Cykelköp, pendlarhoj/nybörjarmtb

henced-5

Ny medlem
Efter att den nuvarande cykeln, en GT Palomar som använts i snart 10 år gick sönder i bakre triangeln. Hopsvetsat nu, men blir nog nyköp till våren/sommaren.

Info om mig, 165 cm lång (kort) ;D Så, ska väl satsa på en 16-18 tums ram eller är det helt vilset. Har kollat lite på olika märken osv, kollade begagnat på blocket, där fanns inte så mycket, här fanns en del, men ligger över mina tillgångar. Sen hur är det med begagnat, finns massa fallgropar har jag förstått av att läsa här.

Har mest troligt kommit fram till Scott Scale 60/70 eller en Focus Fat Boy, eller om man vågar, någon Cube från Fun-corner. Hade tänkt mig att lägga som max 9 tusen på cykeln, och den ska främst vara till pendling, 5-6km om dagen och sen kanske palla lite turer i skogen/stigar :)

Skulle helst vilja få lite rekommendationer, vilken storlek, och vilken Cube är bäst för pengarna? Försöker hitta någon med en Tora-gaffel vilken jag fått för mig vara bra. (Annars duger väl en Dart 2/3 gaffel och helst skivbromsar också)

Jag är 172 cm lång, och tycker att 18 tum är för stort. För dig som är 165 cm kanske en 16" skulle passa bäst? Det finns några hemsidor någon annan på forumet nog kan hänvisa till där man kan mäta ut vilken storlek som i teorin passar bäst för en själv.

Satsa på en hojj med toragaffel, scalecyklarna verkar bra i specslistan.. Om du ska pendla så köp ett schysst lås också, men bäst är alltid att ha en skräpcykel att pendla på.

Har inte riktigt resurser till två cyklar, lever på studielån ;) Och min stackars GT sjunger ju som sagt var på sista versen. Men ska kolla lite mer vad som finns lokalt också, kanske hittar nån fin Merida i affärerna här.

Tycker Scalecyklarna verkar vara lite dyra i avseende till vad man får, tycker Cube verkar bättre i det avseendet.

Jag tycker att SRAM växlar mycket distingtare om man säger så. Shimano känns lite mer säviga och inte lika rappa. Dessutom har Sramväxlarna snygg och smidig vajerdragning(som även shimano numera använder på vissa växlar).
Jag tycker inte att du ska oroa dej för att testa något nytt, det känns kanske lite annorlunda den första timmen men efter det så är det världens naturligaste sak.

/E

Köp lite billiga komponenter från tyskland till GT'n (tror att någon hittade komplett drivlina + vevlager + styrlager för ca 700 kr), billiga hjul finns på biltema. Den kan du sedan använda för pendling.

Sedan kan du lägga resten av pengarna på en lite finare cykel att cykla stig med, antingen begagnat eller beställa från tyskland. Jag skulle inte ens vilja pendla på min gamla gary fisher från 2000, ännu mindre på en splitter ny sak som till och med ser fräsch ut...

Bra valuta för pengarna:

128399-000_01-0.jpg ht=725

http://www.boc24.de/epages/bicycles...tID=350000927&articlePaging=14&ProdPerPage=20

Senast redigerad av en moderator:
Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp lite billiga komponenter från tyskland till
> GT'n (tror att någon hittade komplett drivlina +
> vevlager + styrlager för ca 700 kr), billiga hjul
> finns på biltema. Den kan du sedan använda för
> pendling.
>
> Sedan kan du lägga resten av pengarna på en lite
> finare cykel att cykla stig med, antingen begagnat
> eller beställa från tyskland. Jag skulle inte
> ens vilja pendla på min gamla gary fisher från
> 2000, ännu mindre på en splitter ny sak som till
> och med ser fräsch ut...

Ramen börjar ju säga sitt, den är ju inte den bästa ;) Gick ju sönder för några veckor sen. Får väl kolla, men den är ju som sagt var 10-11 år och börjar sjunga på sista verserna. Känns som att en helt ny cykel är ett bättre inköp, helst som man kanske lägger ner fotbollen och ska hitta på något annat i sommar. http://www.bike-discount.de/shop/k95/a3135/ltd_race_2006.html funderade på den.

