Cykelkraft suger

Cykelkraft suger
Getabocken sa:
glitch sa:
Det tråkiga är ju att de tagit med sig cyclecomponents sämsta egenskap, den usla saldo/leveranstidaestimeringen. Det borde liksom varit en av de första saker man åtgärdat efter uppköpet
Sen lackade jag rejält när jag inte kunde göra en retur i butik på nåt som var köpt via webben. Riktigt dåligt.
När var detta? Returnerade webbköp till butiken på Södermalm nu i veckan som var. Fakturan på Klarna redigerades efter ett par dagar.

Wtf!! Detta var i September på Södet. Omöjligt sa man, systemen var inte integrerade. Men kanske är det fixat nu.

Cykelkraft suger
Ingen av de andra företagen jag handlar av (Bike24, Bike-Components, Bike-Discount, Bike-Mailord, osv...) fungerar annorludna. Om saker är restade så skickas inte ordern. Är man intresserad kontaktar man företagen och hittar den lösning man vill ha. Det finns ju självklar lösning som man kan ha som default. Vill folk fortfarande ha det grejer som finns? Går det bra att sicka som två ordrar? Vem tar den extra frakten? Kan kan vänta? Om så, hur länge?

Jag är snarare sjukt imponerad över hur väl det funkar. Cykelkraft för mig har varit det företag som har haft snabbaste leveranser, med god marginal. Till lägst fraktkostnad...

Cykelkraft suger
De verkar ju satt i system att, medvetet eller omedvetet, visa varor som "i lager" fast de inte alls är det. Jag beställde däck som fanns för omgående leverans enligt lagersaldot. Inget hände och när jag hörde av mig efter ett par veckor hade de ingen aning om när de skulle få hem grejorna. Då hade de hela tiden stått som att de fanns hemma.

Känns som en väldigt kortsiktig strategi. De får kanske in några extra beställningar men till slut lessnar väl folk.

/Johan

Cykelkraft suger
Har beställt grejer hos Cykelkraft ett tjugotal ggr under tre år. Mina upplevelser är av blandad natur då de både levererat snabbt och precist med god kommunikation i ena änden av spektrat, i den andra änden av samma spektra har de utan kommunikation och möjlighet att annulera order till slut levererat order efter ca 30dgr och först efter detta svarat på mina kontaktmejl. Min koncencus efter detta är att de har bra priser/betalmöjligheter och bra grejer, lite dålig varuinfo och en ofta seg hemsida. Utslaget på antalet ordrar så har de näsan just över 50%-strecket för bra kommunikation och leverans, dvs har du bråttom välj en annan leverantör eller försök hitta en LBS som har dina grejer som standardlager. Kan tycka, som andra kommenterat här, att de borde vuxit i den större kostymen vid det här laget och skärpt upp sitt lagersaldo, kommunikation samt delleverans uppföljning. De är dock ett alternativ då fler leverantörer innebär större chans att hitta det du söker, även om det kan dröja med leverans......
/C

Cykelkraft suger
Jag har köpt 2 cyklar från CK och en massa slitdelar. Det har väl funkat rätt bra överlag måste jag säga, men en sak tycker jag inte om. CK påstår att man kan betala via faktura med, om jag minns rätt, 12 dagars betalningstid. Men tydligen börjar tiden gå så fort de har bokat frakten hos Postnord, och då kan det faktiskt vara så att man får betala innan man har fått paketet, det hände mig en gång. Likadant om man betalt med kort (gäller alla). Beloppet dras direkt, sedan kan det dröja innan man får grejorna.

Har provat rätt många (Bike Discount, Wiggle, Mantel, Chainreactioncycles, Merlincycles, Bikester). En av de få som hade Vittoria Latex i rätt storlek var Cykelgear, så där beställde jag sist. De verkar också köra racet att "dina varor har skickats", men när jag kollar verkar grejorna bara ha bokats hos fraktfirman. Det verkar inte var någon större skillnad, Mantel var dock riktigt snabba. Vissa specialgrejor som man vill ha finns inte hos alla. Inte lokalt heller. Trackingen funkar "sådär".

MVH/Gano

Cykelkraft suger
Har gjort en 7-8 köp av Cykelkraft sen sommaren & alla har gått helt smärtfritt. Tror dessutom paketet legat på utlämningsstället dagen efter i samtliga fall.

