Cykelkompis Vätternrundan 2025

Virreh

Medlem
Efter att min cykelkompis backat ur undrar jag om det finns någon cykelgrupp som behöver en extra medlem, eller om någon vill cykla Vätternrundan tillsammans med mig.

Det blir min första Vätternrundan, och jag är en nybörjare och glad entusiast som har cyklat sedan juni 2024. Just nu cyklar jag 1-2 gånger i veckan, och varje runda är cirka 5-6 mil. Jag planerar att successivt öka distansen för att vänja kroppen. Min snitthastighet ligger på cirka 25-30 km/h.

Jag är 30 år, bor i Eskilstuna, och är riktigt sugen på att genomföra Vätternrundan 2025 och sedan fortsätta med en svensk klassiker!

Jag undrar också hur andra har löst transport och boende inför Vätternrundan. Några tips eller rekommendationer?

Är kanske förtidigt ute med detta men ringde runt till hotell i Motala och de flesta hotellen är redan fullbokade juni 13-14.

Allt gott!
Virreh

Bilagor

• Cykel.PNG
    Cykel.PNG
    914.4 KB · Besök: 710
du är nog snarare för sent ute vad gäller boende.
Allt är helt tjockt där nere och blir sannolikt fullbokat så fort de släpper nästa års tider.

Vi har senaste åren tältat på Norra IP i stan. Funkar men är inte helt optimalt då sömnen inte är vad man kanske önskar inför ett par timmar i sadeln.

Lycka till med VR!

Privat boende borde inte vara nåt problem att få tag på. När vi var ett kompisgäng som körde hyrde vi en lägenhet på gångavstånd fr start och mål. De senaste gångerna jag kört (2015-2016) körde jag själv, då hyrde jag ett rum i ett hus ett par mil utanför Motala. De skjutsade till start och hämtade efter målgång. De åren var det ju dessutom betydligt fler startande än det varit nu efter pandemin, så tycker det vore konstigt om det inte gick att hitta boende nu. På den tiden fanns det nåt annonstorg på hemsidan för privata boenden, vet inte om det är kvar eller om det är andra kanaler att leta i nu.

du är nog snarare för sent ute vad gäller boende.
Allt är helt tjockt där nere och blir sannolikt fullbokat så fort de släpper nästa års tider.

Vi har senaste åren tältat på Norra IP i stan. Funkar men är inte helt optimalt då sömnen inte är vad man kanske önskar inför ett par timmar i sadeln.

Lycka till med VR!
brukar alltid finnas plats i sporthallarna! vi bokade en vecka innan loppet 2024.

Efter att min cykelkompis backat ur undrar jag om det finns någon cykelgrupp som behöver en extra medlem, eller om någon vill cykla Vätternrundan tillsammans med mig.

Det blir min första Vätternrundan, och jag är en nybörjare och glad entusiast som har cyklat sedan juni 2024. Just nu cyklar jag 1-2 gånger i veckan, och varje runda är cirka 5-6 mil. Jag planerar att successivt öka distansen för att vänja kroppen. Min snitthastighet ligger på cirka 25-30 km/h.

Jag är 30 år, bor i Eskilstuna, och är riktigt sugen på att genomföra Vätternrundan 2025 och sedan fortsätta med en svensk klassiker!

Jag undrar också hur andra har löst transport och boende inför Vätternrundan. Några tips eller rekommendationer?

Är kanske förtidigt ute med detta men ringde runt till hotell i Motala och de flesta hotellen är redan fullbokade juni 13-14.

Allt gott!
Virreh
Hej! EskilstunaIK cyklar och tränar inför Vätternrundan i olika grupper. Vill du genomföra loppet tror jag de kan vara en bra start.

Grattis till Happys snyggaste Avatar🥳 och en fin cykel🥳
Sällskap på plats löser sig annars om du inte hittar något innan.
När du i vår har en uppfattning om hur fort du troligtvis kan ta dig runt så är det bara att välja starttid därefter👍

brukar alltid finnas plats i sporthallarna! vi bokade en vecka innan loppet 2024.
Nu är det ju många år sen jag cyklade rundan men jag körde några gånger på sporthallsvarianten. Funkar, men om du inte är en sådan som sover hårt oavsett vad som händer runt dig, räkna inte med perfekt sömn. Kan i och för sig kanske vara lite svårt ändå när man ska cykla sin första runda.

Har en kompis som körde på varianten med madrass i bilen (fällt baksäte) och tyckte det var bättre än sporthallsvarianten.

Hur som helst, lycka till.

@Manurhin2 Är kränkt! Vad är det för fel på min avatar?😏

Senast ändrad:
Nu är det ju många år sen jag cyklade rundan men jag körde några gånger på sporthallsvarianten. Funkar, men om du inte är en sådan som sover hårt oavsett vad som händer runt dig, räkna inte med perfekt sömn. Kan i och för sig kanske vara lite svårt ändå när man ska cykla sin första runda.

Har en kompis som körde på varianten med madrass i bilen (fällt baksäte) och tyckte det var bättre än sporthallsvarianten.

Hur som helst, lycka till.

