Cykeln knakar

Ture

Medlem
Cykeln knakar
Jag har ett problem med att min mtb knakar vi belastning. Vi regn upphör ljudet, vet dock inte om det alltid är så att väderleken påverkar. Jag har dock uteslutit att det kommer från styre/sadelstolpe. Jag har även lagt märke till att tickandet från bodyn inte längre finns, bakhjulet rullar alltså helt ljudlöst.

Någon som kan tipsa om felet och om dessa två fenomen hänger ihop?

Cykeln knakar
Det kan vara nästan vad som helst, eftersom knakandet fortplantar sig i ramen så kan det vara svårt att höra var det kommer ifrån. Är det en fulldämpad hojj? Då kan det det komma från bussningarna i baklänkaget. Annars är det nog troligast att det kommer från vevlagret eller pedalerna skulle jag gissa på iaf.

Cykeln knakar
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns mycket som kan knaka. Kolla pedaler,
> vevlager, skruvarna till kransarna.

Det kan tom vara något så enkelt som snabblåsen till hjulen.....

Cykeln knakar
För info. Det är en hardtail. Jag har kontrollerat sadelstolpe, styrlager, styrstam, vevarmar, pedaler , snabblås och klingbultar.
Kan det vara sliten kedja/drev? Någon ide kring varför bodyn inte "tickar"?

Cykeln knakar
När du säger kontrollerat, menar du tittat och känt och kontrolldragit skruvar, eller har du tagit isär, gjort rent, fettat in och satt ihop?

(För mig var det senaste gången grus/skit vid vevarmarna som knakade, hjälpte endast med rengöring, inte med enbart lossa/dra åt.)

Senast ändrad:
Cykeln knakar
Ture skrev:
> För info. Det är en hardtail. Jag har
> kontrollerat sadelstolpe, styrlager, styrstam,
> vevarmar, pedaler , snabblås och klingbultar.
> Kan det vara sliten kedja/drev? Någon ide kring
> varför bodyn inte "tickar"?

+1 - det kan vara precis vad som helst, tyvärr.

Prova belasta olika delar av cykeln / stå upp och trampa / sitt ner och trampa utan att hänga på styret ... vad som helst som kan ge dig flera ledtrådar. Inte när det regnar? Finns det några metalldetaljer på ramen som rör sig väldigt lite i förhållande till varandra? Som kan låsa fast i torrt väder och lossna med ett knak, men som inte låser fast lika lätt vid väta?

Bodyn - Ta isär navet, rengör och fetta in med ett inte allt för tjockt smörjmedel så kommer nog ticker från navets poe tillbaka.

Cykeln knakar
AxelSthlm skrev:
> Det kan tom vara något så enkelt som snabblåsen
> till hjulen.....

Jag tog bort de koniska tryckfjädrarna på mina QR. Knäppet försvann. Jag hatar fjädrar. ;)

Cykeln knakar
Jag sattsar på skit i sadelröret. Har samma på min cykel. gjorde rent och det var tyst ett par månader till jag skulle frakta cykeln och tog bort sadeln. Efter det knakar det igen. Räcker nog bara med ett sandkorn så blir det problem.

Cykeln knakar
JMT skrev:
> Kan även vara lösa flaskställ om du har
> sådanna.

Detta har vid ett tillfälle drivit mej till vansinne.

Tillbaka
Topp