cykelmobil Nokia 5500 sport

• Trådstartare Trådstartare Ean
  • Start datum Start datum

Ean

Ny medlem
Som bekant kan det vara bra med en mobil när man är ute och cyklar.

Min 4 år gamla SonyEricsson T100 börjar ge upp efter alla bad och flygturer. Har räddat den många gånger med hårtork, 2-26 och nya piratbatterier.

Vill ha en stöt och vattentålig, mp3 och megapixelkamera på minst 2 megapixlar.

Vad tror ni om Nokias 5500 sport som ersättare? SonyEricsson har väl ingen liknande?
Nån som äger en 5500 sport?

Jag håller på att testa en 5500 till jobbet och jag tycker den verkar trevlig.

Kameran är lite "så där" som alltid, men bilderna i den här tråden kommer från den: http://happymtb.org/forum/read.php/1/506668/538429#msg-538429

Knapparna är mycket bättre än på föregångaren 5140 och framförallt så har den blåtand. 5140 hade en del kritik att mottagningen var dålig, har inte hunnit testa om 5500 är bättre ännu.

Skärmen är helt ok även om texten på den är väldigt liten.

Har inte testat att skriva så mycket på den än, den tycks vara som telefoner är mest.

Sportfunktionerna har jag inte tittat alls på, helt ointressant för min del.

Jag har en Nokia 5500 sedan några månader tillbaka och jag är väldigt nöjd!
Mina krav när jag letade ny nalle var att det skulle vara stryktålig, tåla väta samt ha radio och mp3-spelare...utifrån dessa krav så är telefonen perfekt för mig.
Jag köpte nya hörlurar och ett minneskort på 2 Gb, så en hel del musik o talböcker ryms.

Men vill man ha en telefon som tar väldigt bra bilder bör man nog fundera på om detta är rätt telefon.

Jag har inte använt sportfunktionerna.

teamthrone skrev:
-------------------------------------------------------
> ja tycker personligen att 5140i är betydligt
> tåligare och robustare än ovanstående mobil

5140;

Kass skärm (syns nada i solljus)
Dåliga knappar (extremt tungtryckta)
Dålig mottagning (vet ej om 5500 är bättre än)
Saknar blåtand

Sen kan det hända att 5140 är något mer robust, har inte crashtestat 5500 så mycket än (bara en vända i golvet än så länge).

the_TnT skrev:
> teamthrone skrev:

> 5140;
>
> Kass skärm (syns nada i solljus)
> Dåliga knappar (extremt tungtryckta)
> Dålig mottagning (vet ej om 5500 är bättre
> än)
> Saknar blåtand

ja håller inte med att skärmen är kass... beror ju på vad du har för bakgrund..inte heller mottagningen.. ja har telia abonnenmang o jag har nästan alltid full teckning oavset om ja är mitt ute i obyggden eller på stureplan.... knapparna kan ja hålla med om att de är tröga..

teamthrone skrev:
> beror ju på vad du har för bakgrund..

Har testa en massa, men lyser solen är det kört. Så gott som. Även om man bara har en bild man vill titta på.

> inte heller mottagningen.. ja har telia abonnenmang o jag har
> nästan alltid full teckning oavset om ja är mitt ute i obyggden

Telia är det enda som funkar hjälpligt i de djupa skogarna, men även de har för dålig täckning. Hursom har andra lurar med Telia täckning när inte 5140:n har det. Vi har iofs. rätt unika mottagningskrav, det rullar inte så mycket skördare och skotare på Stureplan. ;)

Vi skaffade en 5500 till ligisten då hon hanterar telefonen lite hårt. Fungerar bra hittills. Hon påstår sig vara nöjd med den också.

Sambon har en Sony Ericson P910i, och min J300i placerar mig alltså på en dryg sistaplats i familjens telefon-rejs...

:)

Tnt/Sungam: Passningstiden OK eller?

