Cykelklädsel för vår/höst

wdavidsson

Medlem
Som rubriken lyder, hur klär ni er för landsvägscykling under vår/höst ca 5-10 grader från topp till tå. Räcker endast vindjacka eller krävs vaddering, samma med byxor, räcker korta bibs med benförlängare utan vaddering etc?

Både för exempelvis intervallpass och zon 1-2 distanspass.

Klär mig likadant året om egentligen: T-shirt med vindjacka över, tajts (inte med s k blöja) och cykeldojjor. Är det kallt har jag tunna handskar. Är det varmt skippar jag jackan och har korta tajts. Jag är väldigt okänslig för kyla, dock. Kroppstemperatur på 35,9.

Beroende på temperaturvarians har jag olika kläder.

====== Om det är risk att det blir varmt (+10°C) ======
Bibs shorts med benvärmare
Kortärmad jersey med armvärmare
Vindtät väst
Fingerlösa handskar
Eventuellt en regnjacka om det är överhängande risk för väta.

Fungerar från ca 8°C och uppåt man tar av sig lite.

====== Om det är risk för att bli kallt (Under 6°C) ======
Långa bibtights
Långärmad jersey
Vindtät jacka (vattenavstötande)
Långfingrade handskar
Vindtäta/vattenavstötande skoöverdrag nästan alltid. Gillar inte kalla fötter.

Inte glömma buff runt halsen och cykelkeps på huvudet. Väldigt bra att kunna dra upp buffen runt öronen om det blir kallt och blött eller ta av om det blir varmt.

Jag har olika benvärmare om det är risk för värme/kyla så även det kan påverka intervallen lite upp och ned beroende på intensitet och yttertemperatur. Klär mig nästan alltid lite varmare om det är minsta risk för kallt ute för det brukar gå att "Cabba-ned" lite.

Senast ändrad:
Jag skulle säga att det är så pass individuellt att du ändå kommer att behöva testa för att få en uppfattning om vad som fungerar för dig. Är ju ganska ointressant om x% klarar sig utan klädesplagg Y vid temperatur T grader om inte du gör det.

Personligen börjar jag t.ex. fundera på tjocka handskar när temperaturen droppar under 10 grader och solen inte kan väntas värma påtagligt. Å andra sidan verkar jag mer vara byggd för varmt klimat än för nordiskt sådant. Varmaste sommardagen på året är då jag trivs bäst i Sverige.

Jag skulle säga att det är så pass individuellt att du ändå kommer att behöva testa för att få en uppfattning om vad som fungerar för dig. Är ju ganska ointressant om x% klarar sig utan klädesplagg Y vid temperatur T grader om inte du gör det.

Personligen börjar jag t.ex. fundera på tjocka handskar när temperaturen droppar under 10 grader och solen inte kan väntas värma påtagligt. Å andra sidan verkar jag mer vara byggd för varmt klimat än för nordiskt sådant. Varmaste sommardagen på året är då jag trivs bäst i Sverige.
Precis, det är så olika att det inte går att säga något generellt. Vissa gillar stekheta somrar - jag avskyr verkligen när det är över 25 grader varmt. Sverige ❤️

Jag kör kortbyxor i mars men vinterskor till juni, vi fryser olika om olika delar.

Intervallpass/race på vintern kör jag korta bibs, cykeltröja, linne och på sin höjd armvärmare. Är det blåsigt tar jag på vindvästen.
Kör jag zon 1-2 vår/höst så är det långfingrade handskar, ullstrumpor, vinterskor, långa bibs, underställströja, vindjacka eller långärmad jersey och vindväst. Sannolikt en tunn mössa med.

+1, i synnerhet när det gäller värmen. Kan inte bli för mycket.
Med tiden har jag skaffat mig en rejäl garderob av cykelkläder för alla temperaturer. Över nån minusgrad skall sägas för under blir det kallt i alla fall. Lånade ett par Bontrager Old Man Winterskor, skall vara bland det varmaste som finns, som för mig nätt o jämnt funkar ner till nollan. Det är så individuellt som redan sagts ovan. Dessutom är det en rejäl skillnad beroende vilken sorts cykling jag ägnar mig åt, MTB är definitivt mer intensivt och varmt jmf med landsväg. Fast det senare är mycket roligare.

När man väl fått upp värmen klarar sig de kroppsdelar man använder bra i de flesta väder. De delar man inte använder gör det inte, och behöver alltså skydd. Vår och höst får man ju också tänka på att kvällarna kanske är 10 grader kallare än dagarna, så i alla fall vindjacka bör tas med. Kanske också skoöverdrag, om man inte haft på det från början. Långfingerhandskar skulle jag nog säga.
Blott Sverige svenska vintrar hava! Engelska, franska etc. "vinterkläder" duger inte. En sån sak till: "Storm" på engelska betyder vanligen regnväder.

Tillbaka
Topp