Cykelns utveckling?

Double-A

Ny medlem
Cykelns utveckling?
Är det nån som känner till någonting om cykelns utveckling de senaste årtiondena?
Höghjulingar har jag redan sett alltför många så ska vi säga sånt som hänt efter plastcykeln?
Exempel: Roliga uppfinningar, innovativa växelsystem, sånt som aldrig slagit och fallit i glömska...

Bilder och/eller länkar är kuligast!

Senast redigerad av en moderator:
Cykelns utveckling?
Shimano Airlines. Floppade väl ganska bra? Ersatte växelvajrarna med pneumatik.

shimair1.jpg

Cykelns utveckling?
skivbromsar, dämpargafflar, heldämpade ramar, slanglösa hjul, carbonets intrång,
och all annan utveckling av de som redan funnits sedan cykelns ursprung

Cykelns utveckling?
Trek's Y-Ram FS MTB var ingen bra skapelse, men deras Y-Foil racer var för bra för sin egen bästa. Det blev dödförklarade av en UCI regel.

Cykelns utveckling?
Har för mig om att jag läste i någon glättig mtb tidning om en ram som fick agera behållare för shimanos trycklufts växlingar.

Det ser man inte i dag......he, he.

Cykelns utveckling?
Nu mina damer och herrar skall jag för er berätta. En kort sammanfattning av cykelhistoriens något svängiga framfart.

Det började i tibet bland snömonster och isjättar för många många år sedan. Där byggde man cyklar på rad och sålde i ikea liknande fabriker som enbart tänkte på dessa höga berg och toppar. De skulle gå fort nerför. Och man skulle göra så lite som möjligt själv. De var lite som att spela tv-spel. fläkta lite med tummarna så åker du nerför.

bikefestival_47.jpg

Och visst gick dessa monster med en helt otrolig hastighet. nerför ivf,...........

Men det fanns ett problem som man var tvungen att hitta en lösning på. Man var tvungen att göra cyklarna mer kompatibla för att köra uppför......Så då uppfan man denna.
grouse_skidlift.jpg

Visst kan man se det som en ganska inovativ lösning med tanke på att det var barnen hedenhös som stod för tankeverksamheten.....Men tack och lov så skrattar vi ått detta idag,..ellerhur.

Ungefär samtidigt i nevadaöknen prescenterade postorderkatalogen Ellos sitt project. Här hade man inga klippiga berg. Här hade man bara grusvägar som slingrade runt ökensanden. Kanske var det detta som var problemet. kanske var det chauförerna som vaqr problemet. För de som cyklade dessa skapelser var testkaniner som rymt från Area 51.

Sånna här. Även kallade Herr Grå.
Alien.gif

Herr grå hade tagit med sig sin arsenal av teknisk kompetens vilket gjorde dessa rullande ting till mycket tekniskt avancerade men klart mindre fungerande saker.

Eftersom Herr grå var liten och späd. hade mycket smalt mellan axlarna och behövde så mycket som möjligt vila sin rumpa på en något idag fölegad uppfinning kallad sadel.

Ja, det var ingen lycka kombination helt enkelt men såhär kunde de se ut.
anchor1.JPG

Med nästan en million växlar så att föraren bara skulle behöva ha en och samma fart på benen. Mcyket mycket smalt styre eftersom dessa grå varelser var så infantligt små mellan axlarna. Notera gärna den dator som sitter på det smala styre(Ja, den får nästan platts) där du kan avläsa allt från dagens väder till senaste aktiekursen.

MEN SOM TUR ÄR........

Så fanns det ju smartare företag på vår jord. De insåg att människan hade bredare axlar. De insåg oxå att människan står hela dagarna ....var för inte göra det på sina cykla. Vad de mer insåg var att benen både kunde agera stötupptagningsmojänger samt ändara hastighet med hjälp av den hjärnsubstans som brukar sitta innanför pannbenet.

