Cykelköp Cannondale CAAD9

caad8saeco

Ny medlem
Hej alla!

Efter att ha snurrat in mig på XC under våren har jag nu börjat sukta efter racer igen. Som Cannondalefantast är det givetvis det enda märket som gäller.. Med en allt sjunkande tillåten cykelbudget (tacka sambon för det) har jag beställt en Cannondale CAAD9.

Min förra racer var en CAAD8 och året var 2005.

Tänkte bara snabbt höra om det finns någon med erfarenhet av nya CAAD9:an?? Givetvis förutsätter jag att kvalitén och styvheten är minst lika god som det var på 8:an.

För övrigt verkar vi som "vågar vägra carbon" vara ett allt mer sällsynt släkte här på happy.

Tacksam för svar!

mvh/ Henke

caad8saeco skrev:
-------------------------------------------------------
> För övrigt verkar vi som "vågar vägra carbon"
> vara ett allt mer sällsynt släkte här på
> happy.

Men ännu inte lika sällsynt som vi som "vågar vägra kalla kolfiber för carbon"

Roadbike har testat CAAD9 +17 andra cyklar
Startbild.jpg.295843.jpg

http://www.roadbike.de/test/bikes/test-18-ultegra-rennraeder.68708.9.htm

CAAD9 fick inte högsta betyg, men klarade sig riktigt bra
http://www.roadbike.de/rennraeder/test-cannondale-caad-9.64862.d_odc_produkt_testbericht.9.htm

OBS
Det är inte Tour-kvalite på Roadbikes tester

/Håkan

HåkanC: Bra sagt om kolfiber, carbon är ju bara engelska för kol.

Grymt bra val tror jag. Hade tänkte köpa en Caad9ram och bygga på men hittade en billig SystemSIX på ebay så slog till istället. Tror verkligen du kommer bli nöjd med din.

HåkanC:

finns det något Tour-test av Roadbikes tester....? :)

CAAD9 är en grym ram. OM man ska klaga på nåt så är gaffeln aaaaningen tung. Med en finfin 350grammare fram skulle ramen inte se fyskäms ut med vilka delar som helst. Red + Lightweight kanske...?

castrello skrev:
> CAAD9 är en grym ram. OM man ska klaga på nåt
> så är gaffeln aaaaningen tung. Med en finfin
> 350grammare fram skulle ramen inte se fyskäms ut
> med vilka delar som helst. Red + Lightweight
> kanske...?

Mavic Cosmic Carbone Ultimatehjul istället eller ett par Zipp 303 annars får jag gåshud av tanken med Red på en Caad9. Så vackert, om den nu är klarlackad vill säga. Annars kan det bli bra men inte lika bra.

Efter att ha spenderat omkring 250 mil på förra årets caad9-modell så kan jag inte säga annat än att jag är supernöjd. Kan man leva med en cykel som väger ca 8.5kg så är det är det ett kap. Jag hoppas de fortfarande gör aluminiumcaad9:or när det är dags för mig att byta igen :)

ska sägas att caad9 ramen är hyffsat lätt, så 8,5 kg måste bero på komponenter snarare än ram.

tror det kommer dröja länge innan cannondale överger aluminium, så du kan nog vara rätt lugn floodland

Tusen tack för svaren!

Jag kan inte annat instämma i att förhoppningarna är stora att Cannondale inte släpper aluminum. Det är ju en så stark del av deras varumärke.

Men endast en aluminumram i sortimentet känns ack så tunnt.

Senast redigerad av en moderator:
Jensen skrev:
> ska sägas att caad9 ramen är hyffsat lätt, så
> 8,5 kg måste bero på komponenter snarare än
> ram.

Det tror jag oxå.
Den CAAD9-cykel Roadbike.de testade i länken ovan vägde 8,3kg
                         Ram/gaffel/tot(g)  Ramhöjd
Cannondale CAAD9         1250/425/8300       60
Canyon Ultimate Al 7.0   1380/315/8000       59,5
Red Bull Pro SL 3000     1500/395/8000       58,8

Trots tyngre ramar är både Canyon och Red Bull cyklarna lättare än CAAD9-cykeln.
Red Bull verkar ha satsat mest på lätt utrustn, 250g tyngre ram än CAAD9 men 300g lättare cykel.

/Håkan

Aha, grymt. Då kan jag lungt behålla min ram i många år framöver och jaga vikt i komponenter då :) Obs! min viktangivelse på 8,5kg är uppmätt på badrumsvåg så det är inte helt tillförlitlig heller.

/Erik

jepp, det är en riktigt fin ram att bygga vidare på. o ramen är ju cykelns hjärta o den man ska bygga allt runt, tycker i alla fall jag

Test av några olika Cannondaleramar
The results 
[legend: make, model | frame weight | fork weight | lateral stiffness  | BB stiffness  | Height 
CAAD9                |  1250g       | 424g        |  96Nm/°            | 85N/mm        | 60
SystemSix            |  1245g       | 345g        | 107Nm/°            | 85N/mm        | 60
SystemSix            |  1157g       | 374g        |  94Nm/°            | 93N/mm        | 58,9

Alla data från http://www.roadbike.de

/Håkan

Tillbaka
Topp