Cykeln får "frivarv"

nasso

Aktiv medlem
Cykeln får "frivarv"
Fick lite problem med pendelcykeln, modell kärringhoj från 70-talet, på vägen till jobbet idag.

Tjejen har klagat på det tidigare (vi delade cykel ett tag) men jag har inte märkt det tidigare.

Ibland när man har rullat några meter och sen börjar trampa igen så "tar det inte" utan ett halvt varv eller så är helt utan motstånd. Det är man inte beredd på och man blir lika överrumplad varje gång. Det känns ungefär som att lyfta ett tomt mjölkpaket när man tror det är fullt. På vägen hem hände detta några gånger och en gång slog jag i knät rätt illa och höll på att ramla av cykeln.

Vad tror ni att detta beror på? Något problem med frihjulet? Kan det vara så att det hjälper att skruva i sär det och rengöra? Är det omständigt att göra? Jag är inte så mek-kunnig men intresserad och villig att lära mig och prova mig fram. :)

Cykeln får "frivarv"
federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för nav? Novo? Torpedo?

Torpedo är det.

Cykeln får "frivarv"
[Fet kapning]
Lovade att ta en av jobbets Kronan-hojar till verkstad. Jarla cykel har inga reservdelar utan kan bara erbjuda annat icke-matchande hjul. Problemet enligt de som testat på den här oväxlade cykeln är att om man bromsar så kan det hända att pedalerna helt plötsligt vevar på framåt. Låter som tok med baknavet va? Helt nytt hjul går på en tusing (hel cykel kostar 6000) så det kanske får bli vägen. Jag tänker inte lägga jättemycket tid på att mecka med den själv.

Cykeln får "frivarv"
nikasp skrev:
> > Lovade att ta en av jobbets Kronan-hojar till
> verkstad. Jarla cykel har inga reservdelar utan
> kan bara erbjuda annat icke-matchande hjul.
> Problemet enligt de som testat på den här
> oväxlade cykeln är att om man bromsar så kan
> det hända att pedalerna helt plötsligt vevar på
> framåt. Låter som tok med baknavet va? Helt nytt
> hjul går på en tusing (hel cykel kostar 6000)
> så det kanske får bli vägen. Jag tänker inte
> lägga jättemycket tid på att mecka med den
> själv.

Se det som lärpengar o fimpa kronan? Låter ju livsfarligt, de har väl inga andra bromsar?

Cykeln får "frivarv"
De där cyklarna har varit på firman ett bra tag. Fint skick så skroten känns inte aktuellt. De tänkte ge bort dem men vi var några som tycker att det är bra med några hojar att ta sig runt med i cykelrummet. Även fast jag alltid cyklar själv så kan det ju hända att man vill ha en mindre stöldbegärlig hoj att göra nåt ärende med.

ratatosk skrev:
>
> Se det som lärpengar o fimpa kronan? Låter ju livsfarligt, de har väl inga andra bromsar?

Cykeln får "frivarv"
bsandborgh skrev:
> Torpedonavens frhjulsmekanism slits förr eller
> senare ut. Rengöring brukar inte hjälpa. Men
> delarna finns att få tag i och kostsr ingen
> förmögenhet.
> http://www.scheunenfun.de/f+s_torpedo_freilauf-nab
> e.htm "Antreiber 10 Euro". En cykelverkstad som
> kan standardcyklar bör kunna hjälpa dig. I
> Stockholm t.ex. Gamla Stans.

Man behöver inte alltid byta hela drivaren (om inte några "tänder" har gått av), det finns rullar med grövre diameter just för den har typen av slitage. Men man kan börja med att gå igenom navet och kolla så att rullarna rör sig fritt och kan greppa navhylsan

Cykeln får "frivarv"
Frivarv på torpedo beror oftast på att gammalt fett kläggar igen drivaren (20-21-22-23)
Ta isär rengör lägg ett tunt lager fett på innanmätet UTOM rullarna till drivare och bromskoppel (14)Fyll utrymmet mellan kulorna i lagren med fett. Sätt ihop drivare trä den på axel en liten skvätt 10 olja på rullar sätt ihop bromshylsa/koppel trä ovanpå drivare lägg på hylsan (12)en liten skätt olja i kopplet gänga på bromskona med arm. brukar justera lite för tight & hålla emot muttern och knacka armen mot tills lagret löper lätt utan glapp. Har man inget skruvstycke med skyddsbackar går det att skruva fast hjulet utanför ramen med drivsidan inåt

PS bromshylsa av stål ska helst ha specialfett, vet inte om det finns att köpa längre

Bilagor

• Torpedo.jpg
    Torpedo.jpg
    45.8 KB · Besök: 715
Tillbaka
Topp