Cykelmek och verkstad i Karlstad

Jag har precis börjat cykla mtb och köpt mig en Kona Kula med XTR/XT växlar och Hayes hydraliska skivbromsar.

Är det någon som kan rekommendera en cykelverkstad här i Karlstad?

Det jag tycker behövs göras på min cykel är justering av växlar (vilket man kanske kan göra själv?). Det rasslar lite i framväxeln när jag kör på högsta växel bak.
Dessutom måste det fyllas på med bromsvätska. Jag tyckte bromsen bak började ta när bromshantaget var lite väl nära växelspaken så jag tänkte jag kunde justera det en aning och skruvade loss en liten lucka fram på handtaget. Då spillde jag ut en del bromsvätska och nu har jag ingen bakbroms...

Hjälp någon!

de finns en kille som heter perra som jobbar mest på team sportia gräsdalen o ibland på cykelaffären vid norra allen som noig kan hjälpa dej lycka till!

Även om man inte kan meka en grej så tycker jag man skall göra ett försök. Då lär man sig och kan spara pengar i fortsättningen. En MTB får ta mkt stryk och om man alltid skall lämna in hojen när något skall bytas eller justeras blir det dyrt.

Sen om man försökt och allt går åt helvete kan man ju lämna in cykeln efteråt. =)

Oftast (alltid?) använder hayes vanlig DOT4 olja som finns på biltema för en billig penning. En flaska räcker till en hel livstid av bromsar. Hur man luftar bromsen beskrivs i manualen.

Sen om man nu vill lämna in hojen så är nog solsta säkrast om man har avacerade och exotiska prylar. Annars funkar ju den på norra allén, wåxnäs och den på klaravik. De säljer ju iallafall cyklar av lite dyrare kvalisort.

DOT-vätska (inte olja) ska inte stå särsklit länge i öppnad förpackning då den suger åt sej fukt från luften. Huruvida detta påverkar funktionen praktiskt har jag ingen egen erfarenhet av, har bara hört/läst detta här på forumet och på Bosse bildoktorrn. Köp därför en så liten/billig förpackning som möjligt om det endast ska funka med cykeln och du inte är storkonsument. :)

En plastspruta med en liten slangbit i lämplig storlek funkar bra till att lufta/fylla på bromsarna. Jag har ett gäng på lager för en billig penning, typ 20:-. 8)

Växelinställning kan du enkelt göra själv, tror det finns lämpliga DIY-guider här på forumet under "läsvärt".

Perra på team sportia är duktig men låååångsaaaaaam.

Som Frolicc säger så finns det tre ställen som är lämpliga att lämna cykeln på. Klaravik, Solsta, Norra Allén.

Kanon, tack för alla svar! Stället på våxnäs, är det Sportex eller Karlstads Cykelamatörer? Roligt namn förresten...

Som sagt så köpte jag denna cykeln begagnad och den skickades via bussgods i en kartong. Så det var ett mindre monteringsjobb (bakjul och styre var bortplockade). Alla slangar och vajrar satt fortfarande på plats så jag antar att jag borde justerat växlar direkt. Men eftersom det funkade så bra från början har jag inte tagit mig tiden ännu.

Jag var med Karlstad Multisport och tränade för ett par veckor sedan. 6 gånger upp och ned i bryngfjordsbacken och det tog nog lite på bromsarna. Innan dessa var det ett jäkla nyp i dem och det är det fortfarande, bara att nypet kommer lite väl nära styret. Kan det vara skivor/backar som behöver bytas?

Karlstads Cykelamatörer är en cykelklubb men om du går dit när de har träning kanske någon vänlig själ vill hjälpa dig =)

På första bästa happyride finns det nog många som kan visa dig hur man går till väga för att ställa in växlar samt att lufta bromsar. Sen finns det ju en del även här under läsvärt, speciellt om växlar. Hayes hemsida har annars riktigt bra guider för hur man river hela bromssystem.

Lämnade in den på Solsta i morses. Det var en butter man som tog emot den. Lite den attityden jag blev van vid i Uppsala men inte stött på här i Karlstad förens nu. Dvs "tror du att det bara är att valsa in här och tro att vi fixar dina problem medan du väntar!? Det är fullt ett par dagar fram..."

