Cykelolycka, vems fel?

Cykelolycka, vems fel?
Hej! I lördags var jag med i en olycka med cykeln.
Det hände i en skymd kurva till en tunnel under vägen.
När jag kommer och kör på cykelvägen i vanlig fart till kurvan,så kommer det en annan cyklist som inte håller till höger på vägen.
Jag har ingen chans att parera krocken, så min cykel gick rätt så mycket sönder.
Nu försöker han slingra sig undan ansvaret.
Jag undrar om jag har fel, vems fel är det?
Mvh Niclas

Cykelolycka, vems fel?
Position för olyckan? Svårt att svara säkert utan en bra bild av platsen.
Med endast den information dom finns i inlägget* så bör ansvaret ligga på den mötande cyklisten.
För cyklar gäller högertrafik.

Edit:
Läste en gång till och inser att jag gjorde två antaganden som inte har stöd i inlägget:
1. Att du låg till höger
2. Att den andre cyklisten var mötande

Cykelolycka, vems fel?
Du mötte en cyklist som inte höll till höger? Jag undrar om alla cyklister ens vet om högerregeln? Många har nog inte ens körkort, och bryr sig inte om höger och vänster.

Jag tycker det låter som att det är den mötande cyklistens fel. Sen är ju frågan om något går att bevisa.

Cykelolycka, vems fel?
Jag har en liknande passage på en av mina rundor, ganska lång utförsbacke på cykelväg som slutar med 90-graderskurva höger in i ganska smal tunnel (sånt där stort rör i korrugerad plåt) under riksvägen. Har lärt mig att man måste bromsa ner ordentligt där, både pga mötesrisken och att det kan finnas rullgrus i kurvan. Iom att det är högerkurva för mig är det vänster för mötande, och stor risk att de skär den (om de nu ens har koll på att de ska hålla höger).
(cykelvägen längs 282:an innan man kommer fram till Bärby, för den som är hemma på de uppsaliensiska vägarna)

Cykelolycka, vems fel?
Finns det filmarkeringar på cykelbanan? Det låter som ni krockade p.g.a skymd sikt i en kurva. Du lär inte övertyga ett f-bolag om skuldfråga. Har du olycksfallsförsäkring i din hemförsäkring så använd den.

Cykelolycka, vems fel?
Position för olyckan? Svårt att svara säkert utan en bra bild av platsen.
Med endast den information dom finns i inlägget* så bör ansvaret ligga på den mötande cyklisten.
För cyklar gäller högertrafik.

Edit:
Läste en gång till och inser att jag gjorde två antaganden som inte har stöd i inlägget:
1. Att du låg till höger
2. Att den andre cyklisten var mötande
Jag låg till höger, så mötte han mig där det var svårast att se

Cykelolycka, vems fel?
Om ett försäkringsbolag accepterar det eller inte är svårt att säga men antaget inga andra omständigheter ser jag inte hur den mötande cyklisten, som då måste ha befunnit sig på sin vänstra sida av vägen, inte skulle vara vållande.

Även om du, vilket inte framgår med säkerhet, saktar in till gångfart, är det ju svårt att undvika kollision om mötande cyklist inte själv hinner stanna.

Jag skriver gångfart för om det verkligen är helt dold sikt så bör du vara beredd på att du kan möta gående* som ju ska befinna sig på sin vänstra sida.

Edit:
* igen, antande att det är en GC-väg. Är det bara cykelväg eller G/C-väg bör såklart inga gående finnas där

Senast ändrad:
Cykelolycka, vems fel?
Hmm, vad gäller egentligen här. Det är en olycka mellan två "oskyddade" trafikanter. Täcker hemförsäkringen skador på motpartens cykel? För det finns ingen trafikförsäkring som träder in.
Jag misstänker att var och en får ta det på sin egen försäkring, annars måste nog polisanmälan upprättas och den andra dömas till skadestånd typ?
Så klart finns det "goodwill" och man ersätter motpartens självrisk osv frivilligt.
Eller är jag helt ute och cyklar här?

Cykelolycka, vems fel?
Om ett försäkringsbolag accepterar det eller inte är svårt att säga men antaget inga andra omständigheter ser jag inte hur den mötande cyklisten, som då måste ha befunnit sig på sin vänstra sida av vägen, inte skulle vara vållande.

Även om du, vilket inte framgår med säkerhet, saktar in till gångfart, är det ju svårt att undvika kollision om mötande cyklist inte själv hinner stanna.

Jag skriver gångfart för om det verkligen är helt dold sikt så bör du vara beredd på att du kan möta gående* som ju ska befinna sig på sin vänstra sida.