@Manurhin2 Är kränkt! Vad är det för fel på min avatar?😏
Bra där Göran, du är modern👍

Om pendeln går från Hallsberg. Ta med cykeln på tåget. Starta så tidigt det går på fredagen. Ta tåget hem på lördagen sen.

Köra Vättern på natten är mysigt. Du slipper allt skrik å skrän och kan njuta lite mer av naturen. Du slipper en del av de tråkiga bitarna för då är det mörkt

Tycker sporthallen funkar utmärkt. Bra avstånd och man har allt man behöver, speciellt om man egen bil och kan förvara saker i den.
Jag bodde fint för två år sedan. I ett hus (men två andra som var där för andra skäl). Men en bit utanför, cykelavstånd, men kändes ändå som man hamnade utanför allt efter loppet. Lite för bökigt för att orka ta sig in igen när duschat. Så förra året var jag tillbaka i sporthallen.
Med en bra luftmadrass sover man väl ungefär så bra där som man kan räkna med en natt där man ändå ska upp mitt i.

Jag skulle vilja cocktailåka Vättern någon gång. Stanna i alla depåer, äta lasagne, kanske få massage. Vore kul faktiskt. Jag har bara kört snabbt.

Cykla dit och hem är najs, 2 extra dagar som en utflykt.
Det hade jag på gång i tanken efter att jag satt min bästatid och dom efteråt har förlängt rundan. Att totalt strunta i tidsmål, cykla dit, lalla runt och fika i kontrollerna på 11-12 timmar och sen cykla hem.
Har dock släppt Vättern helt för egen del, ställer upp om polare vill ha draghjälp i lugnt tempo men inget mer konstant lidande😆

Det hade jag på gång i tanken efter att jag satt min bästatid och dom efteråt har förlängt rundan. Att totalt strunta i tidsmål, cykla dit, lalla runt och fika i kontrollerna på 11-12 timmar och sen cykla hem.
Har dock släppt Vättern helt för egen del, ställer upp om polare vill ha draghjälp i lugnt tempo men inget mer konstant lidande😆
Jag har bara agerat draghjälp dom 3 ggr jag deltagit. Idag skulle jag inte cykla VR om jag så fick betalt.
Med det sagt så har jag haft roligt alla ggr även den senaste då kompisen inte kunde komma (vaknade med feber). Cyklade till Hästholmen och vände tillbaka i ösregnet, regnkläder låg i kompisens bagagelucka i Stockholm.

Men jag fick ändå en fin tur fram och tillbaka till Motala (dagen efter) i strålande väder. Det visar bara att man kan göra VR på flera sätt och jag tycker nog att en premiär bör göras njutningsfull i första hand. Träningsdosen är ofta en nyckel till hur turen upplevs och där verkar ju TS ha huvudet på skaft.

PS. Loppet börjar efter Jönköping är en devis jag alltid haft i minnet.

Om man nu betalt startavgift så är det ju tillägget depåkäk "gratis", det vill säga oändligt mycket billigare än till exempel rando-mack-käk.
Var ioch för sig hur rolig maten är som jag ifrågasatte, inte priset.

Sen ger ju skillnaden i anmälningsavgift kostnadsmässigt närmast möjlighet till fine dining på ett randolopp utan att det totalt sett blir dyrare.

Var ioch för sig hur rolig maten är som jag ifrågasatte, inte priset.

Sen ger ju skillnaden i anmälningsavgift kostnadsmässigt närmast möjlighet till fine dining på ett randolopp utan att det totalt sett blir dyrare.
Det är ju faktiskt en rätt najs idé. Ett lyxrando med några proffsiga mat- och fikastopp på finkrogar.

Blir du insläppt på finkrogar om du kommer i randokläder? Var det inte något hamburgerställe eller så på en Södertäljerunda som ansåg att de hade klädkod?
Bra poäng. Det blir väl en fulpizza på någon av landets hundratals enstjärniga småstadspizzerior.

Sedan finns det finns ju många olika "Vätterngrupper" (typ träningsgrupper) med olika tidsmål.

"Problemet" som jag ser det är ju att även om man nu tror att man ska cykla singel eller i par så är nog chansen/risken rätt stor att det ändå slutar med att man hänger på en eller flera klungbildningar under loppets gång. Inte helt ofarlig cykling om man är helt ovan med att cykla i grupper (men jag har ingen aning om det är så i just ditt fall).

Att få träning att cykla i grupp innan Vättern är inte så dumt ur ett säkerhetsperspektiv.

Sedan är det som eventuellt orutinerad lätt att luras av att folk som cyklar i grupp ser så snabba ut. Hemligheten är här ju att det är betydligt mindre ansträngande att cykla snabbt i grupp pga det avsevärt lägre luftmotståndet. Solo eller parcykling är nästan som en annan sport i jämförelse (avsevärt mer ansträngande beroende på ambition så klart, hur snabbt man pinnar på menar jag).

Senast ändrad:
Blir du insläppt på finkrogar om du kommer i randokläder? Var det inte något hamburgerställe eller så på en Södertäljerunda som ansåg att de hade klädkod?
Det var abbes pizzeria i Mölnbo som inte släppte in oss för att vi var för skitiga och blöta. Har för mig vi ändå fick stämpla och köpa läsk men vi fick dricka den i farstun. Tror de har nya ägare nu.

Tillbaka
Topp