Tar den såpass bra bilder i solljus får man vara nöjd, finns väl ingen blixt på den så suddiga bilder i dåligt ljus kan man leva med.

Ean skrev:
> Tnt/Sungam: Passningstiden OK eller?
>
> Tar den såpass bra bilder i solljus får man vara
> nöjd, finns väl ingen blixt på den så suddiga
> bilder i dåligt ljus kan man leva med.

Jag är imponerad/överraskad av bilderna som TnT tagit...så fina bilder har jag inte lyckats få fram.

I de recensioner jag läst är det väl främst batteritiden som får kritik och det kan jag delvis instämma i. Jag lyssnar dagligen på mp-3-spelaren så visst får jag ladda den ofta, men det är inget större problem för mig.

http://www.smartson.se/test/mobiltelefon/nokia-5500.htm

Från början hade både jag och frugan problem med headseten på våra 5500:or. Krävdes milt våld för att få hörlurssladden att ta. Nokia verkar ha lite problem med kvaliteten, min batteriladdare funkade inte. Efter par månaders användning släppte "knappmattan" och kretskortet under blev synligt, tog 1 månad för Felia´s tekniker att åtgärda!! Saknar linsskydd.

Intressant om ngn provat GPS-tillbehöret.

Två kollegor har sågat telefonen pga dålig mottagning, har inte hunnit testa än själv. Tydligen gick det att ringa med en 5140 men inte med 5500, vilket antyder att den har än sämre mottagning än 5140.

Ean skrev:
> Har dom telia då?

Självklart, inget annat funkar i skogen. Men det behöver ju inte Telia få veta. ;)

Har bara använt den i jobbet där vi har den som extratelefon. Mitt intryck är att den är ologisk och har förbannat usel knappsats, och det är jag inte ensam om att tycka. Ofta föredrar folk att använda den gamla telefonen (5140i) istället. Huruvida den är stöt- och fukttålig vet jag inte...jag har bara ringt med den än så länge.

Jag bör tillägga att jag aldrig har ägt en Nokia själv så vad det gäller det ologiska kan det vara orsaken.

Cliff Barnes skrev:
>
> Jag bör tillägga att jag aldrig har ägt en
> Nokia själv så vad det gäller det ologiska kan
> det vara orsaken.

ja, det är troligen en stor anledning till det. jag har inte en 5500, men en N73, båda har symbian OS. det tar ett tag o vänja sig med menyerna om man kommer från SE, men sen, när det är inlärt, så är menyerna riktigt riktigt bra. tycker nästan tvärt om numera, att SE´s menyer är krångliga :D

Hej!
Jag har en och är hyfsat besviken. Har testat sportdelen och deras stegräknare är ok. Hur den ska mäta distans när man cyklar förstår jag inte. Testade på en nästan 2 mil lång sträcka. Den uppmätte denna till 6km. Detta test är gjort i Sundsvall och jag vet inte om den behöver ganska täta master för att fatta grejen... Nåja.
Träningsdagboken är ganska sunking. Orka gå in och skriva in alla sina träningsdatan varje gång.. Man kan ha en personlig coach vilket också är ganska oinspirerande. Dåligt är också att den bara kan hantera cykel och gång. Sportmobil my ass.
Annars så verkar den vara ganska stöttålig och vattentålig.

Har återigen tvingats lämna in telefonen på reparation. Numera har jag nolltolerans med den. Denna gång är det bottenkontakten som glappar. Dessutom glömde Felia´s tekniker att fixa mobilladdaren när den var inne senast...

Senast redigerad av en moderator:
Jensen skrev:
> ...båda har symbian OS. det tar ett tag o vänja sig med
> menyerna om man kommer från SE, men sen, när det
> är inlärt, så är menyerna riktigt riktigt bra.
> tycker nästan tvärt om numera, att SE´s menyer
> är krångliga :D

Ungen (10) fick en 5500 för att hon ska kunna leka istället för att vårda och ömka telefonen. Hon lärde sig menyerna blixtsnabbt, och jag tycker nog dom är bättre än min SE J300 och sambons SE P910.

