Cykelköp skogscykling- nybörjare - tips

Lite råd i en djungel för en nybörjare.
Ska köpa mig en cykel att ha för lite mer cykling i skog, dvs stigar på en lättare nivå(typ blå). Framförallt vill jag kunna komma ut med min son och ha det trevligt. Tänker också använda den i daglig pendling. Vill ha en halvdämpad. De jag fastnat lite mer för är följande:
- MTB Superior Hardtail XP 6.2
- Merida Big.Trail 500
- Trek X-Caliber 9

Vilka rekommenderar ni? Negativ/positivt med dem?

Ej svar på frågan men sprang på denna, inkl dropper post, för styva 10’ vilket verkar prisvärt. Men kanske missar jag något.

Pendling och stig har motsatta krav. Superior och X-Caliber är lite bättre på pendling. På stig en något som Big Trail och Marlin Gen 3 mycket bättre, framförallt pga "modernare" geometri men också för att de kommer med sänkstople. Obs att Big Trail har en gaffel med stålfjäder. Du borde prova om fjäder är tillräckligt mjukt för att utnyttja största delen av slaget.

Pendling och stig har motsatta krav. Superior och X-Caliber är lite bättre på pendling. På stig en något som Big Trail och Marlin Gen 3 mycket bättre, framförallt pga "modernare" geometri men också för att de kommer med sänkstople. Obs att Big Trail har en gaffel med stålfjäder. Du borde prova om fjäder är tillräckligt mjukt för att utnyttja största delen av sl
Ja, försår det går lite sick i stäv. Jag kommer nog aldrig "våga" köra stig fullt ut. Utan mer hålla mig till lättare stig. Är så mycket pengar att jag vill kunna använda den på olika plan, därav 4.5km pendling, eventuellt en del genom skog.

Ej svar på frågan men sprang på denna, inkl dropper post, för styva 10’ vilket verkar prisvärt. Men kanske missar jag något.

Såg bra ut, dock fanns ej min stl. Är 174 lång, 60kg tung.

Ja, försår det går lite sick i stäv. Jag kommer nog aldrig "våga" köra stig fullt ut. Utan mer hålla mig till lättare stig. Är så mycket pengar att jag vill kunna använda den på olika plan, därav 4.5km pendling, eventuellt en del genom skog.
För 4,5 km pendling passar ett pundarhärke bättre än en ögonsten, oavsett pris.

En mtb med modern geo o hygglig dämpad framgaffel, och dropperstolpe kan vara väldigt habil i skogen, om man sätter på sig lite skydd och väcker sitt inre barn kanske du TS kommer vilja cykla mer stig än du tror ni!

En mtb med modern geo o hygglig dämpad framgaffel, och dropperstolpe kan vara väldigt habil i skogen, om man sätter på sig lite skydd och väcker sitt inre barn kanske du TS kommer vilja cykla mer stig än du tror ni!
Har du någon rekommendation på cykel i det området? Halvdämpad och max 14000!

Lätt stig med barnen ställer väl inga större krav på vare sig " modern geometri" eller gaffel med långt slag?

Lätt stig med barnen ställer väl inga större krav på vare sig " modern geometri" eller gaffel med långt slag?
Nej, men varför låsa in sig i sin cykling i onödan?

Jag har dålig koll på nya cyklar, vad jag vet om är några år gammalt och jag har ingen koll på priser. Orbea laufey, särskilt senaste generationen ska vara "välvinklad" men förra kan nog fås beg för vettiga pengar.
Canyon Stoic kanske inte finns i billiga nog.
Folk brukar skriva om nån Marin. Och om nån Allebike.

+1 på det.

Köp en gammal damcykel för 500kr och cykla 4,5 km och en rolig Mtb med bra modern geometri så kommer du nog våga köra mer utmanande stig också!

Optimera inte bort det roliga på stigen för att göra den eventuella pendlingen marginellt bättre..

En så bra Orbea Laufey du har råd med alternativt den där liknande från Canyon är nog bra bang for the buck.

Glöm inte en slant för hjälm, skydd och lås att ha hemma också.

Tror trådskaparen och de som kommenterar om geometri har olika uppfattning om vad en stig kan vara.

Den SUP som länkas känns som en väldigt vettig cykel tycker jag 👍🏻

Med vettiga däck så funkar den för båda jobben 👍🏻

Tror trådskaparen och de som kommenterar om geometri har olika uppfattning om vad en stig kan vara.

Den SUP som länkas känns som en väldigt vettig cykel tycker jag 👍🏻

Med vettiga däck så funkar den för båda jobben 👍🏻
Vi har nog en ganska riktigt uppfattning om vad TS tänker för stig, men vill låta hen få chansen att expandera den tanken, utan att det kostar något, det finns inget mervärde i en gammal brant o kort geometri, bara begränsningar.
Och det är alltid bättre att pendla på en för pendlingen passande dedikerad cykel, ffa jämfört med en mtb som inte passar med skärmar och pakethållare och belysning som man har stor nytta av på en pendelhoj.

Tillbaka
Topp