Cykelöverfarter, finns de och isf. var?

Så här skrev den:

🇳🇱 1. I Nederländerna får cykelbanan samma ”statusnivå” som huvudleden

Det här är den största skillnaden.
Om en cykelbana löper parallellt med en huvudled (dvs. är en del av ett huvudstråk), då gäller:

👉 Cyklisterna får samma prioritet som huvudleden.

Det innebär:
Bilar som korsar cykelbanan har VÄJNINGSPLIKT.
Alltid.
Utan undantag.
Oavsett om det är en tvärgata, infart, parkering eller garage.

Cykelbanan ses alltså inte som ett ”tillbehör” utan som en del av huvudledens funktion.
Det är fundamentalt annorlunda än Sverige.

🇳🇱 2. De använder konsekvent två lösningar:
👉 A. Prioriterad cykelpassage (VORRANG)
Detta är standard där cykelbanan är huvudstråk.
Markering: breda hajtänder på bilvägen, cykelbanan är rak och obruten.

Bilisten:
* måste väja
* kör upp på en mindre ramp
* får tydlig visuell cue att de "korsar en viktig bana"

Detta är motsvarigheten till cykelöverfart i Sverige – men det används konsekvent, inte sparsamt.

👉 B. Ej prioriterad cykelpassage (geen voorrang)
Detta används bara där cykelbanan inte är huvudstråk.
Markering:
* Cykelbanan böjer av
* den sänks något
* cyklisten ansluter med tydlig vinkel
* hajtänder pekar mot cyklisten

Det är alltså extremt tydligt när det är cykeln som ska väja.

Jag tror att reglarna i Nederländerna och Sverige är precis samma. I Nederländerna finns också cykelpassager och cykelöverfarten (i lagen, i praktiken ser man sistnämnde nästan aldrig i Nederländerna).

Såna överfarten har inget att göra med om en cykelbanan bredvid ett huvudled har väjningsplikt.

Så här skrev den:

🇳🇱 1. I Nederländerna får cykelbanan samma ”statusnivå” som huvudleden

Det här är den största skillnaden.
Om en cykelbana löper parallellt med en huvudled (dvs. är en del av ett huvudstråk), då gäller:

👉 Cyklisterna får samma prioritet som huvudleden.

Det innebär:
Bilar som korsar cykelbanan har VÄJNINGSPLIKT.
Alltid.
Utan undantag.
Oavsett om det är en tvärgata, infart, parkering eller garage.

Cykelbanan ses alltså inte som ett ”tillbehör” utan som en del av huvudledens funktion.
Det är fundamentalt annorlunda än Sverige.

🇳🇱 2. De använder konsekvent två lösningar:
👉 A. Prioriterad cykelpassage (VORRANG)
Detta är standard där cykelbanan är huvudstråk.
Markering: breda hajtänder på bilvägen, cykelbanan är rak och obruten.

Bilisten:
* måste väja
* kör upp på en mindre ramp
* får tydlig visuell cue att de "korsar en viktig bana"

Detta är motsvarigheten till cykelöverfart i Sverige – men det används konsekvent, inte sparsamt.

👉 B. Ej prioriterad cykelpassage (geen voorrang)
Detta används bara där cykelbanan inte är huvudstråk.
Markering:
* Cykelbanan böjer av
* den sänks något
* cyklisten ansluter med tydlig vinkel
* hajtänder pekar mot cyklisten

Det är alltså extremt tydligt när det är cykeln som ska väja.
För mig som inte är tillräckligt bekväm med att läsa nederländska för att kontrollera trafikreglerna vid källan så kan jag inte säga om texten från ChatGPT är korrekt. Däremot så vet jag att kärnan i texten är korrekt: man arbetar konsekvent med två typer av korsningar, med eller utan prioritet för cykeltrafiken. Det finns inga märkliga halvmesyrer av svensk typ som "underförstådd väjningsplikt", "ömsesidig väjningsplikt" eller "olika väjningsplikt beroende på från vilket håll du kommer". Det är alltid antingen eller och det finns alltid skyltar och vägmarkering.

Här är ett nybyggt exempel från Groningen där samma korsning innehåller exempel på olika, men extremt tydligt utformade, cykelpassager. https://maps.app.goo.gl/KbwmYaEnFjiR48JN6

För mig som inte är tillräckligt bekväm med att läsa nederländska för att kontrollera trafikreglerna vid källan så kan jag inte säga om texten från ChatGPT är korrekt. Däremot så vet jag att kärnan i texten är korrekt: man arbetar konsekvent med två typer av korsningar, med eller utan prioritet för cykeltrafiken. Det finns inga märkliga halvmesyrer av svensk typ som "underförstådd väjningsplikt", "ömsesidig väjningsplikt" eller "olika väjningsplikt beroende på från vilket håll du kommer". Det är alltid antingen eller och det finns alltid skyltar och vägmarkering.

