cykelkläder??

tiger123

Ny medlem
cykelkläder??
skulle vilja ha bra tips på byxor man kan ha när man börjar cykla mtb?? är ingen jättefan av supertajta cykelbyxor med hängsle.....
finns det något annat alternativ?? var köper man billiga o bra cykelkläder över lag??
på nätet eller i butik??

cykelkläder??
Jag kan inte svära på det, men jag tror även de som kör med baggyshorts(som många stigcyklister gör) har cykelbyxor under dessa, eller? Själv kör jag med vanliga cykelbyxor/tröjor etc, man är helt klart smidigast på så vis och får ut mest kraft då kläderna inte bromsar farten och/eller kroppsrörelserna.

Cykelbyxor är först och främst till för att hålla din rumpa i shack och att inte klämma pungen vilket är lätt hänt annars i terrängen. Just hängslena ser till att hålla byxorna på plats.

cykelkläder??
Jag brukar cykla i vanliga långa löpartights. Har hållit förvånansvärt bra för vurpor utan att det syns.

Kortare turer, mindre än 2h och inte allt för stökigt, kör jag utan cykelbyxor eftersom de sitter närmare kroppen och isolerar -> blir svettigare -> kräver mer tvättande. Annars har jag enkla korta cykelbyxor utan hängslen under. Alternativt skippar tightsen helt om det är varmt.

Vanliga underställ har normalt förlängd rygg för att passa längdåkning så de funkar kanon till cykling när det är svalt.

Har hittils cyklat med en vanlig löparjacka men ska se mig om efter något mer vindtätt med längre rygg. Någon som har erfarenheter av Stadiums Everest cykelregnjackor (och resten av deras cykelkläder för den delen)? Har 20% där i två veckor framöver och då hamnar den på endast runt 650kr vilket känns som ett bra pris om den är något att ha.

cykelkläder??
Jag har cykelbyxor med hängslen under mina shorts. Bekvämt och bra. Hängslena gör att allt sitter på plats, adderar dessutom lite äventyr till den lustfyllda aktiviteten urinering.

När jag kör cross har jag cykelbyxor och långa tights.

cykelkläder??
Frågan jag ställer dig är: Vad är det för MTB du cyklar. Är det aktiv XC eller bara för skojs skull?

Är det alt. 1 så rekommenderas BIBS med hängslen och en cykeltröja. Du kan välja en storlek större än normalt i tröjan så sitter det inte slimmat men bekvämt och du slipper svettas som en gnu.

Är det alt. 2 så köper du bara ett par cykelbyxor, med eller utan hängslen, shorts ovanpå detta och en bra funktions t-shirt.

cykelkläder??
tiger123 skrev:
-------------------------------------------------------
> skulle vilja ha bra tips på byxor man kan ha när
> man börjar cykla mtb?? är ingen jättefan av
> supertajta cykelbyxor med hängsle.....

En motfråga som kan behövas, är det tighta kläder du inte gillar eller är det tighta cykelbyxor du inte gillar?

Jag tyckte inte om tighta kläder förut, därmed inte heller tighta cykelbyxor men det var ju inte just cykelbyxorna jag ogillade alltså; det var helt enkelt det tighta.

Det jag konstaterade efter lite test (faktiskt med tighta cykelbyxor) var att tights transporterar ut fukten enormt mycket bättre än löst sittande kläder. Bara den delen gör att jag i dag faktiskt använder tights i löpspåret också och tights har blivit ett med träningen för mig, en förvandling som skett på ungefär 1,5 år!

Dock föredrar jag också, liksom Rattnalle, att cykla utan cykelbyxor och istället använda löpartights; de håller också känsliga kroppsdelar på plats. Där är väl smaken mer delad däremot. Det kan också bero på att jag inte testat mer än två par cykelbyxor än (utan hängslen), som vardera inte kostat tusenlappen ens.

cykelkläder??
Jag kör lite mer baggy, man är helt klart smidigast på så vis och får ut mest kraft då kläderna inte sitter tight och är i vägen, och så fläktar det lite mer på sommaren:)

Jag har aldrig några cykelbyxor under shortsen/byxorna, ett par bra kallingar funkar fint för mig.

Här snackades det lite om shorts för ett tag sen http://happymtb.org/forum/read.php/1/1845706/1848115

Jag brukar köra med stadiums t-shirts för en hundring styck, finns i olika färger och bara att köpa nytt när dom är slitna/går sönder.

Köp vad som helst som torkar hyfsat fort och sitter skönt, det är mitt tips!

cykelkläder??
Tille skrev:
> Är det inte stora skor som är grejen med
> clowner. Och näsan.

Ni har nog rätt i det, hoppas jag!

Jag har dock en bild i huvudet, som präntades in då jag utsattes för det tidiga 70-talets indoktrineringsprogram (man kallade det "barnprogram") av clownen Manne i svarta, tighta pantomimkläder. Den vägrar att försvinna trots år av terapi och medicinering.

Ni antyder nu att det är en falsk bild och kanske kan detta hjälpa mig att bli frisk?

cykelkläder??
STIZZE skrev:
> Jag kan inte svära på det, men jag tror även de
> som kör med baggyshorts(som många stigcyklister
> gör) har cykelbyxor under dessa, eller?

Nope. Vanliga shorts och kallingar funkar fint upp till 5 timmar i skogen för mig. Att ligga och mata 2 timmar konstant sittande på sadeln i hög fart är inga problem heller.

> Cykelbyxor är först och främst till för att
> hålla din rumpa i shack och att inte klämma
> pungen vilket är lätt hänt annars i terrängen.

What? Det har jag aldrig varit med om - ens när jag har kört hög sadel... Hur kör du egentligen? Eller, hur stor pung har du?!

cykelkläder??
Jag kör lite olika kominationer utan någon direkt plan:
Kallingar + cykelbyxor + shorts
Kallingar + shorts
Kallingar + cykelbyxor
cykelbyxor + shorts
cykelbyxor
Det är bara shorts utan kallingar, bara kallingar och naket jag inte testat.

Funkar bra vilket som. Det skulle i så fall vara kallingar i kombination med cykelbyxor som inte brukar vara så värst lyckat.

cykelkläder??
Det finns massor av snygga, sköna och otajta shorts som har lösa innerbyxor (dvs som en kalsong med lite stoppning och gôtt material). Kollat in dem?

cykelkläder??
Snuten skrev:
> svarta, tighta pantomimkläder.

Exakt. Har inget med clowner att göra. Manne var en ulv i fårakläder.

På en luciakonsert i Globen förra årtusendet var Manne med som gäst. Alla vi gymnasieelever var uppväxta med Manne, vars program alltid slutade med att han hittade en banan. I Globenshowen skulle Manne komma incyklandes på en höghjuling, cykla fram till en stor hjulklapp, öppna den och hitta en mikrofon som han sedan skulle sjunga i. Den mikrofonen var bara för syns skull; naturligtvis hade Manne en liten trådlös mygga/mikrofon fasttejpad vid kinden så man hörde hela tiden vad han sa.

Någon av oss busade, och bytte till föreställningen ut mikrofonen i julklappen mot en banan. När Manne hittade den, utbrast han precis som i barnprogrammen "Titta! En banan!" Sen dess har jag stor respekt för den mannen.

cykelkläder??
Slår ett slag för Enduras fenomenala kläder. Singletrack shorts el 3/4, eller hummvee som föreg skrev. Endura har vattentäta/avstötande kläder, tröjor, jerseys, benvärmare wtc. Allt som behövs, kort sagt. Grym kvalitet, matrial och passform.
CRC bl.a säljer Endura

Tillbaka
Topp