Cykelkraft suger
JojjeM sa:
De verkar ju satt i system att, medvetet eller omedvetet, visa varor som "i lager" fast de inte alls är det. Jag beställde däck som fanns för omgående leverans enligt lagersaldot. Inget hände och när jag hörde av mig efter ett par veckor hade de ingen aning om när de skulle få hem grejorna. Då hade de hela tiden stått som att de fanns hemma.

Känns som en väldigt kortsiktig strategi. De får kanske in några extra beställningar men till slut lessnar väl folk.

/Johan

Nej, inte så länge de har varor som är minst 1 öre billigare än hos konkurrenterna.

Cykelkraft suger
Har haft 100% lyckade köp på Cykelkraft sen jag började köpa cykelgrejer i somras.
Inga problem alls.

Men bikester däremot har failat 100% av gångerna och ironiskt nog valde jag Bikester då Cykelkraft verkade fått en del skit i den här tråden.
Då gör Bikester precis samma sak - två gånger på raken :)

Cykelkraft suger
För mig har då Cykelkraft funkat samtliga gånger. Köpte ett par Ibishjul som kom efter bara nån dag. Beställde en Oneup stolpe som inte fanns i lager. När leveranstiden passerat så hörde de av sig via e-post och berättade att leverantören inte visste när leverans kunde ske. Jag fick då bestämma om jag ville avboka eller fortsätta vänta. Klockrent enligt mig. ?

Cykelkraft suger
Beställde en dämparpump, ett par flaskställ och en starnut som skulle finnas i lager enligt deras hemsida i augusti. Efter två veckors väntan fick jag tillslut svar på mail att flaskställen inte fanns i lager men att dom väntade in en leverans som skulle dyka upp inom en vecka. Jag erbjöd mig att köpa en annan produkt istället men fick aldrig någon respons på det. Fyra veckor senare, i början av oktober dök grejorna upp. Det tycker jag är dåligt.

Cykelkraft suger
Har två gånger åkt till butiken i Sisjön för att köpa en produkt som enligt deras hemsida skulle finnas i lager i den butiken. Båda gångerna har artiklarna trots allt inte funnits. Två sega bomkörningar. Kollade dessutom om de uppdaterat saldot efter att jag varit där och personalen letat. Men nej, står fortfarande att den finns i lager. Oseriöst.

Senast ändrad:
Cykelkraft suger
En soft lösning skulle kunna vara att samtliga butiker meddelar att det tar 8 veckor samt rekommenderar sina kunder att vara ute i god tid.

Vilka KBT-terapeuter accepterar Coop-poäng?

Cykelkraft suger
Om man vänder på det, förekommer det att en vara står som "ej i lager" eller liknande?
(Nej, handlar inte där, har hängt tillräckligt mycket på Happy för att hålla mig undan)

Cykelkraft suger
Jag har goda erfarenheter av Cykelkraft.

Hemsidan är förvisso slö, men har en överlägsen sökfunktion som nästan slår alla andra på fingrarna. Bara det att man kan välja flera alternativ under respektive sökkriterium är fantastiskt.

Leveranstiderna på allt som specificeras som över fem arbetsdagar ska tas med ett par matskedar salt. Det är saker som Cykelkraft inte har hemma så leveranstiden är deras estimat på när de i sin tur kan få varan, något som de egentligen inte kan påverka alls. Där kunde de vara tydligare med att det är en _beräknad_ leveranstid, men att de inte kan garantera den. Jag håller också med om att de kunde ha ett effektivare ordersystem som bland annat kunde tillåta att man kompletterar en order innan den har levererats för att kunna spara frakt om man sent upptäcker att man missat en sak. Även när leveranstiden har överstigit det beräknade borde man få en återkoppling och ha möjlighet att redigera sin order, antingen plocka bort den eller de produkter som försenar ordern, alternativt makulera den helt.

Jag har bra erfarenheter från deras support och de har varit klockrena vid returer. Inget snack, bara återbetalat. Enda stora problemet var i somras i samband med Vättern och Cykelvasan då de var pinsamt underbemannade och inte alls klarade av varken leveranser eller support. I övrigt fungerar de mycket bra.

Cykelkraft suger
Beställde tre olika prylar igår vid 10, paketet ligger på ICA nu & dessutom billigare än vad nån tysk kunde matcha (tack vare Prime).