Jojohanna skrev:
> Hej!
> Hur den
> ska mäta distans när man cyklar förstår jag
> inte. Testade på en nästan 2 mil lång sträcka.
> Den uppmätte denna till 6km.

Telefonen mäter distans med två metoder. Antingen med stegräknaren, vilket bara funkar när man springer, eller med GPS (kräver extern bluetooth-gps). När man cyklar behöver man GPS'en...

>Dåligt är
> också att den bara kan hantera cykel och gång.

Det går att lägga till egna aktiviteter. Jag har t.ex. lagt till Skidor, Rullskidor, Kanot

xc-mankan skrev:
>
> Intressant om ngn provat GPS-tillbehöret.

Jag har Nokias Bluetooth-GPS LD-3W (Sirf*3). Den går att hitta för c:a 800:- på nätet. Det finns mängder med andra GPS-er på marknaden, men när jag jämförde de jag hittade, så kändes Nokias robustast. Den har bl.a. en gummirand runt om på under- och ovansidan, vilket gör att den ligger kvar på instrumentbrädan när man har den i bilen.

Jag har hittat ett GPS-program som heter SmartCom GPS (det finns en uppsjö andra också, kolla t.ex. My-symbian.com) och så har jag laddat över div. kartor till telefonen, bl.a. Terrängkartan (f.d. Gröna Kartan). Det gör telefonen till en riktigt rolig leksak! GPS-programmet är f.ö. kompatibelt med Ozi-explorers kalibreringsfiler. Trots den lilla skärmen på 208 x 208 punkter, så går det faktiskt hyggligt att läsa kartan på den, vilket delvis nog beror på GPS-programmets zoom- och lokaliseringsfunktioner, som kan styras med snabbknappar.

Andreas T skrev:
>
> Jag har hittat ett GPS-program som heter SmartCom
> GPS (det finns en uppsjö andra också, kolla
> t.ex. My-symbian.com) och så har jag laddat över
> div. kartor till telefonen, bl.a. Terrängkartan
> (f.d. Gröna Kartan). Det gör telefonen till en
> riktigt rolig leksak! GPS-programmet är f.ö.
> kompatibelt med Ozi-explorers kalibreringsfiler.
> Trots den lilla skärmen på 208 x 208 punkter,
> så går det faktiskt hyggligt att läsa kartan
> på den, vilket delvis nog beror på
> GPS-programmets zoom- och lokaliseringsfunktioner,
> som kan styras med snabbknappar.

Nyfiken! Hur gjorde du för att få in gröna kartan? SmartCom kan väl inte läsa RIK-formatet?

Ska försöka ladda in terrängkartan i en N95 så fort den kommer med posten och undrar hur du gjorde.

/Johan

Köpte sånadär plastfickor/påsar på naturkompaniet för 150:-, då kan mobilen i flyta omkring i sundet i stort sett.

Sonim XP1 är en helt vanligt djävla telefon som är förhållandevis stöt- och vätsketålig. Många som gillar den, men den saknar e-post, MMS och blåtand, liksom allt annat "lull-lull".

xc-mankan skrev:
>Efter par månaders
> användning släppte "knappmattan" och kretskortet
> under blev synligt, tog 1 månad för Felia´s
> tekniker att åtgärda!!

Tyvärr väldigt vanligt fel på Nokia 5500. Jobbar som återförsäljare och det är det absolut vanligaste felet man ser på den modellen.

/Nikke

När man tittar på Nokias hemsida så finns inte 5500 med på produktsidan, däremot kan man hitta den om man söker efter den i sökfunktionen. Flera web-shoppar har också tagit bort telefonen...

Det verkar som att denna telefon redan försvunnit från marknaden, kan det bero på problemet med knapplattan?

Tillbaka
Topp