Cykelöverfart - vad gäller egentligen?

Snuten

Aktiv medlem
Råkade ut för en incident då jag pendlade hem idag. Är ganska säker på att det var bilisten som gjorde bort sig, men man vet ju aldrig. Se skiss:

Untitled-1.jpg

Vad gäller rent allmänt för cykelöverfarter? Hörde något om att reglerna skall ändras så bilarna alltid skall lämna företräde även om hajtänderna ligger efter cykelöverfarten?

Utan att lägga några värderingar i vem som juridiskt har gjort fel i detta fallet så skulle jag vilja lägga in en nyans i diskussionen.

Snart så är tråden igång med alla som tycker synd om "oss cyklister" och att "alla bilister" är värdelösa på att ta hänsyn osv. Jag kan bara se till mig själv, jag är inte cyklist ELLER bilist, jag är både och. Tror det stämmer på ganska många människor att man rör sig på olika sätt i trafiken, ibland kanske t.o.m. fotgängare?

Ser jag till mig själv så har jag en ganska så offensiv stil i trafiken, på gott och ont. Peppar peppar så har jag fortfarande aldrig krokat ihop med någon annan med något fordon. Vissa dagar gör man bättre beslut i trafiken, och andra dagar kanske man råkar göra något som i efterhand inte känns helt genomtänkt, man är ju människa.

Min poäng är bara att i många givna situationer så kunde man ena dagen varit bilisten, andra cyklisten. Tycker det är fånigt att kategorisera cyklister å ena sidan och bilister å andra sidan. Vi är människor som gör mer eller mindre lyckade saker, och ibland har vi fel.

Egentligen något OT, men bra att det i detta fallet gick bra!

/Putteman

Eftersom det är väjningsplikt innan gc-övergången så ska bilen givetvis stanna. Är överfarten upphöjd ska bilen stanna, är det ett vanlig överfart/övergångsställe så är det tveksamt om du inte går över.

Bilisten har ju bytt körfält och är väjningspliktig allt innan han kommit in i "normal trafikrytm". typ.

I detta fallet skall bilisten stanna både vid utfart och när han svänger av huvudleden (som han ju kör på i någon sekund).

Om hajtänderna hade varit på andra sidan GC-banan behöver han inte stanna vid utfart på huvudleden, men han skall fortfarande stanna när han svänger av den.

/Mats

Av trafikverkets PDF verkar det ju som att du hade rätt eftersom han svängde in på vägen som cykelöverfarten korsar.

Jag har blivit stoppad av polisen en gång när jag cyklade över ett övergångsställe mellan två cykelvägar. Situationen var inte riktigt likadan som här. Jag är inte lika ambitiös så jag illustrerar med lite ascii-konst.
| v |      |   |
|   |      |   |
|   |======|   |
| > |   >  | v |
|___|======|   |
           |   |
           | v |

Jag kom alltså uppifrån på den vänstra cykel-/gångvägen som tog slut och skulle över till den högra cykel-/gångvägen. Likhetstecknen är alltså övergångsstället.

De påstod att jag var tvungen att hoppa av cykeln och leda den över övergångsstället. Jag har svårt att tro på detta. Hade poliserna rätt eller var de bara sugna på att skälla lite och visa auktoritet?

Självfallet så ska du släppa fram bilen som kommer från höger. (Vad han har gjort innan är historia).

Cykelbana har aldrig företräde gentemot någonting överhuvudtaget (däremot gångbana gentemot bilar & cyklister) =/

RockyM, i och med att han var ute på cykelöverfarten skall han inte släppa fram någon alls. Cyklister har väjningsplikt när de skall åka ut på en cykelöverfart, men när man väl är ute på cykelöverfart skall bilisten släppa fram en. I denna situation skall man alltså släppa förbi bilen, och sedan åka ut på överfarten. Vad de gjort innan är som sagt historia, för när cyklisten är ute på överfarten skall han få passera.

ahedblad skrev:
-------------------------------------------------------
> Av trafikverkets PDF verkar det ju som att du hade
> rätt eftersom han svängde in på vägen som
> cykelöverfarten korsar.
>
> Jag har blivit stoppad av polisen en gång när
> jag cyklade över ett övergångsställe mellan
> två cykelvägar. Situationen var inte riktigt
> likadan som här. Jag är inte lika ambitiös så
> jag illustrerar med lite ascii-konst.
>
> | v | | |
> | | | |
> | |======| |
> | > | > | v |
> |___|======| |
> | |
> | v |
>
> Jag kom alltså uppifrån på den vänstra
> cykel-/gångvägen som tog slut och skulle över
> till den högra cykel-/gångvägen. Likhetstecknen
> är alltså övergångsstället.
>
> De påstod att jag var tvungen att hoppa av cykeln
> och leda den över övergångsstället. Jag har
> svårt att tro på detta. Hade poliserna rätt
> eller var de bara sugna på att skälla lite och
> visa auktoritet?

Poliserna hade fel. Det är fullt tillåtet att cykla på övergångsställen. Men korsande trafik har däremot inte väjningsplikt mot dig när du cyklar, som fotgängare har där.

Jag var otydlig när jag gjorde min beskrivning:

1 GC-vägen är parallell med bilvägen men helt avskiljd.

2. Det finns både övergångsställe och cykelöverfart.

3. Bilen hann först passera precis framför mig och jag trdode att han skulle fortsätta ut till vänster på huvudleden. Dock gjorde han en helt oväntad U-sväng och körde tillbaka samma väg han kom. Jag hann då precis tvärnita för att inte köra in i hans vänstra sida (förarsidan).

4. Jag är bilist, cyklist, fotgängare mm. Jag kör mindre och mindre offensivt eftersom jag ganska nyligt blivit pappa och kanske blivit smartare (tveksamt) med åren. Malmötrafiken är hård, man skall inte jiddra i onödan.

Som kuriosa kan nämnas att en annan blist som kom på huvudleden och skulle svänga in på den mindre vägen, tutade argt på U-svängaren.

Bilförare som svänger ska släppa fram de som befinner sig på cykelöverfarten:

"En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera."

RockyM skrev:
> Självfallet så ska du släppa fram bilen som kommer från höger. (Vad han har gjort innan är
> historia).

Kan hända. Men han gör en "Sväng". Och dessutom en vänstersväng. Och vid vänstersvängar så ligger man dessutom alltid risigt till och fö

"När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera."

> Cykelbana har aldrig företräde gentemot någonting överhuvudtaget (däremot gångbana
> gentemot bilar & cyklister) =/

Jaså? Det var som fan. Tror du får läsa på lite.

"Vägkorsning med cykelöverfart och vägmärket väjningsplikt.

Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före en vägkorsning och det finns en cykelöverfart mellan vägmärket och vägkorsningen säger Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som fordon, på korsande väg eller led)."

Rent generellt så skulle jag vilja ha ett sådant däringa braigt "AutoMag", vad det nu är för något.
Verkar ju jätte bra att ha när man cyklar ;7)

JLarsson skrev:
> Rent generellt kan man väl säga ett en Glock
> alltid har företräde. Om den inte kommer nån
> med en AutoMag förstås.

Mooooooget

Fast på sätt och vis helt sant.

Tillbaka
Topp