Det där är absolut en fin cykel =)

Tänk bara på var du ställer den om du pendlar med den...det är inte bara cykeln som kan försvinna, en sådan fin spec gör att den kan bli strippad.

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där är absolut en fin cykel =)
>
> Tänk bara på var du ställer den om du pendlar
> med den...det är inte bara cykeln som kan
> försvinna, en sådan fin spec gör att den kan
> bli strippad.

Visst är det så, men pendlar ju till bussen, dvs rätt vältrafikerat ställe mitt inne i stan. Ligger även en restaurang precis bredvid. Men det blir tyvärr inget köp innan våren ;) Kan det komma några fina erbjudanden mm innan dess eller ska man vänta?

Eller är http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000208&product=A001677 ett bättre val, nyare komponenter etc. Det negativa som jag kan se är lite lägre komponentnivå i övrigt. Reba vs Tora, och sen är den ju faktiskt snyggare färg ;)

köp en crescent fashion line med damram för pendlingen. Kostar ungefär 300 spänn. De håller rätt bra och ingen snor dem.

Sen kikar du på något fint för skogen. Kompromisser blir sällan bra, och kompromissen mellan skog och pendling blir ofta som att försöka äta med universalbestick som har gaffel i ena änden och kniv i den andra.

XTR är bra skit. Min gamla bakväxel har hängt med i fyra år och glappar ingenting trots att jag varit stygg mot den. Sannolikt samma växel som sitter på den där cykeln.

Däremot är gaffeln som sitter på den där cykeln lite knepig. Manitou Mars ser det ut att vara. Det är en relativt lätt gaffel (runt 1400 gram) och dämpningen fungerar bra när den är servad, men den kräver ständig service, flexar rejält och är ökänd för att läcka luft.

Av gaffeln att döma är cykeln från nånstans 99-01.

Om du bara har 5-6 km att pendla skulle jag lägga 8500kr på en hardtail från tex Canyon och 500kr på en "blocket-fulpendlare" som bara funkar utan växlar eller dämpgafflar ! :-)

Klart grabben ska ha en Rimfaxe.... ;-)

Rimfaxe.jpg ht=451

Allvarligt, det funkar väl å köra på en sån cykel om den bara e i skapligt skick, kan nog hålla med om kommentarerna om gaffeln, där e nog det största tvivlet...
Å med tanke på hur gammal den är så borde det gå att pruta ner den en bit.

/Calle

Jag köpte precis en hyfsat sjyst Gary Fisher i ungefär samma ålder för strax under 3000, så jag tycker nog att 5000 är lite dyrt. Iofs har jag XT och V-bromsar istället för XTR och disk, men ändå...

Angående att köra på gamla grejer, så verkar mina hyfsat välskötta, och fungerar alldeles utmärkt. Krävde en aning rengöring, smörjning och justeringarbara, så meka bör man kunna göra.

Köp en begagnad hoj och när drivlinan är slut köper du ny i Tyskland (typ Poison-bikes.de)
Alivio (8-vxl) är det nya svarta inom MTB-pendling!
Vevparti = 19€
Kassett = 9€
Kedja = 4€ (eller köp den på Biltema för 35kr)
Vevlager = 6€
Och ifall hjulen skulle vara slitna pga v-bromsning kostar fram&bak för v-broms = 58€ (med Mavic XM317)

Har hittat lite nya objekt att rikta in sig på, dels från lokala handlaren http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=120 Lite halvtaskig gaffel vad jag förstått
http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126 Inte så mycket bättre gaffel, men en tusenlapp dyrare.
+Nån Cresent och vad de hade mer.

Sen om man ska våga att beställa från tyskland så ligger nog http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6316/zr-team-60.html bra till, 7800 för en hel cykel med bättre komponenter än hos lokala handlaren. Visst, det kanske blir problem med att montera, men skam den som ger sig, och att montera nått från grunden ger en hel del kunskaper.
Den här http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6855/zr-team-only-70-rot.html och nishiki team är väl egentligen lite för dyra för min begränsade plånbok.

Lutar mest åt Team 6.0 och beställa den i 16".

På många håll kan du få tag i Treks 6500 från 2007 för 7000 spänn. Nypriset var 9-10 000. Jag köpte en i Uppsala för 6000 förra veckan. Fet hoj för de pengarna.

Tillbaka
Topp