Får den på onsdag eftermiddag. Han sa "har du tur så är det bara att fylla på bromsvätska. Annars kan det vara luftning och kanske även byte av backar eller skivor". Vi får väl se var det slutar.

Nästa gång provar jag att mecka mer själv. Har läst en del på forumet om folk som luftat själv och det verkar inte omöjligt.

Det var i alla fall tappert att ge sig på bromsarna helt själv, samtidigt som du undrade om du vådagde dig på att ställa in växlarna :P

Du skulle shoppat ett luftnings kit, släpat hem manualer och sluppit se den sura gubben i botten av tallriken... eh.. affären.

Bygg luftningskit för 30:-

http://happymtb.org/forum/read.php/1/909789/909789#msg-909789

<DOT-vätska (inte olja) ska inte stå särsklit länge i öppnad förpackning då den suger åt sej fukt från <luften. Huruvida detta påverkar funktionen praktiskt har jag ingen egen erfarenhet av, har bara <hört/läst detta här på forumet och på Bosse bildoktorrn. Köp därför en så liten/billig förpackning <som möjligt om det endast ska funka med cykeln och du inte är storkonsument. :)

Ang bromsvätska som inte skall stå så länge så undrar jag hur bromsvätskan påverkas när den befinner sig i bromssystemet på en bil. På förpackningen står det max 14 dagar efter öppning, men när man tippar ner den i bromssystemet på bilen blir den ju garanterat öppnad!

Jag har full förståelse för att jag kan ha fel, men jag tycker det känns som om bromsvätskan i behållaren på bilen borde kunna bli lika utsatt för fuktskador som bromsvätskan som står i en behållare med lock i ett garage osv.. På min bil har jag inte bytt bromsvätska på över 10 år!

Lufta bromsarna själv är världens lättaste! Finns bra guider här på forumet!

//K

Bromsvätska tar åt sig fukt från luften som kan förångas i bromsledningarna vilket gör att man tappar bromsverkan. Kanske inte relevant på en cykel, få kör väl så hårt på en XC cykel.

När vätskan väl är i systemet tillkommer ingen mer luft innehållandes vätska.

Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Bromsvätska tar åt sig fukt från luften som kan
> förångas i bromsledningarna vilket gör att man
> tappar bromsverkan. Kanske inte relevant på en
> cykel, få kör väl så hårt på en XC cykel.
>
> När vätskan väl är i systemet tillkommer ingen
> mer luft innehållandes vätska.

Jo, jag förstår teorin och tanken bakom.. Men vätskan i ett bromssystem på exempelvis en bil utsätts nog varken för mer eller mindre vätskebemängd luft än den vätskan som finns kvar i en tillsluten förpackning.. Förpackningen har ju ett lock på samma sätt som påfyllningskretsen i bilen. Kanske är förpackningarna mindre täta?

Och dessutom är det som du säger ang. temperaturen. Bara när man åker downhill får man bromsar som är så långt över 100 grader varma att de kan få vatten att koka. Skulle tro att det behövs ganska höga temperaturer för att få vatten att övergå till ångfas i ett slutet bromssystem!

Det där känns det som om man kan räkna på =) Min kväll räcker inte till, kan inte någon chalmerist med för mkt fritid fixa detta?

Nej men tanken är väl att en stor flaska innehåller en stor luftvolym som förnyas (med nytt vatten) varje gång man öppnar flaskan. Ett bromssystem öppnas enbart en gång och står sedan i flera år utan att luften byts ut. 500 ml i en flaska, mina hayes behöver 10 ml för luftning och påfyllning. 50 ggr öppningar av flaska. Men lätt att jag fortsätter på samma flaska tills förångning sker.

Många material suger till sig en jäkligt stor mängd vatten. Papper brukar ju innehålla runt 10 % vatten när det är torrt. Säg att ett bromssystem kan lösa samma mängd. Sväller med 1000 ggr vid förångning... inte bra alls.

Jag var på Solsta cykel för en timme sedan och dom var inte klara med cykeln! Blir så jäkla arg!

Som ni kan läsa i tråden lämnade jag in den i måndags. Dom sa att den skulle vara klar efter 16:00 onsdag och skulle ringa om det var problem.