Även om det verkar fela ibland för en del så tycker jag nog att Cykelkrafts ”invasion” av svensk cykling är det bästa som hänt på väldigt länge.

Cykelkraft suger
Var iofs i sommras detta hände men....

Beställde ekernipplar och några ekrar från Cykelkraft, fick paketet två dagar efter!

Var iofs en kassettavdragare och ett kedjelås i paketet, men snabbt gick det:)

Cykelkraft suger
Konstigt. Har beställt tre, fyra beställningar de senaste månaderna och de har varit otroligt snabba och stabila, även på udda prylar med längre leveranstid.

Cykelkraft suger
Beställde en Lazer z1 med mips i måndags o hämtade ut de idag döm till min förvåning när ja öppnade paketet o visst där låg godiss stången men ingen Z1 utan en Lazer Tonic med mips, ringde självklart dom o undrade va fasiken min hjälm va o fick frågan om ja inte kunde nöja mej med denna istället...
Hmm kommer nog dröja ett tag innan ja gör en beställning ifrån dom igen

Cykelkraft suger
Jag beställde två marathon winter i söndags kväll. Tisdag kväll kunde jag hämta hos postombudet.
Både cykelkraft och postnord levererade utmärkt.

Cykelkraft suger
Beställde ett växelöra då de hade och då slipper jag beställa ifrån utlandet tänkte jsg. 2 dagar senare är enda spåret av köpet på mitt bankkonto.

MEN LÄGG NER DÅ JÄVLA PAJASFÖRETAG. Ska säga att jag sammanlagt har gjort 3 beställningar av dem i mitt liv. Aldrig fått hem något

Cykelkraft suger
Distanscykling sa:
Beställde ett växelöra då de hade och då slipper jag beställa ifrån utlandet tänkte jsg. 2 dagar senare är enda spåret av köpet på mitt bankkonto.

MEN LÄGG NER DÅ JÄVLA PAJASFÖRETAG. Ska säga att jag sammanlagt har gjort 3 beställningar av dem i mitt liv. Aldrig fått hem något

Och jag har gjort 7 stycken senaste året helt utan problem.
Spridda skurar.

Cykelkraft suger
Distanscykling sa:

2dagar? Var det toleransnivån för att posta detta?

Cykelkraft suger
Har gjort 5-7 beställningar de senaste månaderna och allt har funkar jättebra. Snabb leverans och snabba svar när jag har kontaktat dom vid frågor.

Cykelkraft suger
Distanscykling sa:

Varför vill du inte beställa från "utlandet"? Det blir ju oftast billigare OCH ibland även snabbare leverans.

Cykelkraft suger
Örjan Lax sa:
Distanscykling sa:

Varför vill du inte beställa från "utlandet"? Det blir ju oftast billigare OCH ibland även snabbare leverans.

Man kanske har miljön i åtanke (när man ändå cyklar) att beställningar från utlandet är mer negativ miljöpåverkan plus att man stödjer svenska handlare och vår marknad med alla dess fördelar, svenska garantier osv osv.

Cykelkraft suger
Allroad sa:
Örjan Lax sa:
Distanscykling sa:

Man kanske har miljön i åtanke (när man ändå cyklar) att beställningar från utlandet är mer negativ miljöpåverkan plus att man stödjer svenska handlare och vår marknad med alla dess fördelar, svenska garantier osv osv.
Nu var det inte dig jag frågade, men utveckla gärna det där med miljöpåverkan av paket från t.ex. Tyskland jämfört med paket från Cykelkraft? Hur kommer delarna till Cykelkraft tror du?

Senast redigerad av en moderator:
Cykelkraft suger
marr sa:
Distanscykling sa:

2dagar? Var det toleransnivån för att posta detta?

Har inte ens fått orderbekräftelse!! men pengar ska de dra.

Ja jag har nolll tolerans gällande detta företag då de har gjort exakt samma förut. Vet redan nu vad som har hänt, jag lade beställningar på billiga grejer som var billigast på cykelkraft av alla ställen, så de vill förmodligen inte skicka mig då det inte blir stor vinst/ en förlust. Ska säga att ALLA grejer jag beställde var "levereras omgående".