Edit:
* igen, antande att det är en GC-väg. Är det bara cykelväg eller G/C-väg bör såklart inga gående finnas där
16946987148792681209680398756866.jpg

Cykelolycka, vems fel?
Tack för bild. Givet att du färdades i den riktning bilden är tagen och svänger höger så finns nog inget ansvar för olyckan på dig, förutom hastighet. Du måste cykla tillräckligt sakta för att kunna stanna om du möter en gående eller möjligtvis en hund i koppel.
Min åsikt är dock att mötande fordonstrafik på fel sida av vägen inte är att betrakta som förutsägbart hinder.

Cykelolycka, vems fel?
OT: Från mc-utbildningen fick jag lära mig att vid dessa tillfällen gå ut till vänster - för att se runt hörnet - men att sedan gå tillbaka till höger och vid behov bromsa om det var något hinder. Förutsätter dock att man håller lite högre fart och hinner tillbaka till sin sida. Annars ska man hålla sig på sin kant.

Cykelolycka, vems fel?
Det finns varken körkortskrav eller försäkringskrav på en cykel. Således finns det ingen motpart du kan polisanmäla och avkräva ansvar. Om du på allvar vill gå den vägen så är det ett civilrättsligt ärende där du skall begära skadestånd. Rättegångskostnaderna lär överstiga alla former av skadestånd som eventuellt kan krävas.

Släpp frågan och ring ditt F-bolag är rådet...

Cykelolycka, vems fel?
Du måste cykla tillräckligt sakta för att kunna stanna om du möter en gående eller möjligtvis en hund i koppel.
Min åsikt är dock att mötande fordonstrafik på fel sida av vägen inte är att betrakta som förutsägbart hinder.
Med "gående" räknas även åkare på rullskridskor, rullskidor, eller sparkcykel (utan elmotor)? Vad jag vet räknas de som gående i lagens mening och enligt reglerna borde de väl färdas på vänster sida på en delad gång- och cykelbana eller väg. Fast även om man inte tar med de som rullar så kan ju även löpare vara snabba.

Cykelolycka, vems fel?
Med "gående" räknas även åkare på rullskridskor, rullskidor, eller sparkcykel (utan elmotor)? Vad jag vet räknas de som gående i lagens mening och enligt reglerna borde de väl färdas på vänster sida på en delad gång- och cykelbana eller väg. Fast även om man inte tar med de som rullar så kan ju även löpare vara snabba.
Ja, begreppet "gående" är bredare än ordet antyder. Just dessa snabbare trafikanter, inklusive löpare, brukar jag personligen acceptera att de väljer högertrafik då det ofta fungerar väl. Men i lagens, och trafikförordningens, mening bör man åtminstone vara beredd att möta dem på samma sida.

Cykelolycka, vems fel?
Det finns varken körkortskrav eller försäkringskrav på en cykel. Således finns det ingen motpart du kan polisanmäla och avkräva ansvar. Om du på allvar vill gå den vägen så är det ett civilrättsligt ärende där du skall begära skadestånd. Rättegångskostnaderna lär överstiga alla former av skadestånd som eventuellt kan krävas.

Släpp frågan och ring ditt F-bolag är rådet...
Jodå, klart man kan polisanmäla.
Motparten kan t.ex. bli dömd för vållande till kroppsskada.
En annan väg kan kanske vara förenklat tvistemål.

Cykelolycka, vems fel?
Jag skulle börja med mitt försäkringsbolag. Var det jobbpendling gäller speciella regler.
Nästan deras sak att klämma din baneman på pengar efter att de har ersatt dig. Stämma honom själv är nog helkört

Cykelolycka, vems fel?
Du mötte en cyklist som inte höll till höger? Jag undrar om alla cyklister ens vet om högerregeln?
Högerregeln har ingenting med saken att göra. Däremot regeln om högertrafik, som även gäller cyklister.
Även om man inte har körkort, så är man skyldig att följa lagen.
I det aktuella fallet, så är det nog ändå försäkringsbolagen som får göra upp om vem som skall stå för kostnaderna.

Cykelolycka, vems fel?
Min erfarenhet säger mig att i dessa fall så tycker oftast båda cyklisterna att de håller ”sin” kant när de i verkligheten ligger närmare mitten båda två, frågan blir då vem som ligger närmast mitten.

Cykelolycka, vems fel?
Jag är nog egentligen förvånad att det blir fler olyckor som denna när jag ser hur en del beter sig i Sthlmstrafiken på cykel. Det skall köras om överallt, gärna där det är skymd sikt. Gena i kurvor är det normala.

Tillbaka
Topp