Onsdag. Jag packar väskan med hjälm, cykelskor och träningskläder. Planerad tur med lagkamraten som åker från Högboda. Väl på Solsta cykel säger man att dom har bytt bromsklossar tidigare i veckan men att man inte är klar med luftningen! Han jag pratar med säger att det är väldigt krångligt med en massa slangar och sprutor... Jag erbjuder min assistans men det biter inte. Den dryga stora farbrorn säger att de måste göra detta i lugn och ro och att dom luftat i omgångar men att dom inte fått ut all luft. Så man får vackert vända på klacken och ta bussen hem och ändra hela träningsupplägget för veckan. Detta var enda dagen i veckan jag hade tid för en långtur...

Hädan efter ska jag dra mig för att lämna in cykeln och då absolut inte på Solsta. Är det någon som har bra referenser från stället bakom Sportex?

Senast redigerad av en moderator:
Haha, kunden har aldrig rätt(på solsta)! Det är inte krångligt att göra själv och det kostar en bråkdel av när cykelmekarna på affärerna gör det. Det tar 10 minuter att lufta en broms, det är inget märkvärdigt alls. Du lär få betala närmre 500:- för det där och det finns ingen garanti att det blir bra. Köp en spruta och slang och gör det själv nästa gång eller lär känna nån som kan göra det så kommer det bli bättre och billigare!

Solsta missade att sätta i flera ekrar när tjejen hade inne sin cykel för reparation. Hur gick det att missa liksom?

Dock tror jag att "riktiga" cyklar mekas bäst på solsta. De är väl i stort sett den enda som säljer MTB av dyrare sort. Iförsig är väl Lergård involverad i någon butik i karlstad som säljer dyrare grejer, de kanske har schysst verkstad?

Meka själv så blir det riktigt gjort och dessutom helt gratis. Man behöver allt ha ett riktigt bra betalt jobb för att tjäna på att lämna in cykeln.

Som Thomas tidigare sagt om Per på Team Sportia ibland seg, ibland snabb som vinden men i vart fall väldigt duktig. Solsta cykel har just flyttat hela verksamheten till nya lokaler och KAN ha lite inkörningsproblem med service, vad vet jag. Men prisbilden för att lufta mina juicy ultimate låg på över femhundringen. Kan väl säga att det fixades på annat sätt. Per på TS hatar numera Avid-bromsar...

Har dock använt mig av personlig LBService på Kvarrrnberget med lika bra resultat!!

De kanske helt enkelt inte KAN göra det snabbt... :)

Thomas, kolla in min bild i Våra hojar - tråden... Känn dig stolt över dina dämparmekaniska kunskaper!

Ringde Solsta vid 10:30 och den var fortfarande inte klar... Han sa att han väntade på chefen. Det verkar som att dom måste vara två för att lufta! Helt otroligt. Är den inte klar till 16:00 idag så tar jag med den hem och gör det själv...

Nu ringde dom från Solsta och sa att dom inte hinner fixa den idag heller! Ska hämta ut den iaf efter jobbet.

Killen som ringde sa att han ville ringa och berätta det i tid så att jag visste. Jo dom är ju duktiga på sånt där! NOT

Nu är cykeln hemma i säkerhet! Hann precis med att köpa ett Hayes bleed kit på Cycle Components. Jäkla tur att man har en sådan resurs i närheten! Får dock besök över helgen så det får bli på söndag som jag luftar bromsarna. Håll tummarna för mig! :)

Wohooo! Nu är det gjort. Det tog ett par timmar men då gjorde jag annat emellan.

Bromsen är grym igen! Jag vet vad de gjorde för fel på verkstan som jag också borde göra något åt. Luftningsnippeln på oket i bak behöver nytt loctite i gängorna. Den sög in luft den vägen oc det var väl lite därför det tog sån tid. Det slutade aldrig bubbla. Dessutom gjorde jag av med nästan hela flaskan bromsvätska som följde med i Hayes bleed kit.

Tack för er support! Dessutom kan jag säga att killen som hjälpte mig på Cycle Components inte trodde Solsta gjorde så mycket sånna jobb. Det kanske får bli den här perra näst jag har något jag inte rår mig på.

/Martin

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp