Cykellås

Rogger

Ny medlem
Cykellås
Ohoj!

Jag behöver skaffa mig ett godkänt cykellås
och tänkte höra om någon har rekomendationer
eller tips.

Saker att räkna in: godkänndhet/längd/vikt/volym.

Godkänndhet = Låset skall vara godkänt.
Längd = Det är bra om det är långt så att man lätt kan låsa fast cykeln.
Vikt och volym = Då det kommer ha en plats i ryggan är det bra om det
inte tar massor med plats och väger bly.

Tack på förhand!

Mvh Roger

Cykellås
Oh my gosch.... Bara sista veckan tror jag det varit tre låstrådar... Sök och du skall finna. Kolla på låsa vrålåkettråden till att börja med.

-personlig favorit, Abus Steeloflex. Jävligt säkert och förbannat svårforcerat. Nästan garanterat svårare att ha av än vad du än låser det i.

Cykellås
Haha, ja jag tänkte på det innan och sökte på "cykellås", men hittade inget.
Lite pinsamt dock när ni nämner det, för känner igen att jag sätt låsa vrålåks-tråden. ^^

Men men, jag ska kolla detta lås ni tipsar om.
Tack. :)

/Roger

Cykellås
Happys verkar bestå av en salig trådmassa så se dig mera som blodgivare ;)
-hittar du något som är gjort av typ kryptonit (inte varumärket som dog av bic-penna) så berätta gärna.

Cykellås
Är det inte så att "godkännt" lås vad gäller föräkringsbolagens defention handlar om att det ska vara fast monterat på härket i fråga?

De svaren har jag i alla fall fått, dvs de riktigt bra wire-låsen odyl medför inte garanterad ersättning via försäkring via stöld, däremot ett billigt skitlås av modell skruva fast i cykeln (Sådant man inte vill ha) är helt ok!

Cykellås
Hmm, det låter ganska sjukt.

Är det bara för motarbeta så mycket som möjligt?
Så att så lite folk som möjligt ska få ut på försäkringen i fråga?

Cykellås
Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt Abus steeloflex har skyddat mina
> pendlarhojjar sen -97. Plasthöljet är lite
> trasigt men funktionen oförsämrad. Kvalitet!

När plasthöljet på mitt lås sprack 1:a gången trodde jag först att nån hade försökt såga upp det. Kändes lite obehagligt. Och klart oväntat när jag skulle hem från jobbet.

När försäkringsbolagen talar om "godkända" lås är det troligen SSF-certifierade/godkända/intygade lås de menar. Oavsett om de är fast monterade på ramen ("blocklås") eller inte.

Cykellås
Njae....

Det beskedet jag fick från försäkringsbolaget var att godkänt lås och av modell som är fast monterat i ramen är det som gäller. Och om jag minns rätt så hävdade dom att det är samma villkor hos alla bolag vad gäller hemförsäkringens skydd gällande cykel, som ej står i enskilt låst frd/garage.

[edit] Dvs det finns säkert många som har kollat upp detta och lagt ett sådant lås hemma på hyllan för ev försäkringsersättning, men i realiteten använder något annat typ bästa möjliga för att undvika stöld. Jag har naturligtvis inte gjort så, men jag skulle anta att det finns folk som gör så...

Senast redigerad av en moderator:
Cykellås
JPL skrev:
> Njae....
>
> Det beskedet jag fick från försäkringsbolaget
> var att godkänt lås och av modell som är fast
> monterat i ramen är det som gäller.

Trist för dig. Mitt bolag säger:
"Både cykel och cykelkärra ska vara låsta med av oss godkänd låsanordning" står det i mina villkor.

Vad nu det är...men räcker det inte med ett Abus Steel-o-Flex vet jag inte vad som skulle räcka.

> Och om jag
> minns rätt så hävdade dom att det är samma
> villkor hos alla bolag

Tja, de lär ju inte säga att "vi är idioter, andra bolag har rimligare villkor"

En gammal Happy-artikel i ämnet:
http://happymtb.org/2006/04/04/forsakringsdjungeln-utforskad/

Cykellås
JPL skrev:
> Njae....
>
> Det beskedet jag fick från försäkringsbolaget
> var att godkänt lås och av modell som är fast
> monterat i ramen är det som gäller. Och om jag
> minns rätt så hävdade dom att det är samma
> villkor hos alla bolag vad gäller
> hemförsäkringens skydd gällande cykel, som ej
> står i enskilt låst frd/garage.

Vet inte vilket bolag du pratat med, men att alla kräver fast monterade lås är fel.

Jag har använt principen:
1. köp ett bra godkänt lås (hittills ABUS Granit Futura och Steeloflex, dvs ej fast monterade)
2. använd det (låsa fast cykeln i vettiga saker)
3. var ärlig i anmälan (hittills tre tillfällen dvs stulna cyklar/cykeldelar)
4. ha inga problem med försäkringsbolaget (3 av 3 gånger hittills, senast denna http://happymtb.org/forum/read.php/1/775664)

Tillbaka
Topp