Här är ett nybyggt exempel från Groningen där samma korsning innehåller exempel på olika, men extremt tydligt utformade, cykelpassager. https://maps.app.goo.gl/KbwmYaEnFjiR48JN6
Jag tror att den där "passagen" med rödmålad cykelbana inte ens är en passage, utan en obruten cykelbana längs huvudleden, där korsande trafik har väjningsplikt.
Sånt kan tydligen finnas även i Sverige, men oskyltat/omarkerat i så fall. Det är utformningen som avgör om det är obruten cykelbana eller inte, men säker kan man inte vara utan att fråga kommunen.

Om inte det här är en obruten cykelbana så vetefan...
(Observera att den korsande vägen saknar väjningspliktsskylt/hajtänder. Ändå lämnar bilisterna företräde för bilar på Enköpingsvägen, men inte för cyklister på cykelbanan.)
Jag klandrar kanske inte bilisterna i första hand, utan den som har utformat den sprillans nya korsningen... VARFÖR har de byggt så?

Screenshot_20251205-154001.webp

Den här något udda skyltkombinationen finns i Spånga.
Visa bilaga 806810
WOW! Exakt en sådan tilläggstavla, fast med texten "Gäller även cykel", eventuellt som tillfällig skylt i orange, föreslog jag för både Sundbybergs och Järfällas kommun, men nej, det gick absolut inte för sig.

Faktum är att Järfälla behagade svara mig just idag(!) angående detta, flera månader efter min ursprungliga fråga:

"Orange/svart färgsättning på vägmärken innebär tillfällig utmärkning, och indikerar alltså att det inte är en permanent regel. Med korrekt färgsättning å andra sidan underminerar det andra platser som inte har skyltarna. Ingendera variant vore bra."

WOW! Exakt en sådan tilläggstavla, fast med texten "Gäller även cykel", eventuellt som tillfällig skylt i orange, föreslog jag för både Sundbybergs och Järfällas kommun, men nej, det gick absolut inte för sig.

Faktum är att Järfälla behagade svara mig just idag(!) angående detta, flera månader efter min ursprungliga fråga:

"Orange/svart färgsättning på vägmärken innebär tillfällig utmärkning, och indikerar alltså att det inte är en permanent regel. Med korrekt färgsättning å andra sidan underminerar det andra platser som inte har skyltarna. Ingendera variant vore bra."
Fast det hade ju betytt att "även cyklister som färdas i körbanan ska iaktta väjningsplikt mot korsande gång- och cykeltrafik" (vilket väjningspliktskylten redan innebär). Var det verkligen det du menade? :unsure:

Fast det hade ju betytt att "även cyklister som färdas i körbanan ska iaktta väjningsplikt mot korsande gång- och cykeltrafik" (vilket väjningspliktskylten redan innebär). Var det verkligen det du menade? :unsure:
Det har du rätt i, och "Korsande cykeltrafik" är förstås en mycket bättre text. Tyvärr tror jag inte att det hade haft någon som helst betydelse för svaren jag fick från kommunerna.

En annan skillnad mot hur det vanligtvis ser ur är att väjningspliktsskylten på bilden enbart gäller cykelpassagen - det finns ingen korsande väg.

Edit: Nu ser jag att mitt förslag löd "Gäller även cykelpassage", vilket kanske är tydligare men egentligen betyder att även korsande trafik på cykelpassagen ska väja.

Senast ändrad:
Det har du rätt i, och "Korsande cykeltrafik" är förstås en mycket bättre text. Tyvärr tror jag inte att det hade haft någon som helst betydelse för svaren jag fick från kommunerna.

En annan skillnad mot hur det vanligtvis ser ur är att väjningspliktsskylten på bilden enbart gäller cykelpassagen - det finns ingen korsande väg.

Edit: Nu ser jag att mitt förslag löd "Gäller även cykelpassage", vilket kanske är tydligare men egentligen betyder att även korsande trafik på cykelpassagen ska väja.
Väjningspliktskylten borde räcka som den är, utan tillägg, kan man tycka. Sen verkar i och för sig många bilister inte se skyltar alls.

Väjningspliktskylten borde räcka som den är, utan tillägg, kan man tycka. Sen verkar i och för sig många bilister inte se skyltar alls

Tyvärr tar man med tiden genvägar: Man lär sig vad man ska titta efter och alla människor skapar så småningom sin egen rutin för hur man kör i olika situationer.

Själv tittar jag nog aldrig aktivt efter t.ex. huvudledsskyltar. Många bilister uppfattar säkert väjningspliktsmärket, men är vana vid att alltid köra fram till korsningen, utan tanke på hur märket är placerat. Förmodligen bortser de alltid från hajtänderna, och placerar sig där de har bäst sikt.
De har uppfattat att de måste väja vid den "nya" skylten cykelöverfart, men att det vid cykelpassager är cyklister som ska väja.

Bilisterna behöver uppmärksammas på att deras rutin är otillräcklig och måste uppdateras.

Tillbaka
Topp