Cykelknak + flaskhållare - Hilfe!

Gregor88

Ny medlem
Hallå!

Det är så att jag har en Scott Speedster s20 2010 - modell som jag köpte i juni i butik.
Jag har kört kanske 30-35mil och nu har den börjat knaka när man trycker på ordentligt på högra vevarmen/pedalen..

Hur länge tycker ni att en "ny" cykel ska vara knakfri?
Är den dåligt monterad från butiken och ska jag gå tillbaka kräva en nogrann genomgång/infettning av cykeln.. eller är det sånt som händer??

Om jag skulle försöka fixa det själv, dra av pedalerna/vevarm och fetta in behöver jag då en momentnyckel? ..eller kan jag dra den själv? Svårfixat?

Läst att det både används fett(utgår från att det är vanligt universalfett) och kopparpasta vid dessa problem, är det någon skillnad på dessa två och är någon att föredra?

Sen nästa fråga :)

När jag har fixat knakandet tänkte jag ta en 4-5 dagars tur och nöta lite landsväg.
Då tänkte jag dock utrusta cykeln med några schyssta flaskhållare för 1.5L flasker, klokt?
Har en 54-ram, där bör man få plats med åtminstone en 1.5L flaska.

Enda kruxet här är att jag inte hittar någon sådan flaskhållare.
jag har letat runt på de flesta mer välkända cykelbutiker/webbshoppar men har ej hittat nått.

Någon som känner till nån butik som säljer detta?

Mycket tacksam för svar :)

Hej,
Jag har en Speedster S30 -10 och knak på höger pedal/vevarm som jag har blivit galen på. Köpte nya klossar till skorna och då försvann knaket, men senast när jag var ute var det tillbaka igen (ca 30 mil på nya klossarna).

Jag har funderat på om det kanske är skon som är utsliten och bildar friktion mot pedalen (väldigt gamla skor), men nu när jag såg ditt inlägg undrar jag om det kanske är ett annat problem som är specifik för Speedster-modellerna. Om du är säker på att skorna/pedalerna inte är boven i dramat är jag väldigt nyfiken på hur detta utvecklar sig för dig. PM:a gärna mig om du löser problemet eller skriv nåt i tråden. Det finns en jättebra knaktråd under läsvärt.

Som svar på din fråga hur länge en cykel ska vara knakfri:
Jag har haft en gammal Peugeot UO10 från 1980 som jag cyklade på varje dag när jag var yngre och inte hade körkort. Den rullade hemskt långt under sitt liv och knakade aldrig. Jag tycker det är helt oacceptabelt med knak på en ny cykel och även på gamla cyklar för den delen. Jag ska spara ihop till nya skor och testa och om det inte hjälper blir det garantiärende på cykeln...

Edit: Såg just att S20 och S30 har olika vevpartier och förmodligen även olika lager, så det kanske inte är relaterat.

Senast redigerad av en moderator:
Hur långt bort i obygden skall du cykla? De flesta ramar klarar väl 2 x 0,75 litersflaskor. Sen kan du skaffa hållare för vanliga cykelflaskor både för styre och bakom sadeln.

Jag kör en hel del långa landsvägspass men kan inte se att man behöver så stora flaskor som 1,5 liter. Kör själv med 2 st 0,75 och klarar mig långt på det. Behöver man fylla upp flaskorna finns det många fler ställen än man först tror, att göra fylla upp dem. Kyrkogårdar, vid kyrkor, mackar, hemma hos någon snäll person man passerar, osv. Du ska nog bo väldigt långt ut i obygden om du inte ska klara dig runt på 2x0,75 litersflaskor.

1 Normalt ingår service vid köp av cykel, men att fetta in och efterdra samtliga bultförband på cykeln fixar vem som hellst... Det är något du kommer att få göra fortlöpande så länge cykeln är kvar i din ägo.
2 Stora flaskor på cykeln gör bara cykeln tung och klumpig, vem vill ha 3kg extra att släpa på i uppförsbacke... Om man nödvändigtvis måste så räcker 2+750ml väldigt länge om det inte är extremt varmt.
:-) T

Hej,

Tycker du med gott samvete kan gå till baka till butiken. Förut kändes det som om det va en regel att man tog in en ny hojen efter två-tre månader på efter kontroll för att efterdra skruvar, justera tänjda vajrar och rikta stress befriade hjul. Detta hör man nästa inget om längre så butiker kanske har slutat med detta?

Hållare för 1,5 http://www.sjscycles.co.uk/product-Topeak-Topeak-Modula-Bottle-Cage-XL-9970.htm liters flaskor har funnits länge och är populär i touring kretsar. Men som de andra säger så klarar du dig väligt länge med två vanliga flaskor.

-Åke

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> 1 Normalt ingår service vid köp av cykel, men
> att fetta in och efterdra samtliga bultförband
> på cykeln fixar vem som hellst... Det är något
> du kommer att få göra fortlöpande så länge
> cykeln är kvar i din ägo.
> 2 Stora flaskor på cykeln gör bara cykeln tung
> och klumpig, vem vill ha 3kg extra att släpa på
> i uppförsbacke... Om man nödvändigtvis måste
> så räcker 2+750ml väldigt länge om det inte
> är extremt varmt.
> :-) T

+1 - 2x500 räcker hur långt som helst, om de är tomma innan du är hemma så finns det alltid mackar och kyrkogårdar med vattenkranar.

ojoj här kom det många svar! :)

Ja, de kanske gäller att fylla på ofta istället.
Har kört som längst en 7.5mil och hade då en 700ml på ramen och en 1.5L flaska i ryggan och det klarade jag mig precis på.

Då kunde jag dock ha stannat och fyllt på mina flaskor.

Vad som gäller med knakandet tänker jag först prova dra av pedalerna själv och fetta in..
Om problemet kvarstår så går jag tillbaka till butiken.

Tack för svaren!

Tillbaka
Topp