Har sådant förakt för detta företag att det inte finns! Ja jag ska beställa växelörat från utlandet right away och sedan ska jag be dem dra åt vetefälten återigen, trodde något hade hänt på 2 år... Vad fan sysslar de med? Kanske kan Trump kolla över deras rätt att få bedriva företag :(

Senast ändrad:
Cykelkraft suger
Nypåmtb sa:
Har två gånger åkt till butiken i Sisjön för att köpa en produkt som enligt deras hemsida skulle finnas i lager i den butiken. Båda gångerna har artiklarna trots allt inte funnits. Två sega bomkörningar. Kollade dessutom om de uppdaterat saldot efter att jag varit där och personalen letat. Men nej, står fortfarande att den finns i lager. Oseriöst.

Oftast bra erfarenheter av Cykelkraft men en miss har de gjort
Jag körde 30 mil enkel resa för att testa en Sb130 som skulle finnas i butik, men den fanns inte och hade aldrig funnits enligt personalen.
Den låg på en order som aldrig kommit.

Men fixa det då!

De erbjöd sig vänligt att beställa hem en ny utan köptvång men då hade jag tröttnat lite.

Cykelkraft suger
Tror jag tar ledningen med 38 st ordrar i år, säkerligen har någon blivit sen men för mig det absolut enklaste, snabbaste och säkraste sättet att handla på just hos Cykelkraft. Handlar ju på andra ställen också när det inte är så bråttom och jag kan leta lägsta pris eller det är något som inte finns i CK's sortiment.

//Porath

Cykelkraft suger
Trident sa:
Tror jag tar ledningen med 38 st ordrar i år, säkerligen har någon blivit sen men för mig det absolut enklaste, snabbaste och säkraste sättet att handla på just hos Cykelkraft. Handlar ju på andra ställen också när det inte är så bråttom och jag kan leta lägsta pris eller det är något som inte finns i CK's sortiment.

//Porath
Kul för dig.

Cykelkraft suger
Något har dock hänt sen 2017 då omsättningen rusat i höjd med det dubbla från 2016, och det är skapliga pengar. Visserligen förvärvade de Cyclecomponents.com 2015, men ändå. I stort visar alla siffror åt det positiva hållet vilket kan glädja dem. Utan att jag är helt säker ... kan det bero på att de säljer saker som markeras som lagervara men inte är det. Dessa köps in lite senare och sen skickas. Här ökas kapitalet i banken något oerhört då de får in pengar utan att ha köpt något för dem. När de väl köper in varan så skickas den direkt, alltså ingen lagerhållning som binder upp kapitalet. Så något rätt borde de ha gjort eftersom omsättningen ökat med 70 mille.

Cykelkraft suger
Örjan Lax sa:
Allroad sa:
Örjan Lax sa:
Distanscykling sa:

Nu var det inte dig jag frågade, men utveckla gärna det där med miljöpåverkan av paket från t.ex. Tyskland jämfört med paket från Cykelkraft? Hur kommer delarna till Cykelkraft tror du?

Det tordes väl vara rätt logiskt att delar som skickas från cykelkrafts lager i Sverige har en mindre miljöpåverkan än att delar skickas från Tyskland då de även ofta går med flygpost? Men du får gärna rätta mig om jag har fel.

Cykelkraft suger
Allroad sa:
Örjan Lax sa:
Allroad sa:
Örjan Lax sa:
Distanscykling sa:

Det tordes väl vara rätt logiskt att delar som skickas från cykelkrafts lager i Sverige har en mindre miljöpåverkan än att delar skickas från Tyskland då de även ofta går med flygpost? Men du får gärna rätta mig om jag har fel.

Det går väl att räkna på det där, men ska man vara riktigt puritansk är det väl isf allra bäst att inte konsumera alls? Eller återbruka något man redan har.

Cykelkraft suger
NLC sa:
Allroad sa:
Örjan Lax sa:
Allroad sa:
Örjan Lax sa:
Distanscykling sa:

Det går väl att räkna på det där, men ska man vara riktigt puritansk är det väl isf allra bäst att inte konsumera alls? Eller återbruka något man redan har.

Återbruka är helt rätt! Men i de fallen som man inte kan så bör man väl ändå stödja den svenska marknaden först kan jag tycka. För vår ekonomis skull helt enkelt.

Cykelkraft suger
Är det någon som besökt cykelkrafts fysiska butiker? De har öppnat en ny butik i Jönköping som ligger i mitt närområde. Någon som varit där än och kan beskriva vad man kan förvänta sig som besökare?

Tillbaka
Topp