Jahaaa ni. Viss är det roligt att se tillbax på historien...hur vi tillsammans här idag kan sitta unde en filt och fnissa åt det förgångna, det förlegade....det ganska pinsamma...,...och idag se framåt. se när vi har vågat ta steget...då kan man bara undra hur barnen hedenhös igentligen tänkte.

t26bike.jpg

heheh,,,,,svar ja....jag har nog lite för lite att göra på jobbet idag;)

Cykelns utveckling?
Min konspirationssensor larmar för fullt. XC-cykelns uppkomst har alltså mörkats enbart för att få sälja fler cyklar till de intet ont anande massorna. Det måste ju bryta mot alla konstitutioner och grundlagar som finns... :-P

Cykelns utveckling?
Ok, jag kommer just nu bara på choppercyklarna som fanns när jag var liten på 70-talet (det vill säga före ITERAs plastcykel). Framgaffeln var försedd med fjädrar för att det skulle se ut som om det fanns fjädring på cykeln, vad tokigt. På de dubbla smala överrören satt en växelspak monterad av modell Ford Mustang. Det hände att små pojkar fick sina små liv ordentligt krockade mot dessa spakar då framfarten var alltför vild. Vi körde med dessa i grustag och annat för vi fick för oss att de var byggda för den typen av aktiviteter.

Ungefär så här såg de ut. En annan häftig grej var "limpan" som man kunde skjutsa på.
Chopper-front.jpg

Cykelns utveckling?
d i u skrev:
-------------------------------------------------------
> sen så kom frälsningen som alla väntat på! BULLIT!!!!

Du menar att den slog Iteras plastcykel prestandamässigt? Ja, det kan jag nog sträcka mig till.

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=114077&highlight=bullit

It {Turner 6-Pack, the_TnT's anmärkning} will climb a lot better and in general the suspension will behave in a more defined manner as your Bullit ( I have riden Bullit and Heckler) plus the rear end will be torsional stiffer and breaking is inproved compared the the single pivot suspension.I my opinion the frame tubing dimensions and wall thickness apears to be very similar at the Bullit/SixPack.Also the Turners bushings will last a lot longer than the bearings at the Santa,servicing the bushings is easy done with a grease gun,no disasembly needed.

The SixPack has a replaceable deraileur hanger,no paint at the dropouts and brake mounts and a correct frame alignment and general a good preperation like a reamed seat tube,the steerer tube is faced and ready for a deep insertion headset like ChrisKing Steelset,the BB shell is faced and has ICGS tabs,you have enough space in the rear triangle to run 2.7-2.8 tires and a lot more well developed details.
I mention this since I had some trouble/missing at that exact points with the Bullit and the Heckler.

Cykelns utveckling?
Trevlig heldämpad ram... inte så äckligt dyr trots allt. Från ca 16500 kr - inte så mkt dyrare än en Bullit med andra ord. Helius FR (bilden) väger 3.8 kg medan Helius CC är ett kilo lättare. Saturn CC väger bara 2.1 kg inkl bakdämpare, det måste vara en av de lättaste heldämpade ramarna som finns idag (60 gram tyngre än en Turner Nitrous).

heliusfr.jpg

Många tillval också. Rohloffnav, 1.5" styrlager, 200 mm skivor, genomgående axel och custom rammått. Man kan välja bland 60 olika färger (!) på huvudtriangeln och svingen samt 13 olika färger på dekalerna.

Cykelns utveckling?
Undrar vad det är med Nicolairamar som är så porrigt? De ser så härligt råa ut på något vis. Ja, ja, bara att betala 'dumskatten' och fortsätta skrapa trisslotter.. :(

Cykelns utveckling?
Hmm, går det att flytta fästet för dämparen? Helsjysst i så fall, att kunna alternera mellan en kortare och stötigare dämpare för XC eller längre för lite mer AM-körning.

Cykelns utveckling?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar vad det är med Nicolairamar som är så
> porrigt? De ser så härligt råa ut på något vis.

Ja och ändå verkar det vara ett företag som bara kommer med en massa kul idéer som kanske inte är så praktiska ur cykelsynpunkt. Tänker främst på ramen som är tokbred över toppröret.

Vi hade förmånen att fingra på en hel del Nicolai i Österrike.

Tillbaka
Topp