lidl??

• Trådstartare Trådstartare Mats Erikson
  • Start datum Start datum
Cykelkläder på Lidl??
Instämmer verkligen i Pia´s inlägg!
Har själv passerat många av de fabriker där dessa kläder tillverkas under mina långcyklingar i sydost. Asien. Dessa anläggningar, speciellt de för framställning av textilier, ser sällan ut som de mönster anläggningar som visas upp i reportage som TV visar. Korrugerade plåt lador utslängda på landsbygden med någon fläkt som vispar runt den ofta mer än trettio gradiga luften, fylld med textildamm, mögel och flamskyddsmedel. I dessa lokaler sitter outbildade bondflickor ofta i i sin hembys traditionella klädsel, tätt packade och syr för glatta livet. Detta till löner som inte ens i dessa länder räcker till att föda dem eller deras familj, oftast mer än 12 timmar per dag sex dagar i veckan! Företagen lockas även av de närmast obefintliga försäkring och arbetstrygghets regler som finns behöver företagen aldrig följa då alla som arbetar i de rättsliga och politiska myndigheterna är mutbara!

Men samtidigt måste dessa länder börja skapa arbete och inkomster till den snabbt ökande befolkningen. Så att sluta köpa produkter tillverkade under dessa vidriga förhållanden är nog inte en väg framåt.
Vad man istället bör göra är att kräva att de västerländska företagen och våra politiker att regler kommer till och upprätthålls som ger arbetare och bönder en dräglig arbetsmiljö och inkomst. Detta gör även att man kan komma tillrätta med mycket av den kortsiktiga exploatering av naturen som ger upphov till eller förvärrar följderna ifrån de ofta återkommande naturkatastrofer som dessa länder drabbas av.
http://www.rattvisemarkt.se/article.asp?Article_Id=865
http://www.snf.se/verksamhet/skog/fsc-markning.htm

Cykelkläder på Lidl??
Japp,då har man varit och handlat lite cykelkläder på Lidl. Det är väll knappast någon superkvalle direkt men billigt. Det där med låga löner och vidriga arbetsförhålllanden i fattiga länder gäller nog inte bara billiga produkter. Jag har för mig att (rätta mig om jag har fel) märkesprylar som tex Nike också tillverkas där.

Cykelkläder på Lidl??
Har fixat ett par byxor XXL o en XL tröja. Har testat en 2mila tur och prylarna funkar perfekt. Skönt med "blöja" i baken som minskar skavet. Ska faktiskt dit o se om det finns lite mer kvar idag oxå, så pass ok tycker jag prylarna var/är. Väldigt skönt material som andas fint. Verkar vara helt ok kvalle, inget superduper som håller 10 år, men helt normala schysta prylar som hade kostat 600 annars.. köp köp köp ni få som har chansen...

Passa samtidigt på o köp "Nürnberger Rostbratwurst" och potatissallad så har ni kvällen räddad =)

skål

Cykelkläder på Lidl??
Lidl's filosofi är att dom säljer bara det dom tjänar pengar på vare sig det
är cykeltröjor eller morötter. Det har ingenting med kvalitét eller nåt att göra.
Man får liksom kolla från gång till gång och försöka bedöma kvalité i förhållande till pris.
Man kan säkert hitta ett och annat guldkorn där också, om man letar.
/Janne

Cykelkläder på Lidl??
foppie:
det är en tysk kedja.. det säger allt.. som att gå in på butiker i tyskland.. allt från öl o vin till blöjjor på samma hylla :P

Cykelkläder på Lidl??
Jag köpte en jacka och en tröja som jag skrev ovan. Men hur ofta använde jag dem? En gång och aldrig mer! Jag fick vad jag betalade för.

Är man van med bättre grejer vill man inte cykla med Lidl på sig. Man i det här fallet är jag.

Cykelkläder på Lidl??
Själv köpte jag ett par thights, underställströja och en jacka och har faktiskt använt dom oväntat mycket men det kanske är för att jag inte har råd med dyrare saker ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp