Cykelpendla smidigt med lite packning men utan ryggsäck

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Hej! Jag cykelpendlar lite under den ljusa delen av året och hade gärna gjort det lite mer, men får lätt ont i ryggen. Cykeln är en grushoj/cykelcross.

Jag skulle vilja ha en eller två väskor där jag kan få plats med laptop, ombyte, lunchlåda och ett par småsaker, så jag slipper ha ryggsäck.
Idag har jag en liten ryggsäck samt en bikepacking-väska för sadelstolpe. Men ofta blir ryggsäcken lite för full och tung, så det är oskönt.
Pannier-väskor kan absolut funka, men alla jag hittat hittills verkar väldigt stora och otympliga. Finns det några mer slimmade modeller? Jag har en enklare pakethållare jag kan montera vid behov, som ska funka med panniers (fast jag har inte provat).

Eller kan jag montera någon lämplig väska horisontellt ovanpå pakethållaren och få med laptopen mm där i? Alla förslag mottages tacksamt!

Hej! Jag cykelpendlar lite under den ljusa delen av året och hade gärna gjort det lite mer, men får lätt ont i ryggen. Cykeln är en grushoj/cykelcross.

Jag skulle vilja ha en eller två väskor där jag kan få plats med laptop, ombyte, lunchlåda och ett par småsaker, så jag slipper ha ryggsäck.
Idag har jag en liten ryggsäck samt en bikepacking-väska för sadelstolpe. Men ofta blir ryggsäcken lite för full och tung, så det är oskönt.
Pannier-väskor kan absolut funka, men alla jag hittat hittills verkar väldigt stora och otympliga. Finns det några mer slimmade modeller? Jag har en enklare pakethållare jag kan montera vid behov, som ska funka med panniers (fast jag har inte provat).

Eller kan jag montera någon lämplig väska horisontellt ovanpå pakethållaren och få med laptopen mm där i? Alla förslag mottages tacksamt!
De här borde passa. Jag har dem både till grushojjen (med pannier-rack) och till min vanliga vardagshoj med pakterhållare. För mig räcker det med en väska för att få plats med dator, matlåda och ombyte.
Bra kvalitet också. Har hållit många mil och år nu.

De här borde passa. Jag har dem både till grushojjen (med pannier-rack) och till min vanliga vardagshoj med pakterhållare. För mig räcker det med en väska för att få plats med dator, matlåda och ombyte.
Bra kvalitet också. Har hållit många mil och år nu.

Funkar det bra att bara ha en, eller känns det som balansen blir lite "sned"?

Skulle inte orka hålla på med typiska "bikepackingvöskor" dagligen. Det är inte lätt packa såna snabbt och det kräver sin tid att justera och spänna remmar. Har ett gäng... Orka. De är avsedda för annat. Själv kör jag med en roll top hängande på sidan av pakethållaren. Den är lite mindre, 20l. Kostade nästan inget på decathlon för några år sen. Finns liknande i överflöd i nätbutiker hos tex tysken. Tar tre sekunder att montera och en sekund att ta av. Tycker det är bättre än frontrack. (sommartid kör jag med rygga då cykeln då är sommarfin utan skärmar och pakethållare)
Edit. mittåt

Senast ändrad:
Skulle inte orka hålla på med typiska "bikepackingvöskor" dagligen. Det är inte lätt packa såna snabbt och det kräver sin tid att justera och spänna remmar. Har ett gäng... Orka. De är avsedda för annat. Själv kör jag med en roll top hängande på sidan av pakethållaren. Den är lite mindre, 25-30 liter tror jag den på. Kostade nästan inget på decathlon för några år sen. Finns liknande i överflöd i nätbutiker hos tex tysken. Tar tre sekunder att montera och en sekund att ta av. Tycker det är bättre än frontrack. (sommartid kör jag med rygga då cykeln då är sommarfin utan skärmar och pakethållare)
Edit. Var tvungen att kolla och den än ju större än de 20l jag inbillade mig. Men den lite är smalare än typiska panniers och går att rulla igen mycket.
Låter lovande. Den behöver inte vara så stor och framförallt inte sticka ut särskilt mycket från cykeln. Många panniers jag har hittat är lite för "djupa" och sticker ut ganska mycket.

Jag har också Ortlieb Sportroller på 12.5l styck som Emil777 tipsade om. Tycker det funkar bra att köra med bara en väska. Har kört en gång med bara en pannier fullastad med verktyg för att laga en bil. Det var fullt cykelbart så, men balansen kändes rätt knas. Så för pendling skulle jag säga att det är lugnt för då lär man inte komma upp i den vikten

Jag har också Ortlieb Sportroller på 12.5l styck som Emil777 tipsade om. Tycker det funkar bra att köra med bara en väska. Har kört en gång med bara en pannier fullastad med verktyg för att laga en bil. Det var fullt cykelbart så, men balansen kändes rätt knas. Så för pendling skulle jag säga att det är lugnt för då lär man inte komma upp i den vikten
Den känns mest lovande hittills. Tack för tips!

Även jag har en sådan där Ortlieb Sportroller men troligen en Core av en äldre modell som jag ärvt av min fru när hon tröttnade på den och den verkar vara outslitlig. Jag upplever den ibland som lite väl liten när jag har med mig laptop och ska handla mat till familjen på vägen hem men oftast räcker volymen till. Trots att jag bara har en väska märker jag ingen obalans och det även när väskan är välfylld. Jag hade dock gärna haft ett bättre bärsystem än det enkla handtag som den är utrustad med.

Jag tänker inte på det eller besväras av sned viktfördelning när väskan är normalt packaf. Men någon gång har jag handlat tunga grejjer (flera kilo) och stuvat ner i väskan. Då tänkte jag på det men det var inga problem att cykla.

Funkar även bra med cykelstödet, dvs cykeln ramlar inte trots sneda lasten.

ortleib-bäskorna har ett fack för laptop och ett litet fack med dragkejda. Jag tycker det är perfekt. Lätt att packa och inte en massa flärpar som är i vägen. Väskan håller ute damm, lerstänk och väta bra.

slår oxå ett slag för Ortlieb mina har hängt med på allt från båtturer o slaskcykling till fullastade med verktyg grymt hållbara kör en eller två på cykeln o kan inte påstå ja märker av nån snedfördelning på cykeln med bara ena trots ibland ganska tunglastad efter en tur bolaget då man glömt ta båda väskorna ;)

Sen kan du också alltid köra en sån här lösning på pakethållaren (finns olika system från olika leverantörer):

Tillsammans med typ en sån här som du fäster valfri låda eller väska på:

Då får du lätt av och på väskan/lådan från racket på pakethållaren och det håller sig stadigt under färd. Du kan dumpa ryggsäck/matlåda/laptop/whatever i lådan/väskan och låta ryggen vara fri från svett och ansträngning.

Det finns också färdiga lådor/väskor i Topeaks sortiment som redan har ett inbyggt fäste men detta ger dig större valmöjligheter.

Jag har cyklat mycket till vardags (inklusive kort-kort pendling till jobbet) med bara en sidoväska bak, och tycker att det har funkat bra. Lastar man den tungt (full matkasse på en helt drös kilon) så känns det såklart, men det är inte så att cykeln vill tippa eller nåt. Man kalibrerar in sig på bara några tramptag så fort man kommit iväg.

En sak som du dock ska hålla koll på, är att dylika väskor i värsta fall kan krocka med din häl när den är längst bak. Så försök prova innan köp eller googla bilder på just din kombination. Det beror såklart på hur stora fötter du har och var foten är placerad på pedalen också.

Fram skulle jag inte lasta nåt om det inte verkligen behövs. Där känns det betydligt mer och påverkar styrningen avsevärt, även vid ganska måttlig vikt.

Vi är alla olika, jag hade aldrig pallat att lasta cykeln för dagspendling utan kör allt i en liten ryggsäck (Rapha Pro Team Lightweight Backpack) där en 14" laptop och över- eller underkroppsombyte + lunchlåda får plats. Den lilla volymen gör att man automagiskt inte kan överlasta ryggen. Men så parkerar jag cykeln inomhus så alla smågrejor som miniverktyg, pump, reservslangar, lysen etc kan vara kvar på cykeln. EDIT: vägde dagens väska till 3.3 kg (utan lunchlåda)

Min bättre hälft är tvärtom, packar hellre i sidoväskor (Ortlieb Sport-Roller) eftersom en så liten ryggsäck som min aldrig är stor nog och en större blir för tung.

Det luriga tycker jag är att de flesta "rear panniers" är stora åbäken, istället för att vara typ en Kånken som man hänger på sidan av pakethållaren. Lite som att konceptet med cykelpackväskor kommer från Tyskland och med det all geländerwagen-tänk som gärna följer med tyskar och utomhusaktiviteter. T.o.m Ortliebs "pendlarväska" är en stor klump - https://de.ortlieb.com/en/products/pedal-mate?_pos=9&_fid=f821b2b20&_ss=c

Kanske en kombo av en slimmad väska för enbart laptop och en avgtagbar styr/sadelväska för ombyte, matlåda och "småplock"?

Senast ändrad:
Vi är alla olika, jag hade aldrig pallat att lasta cykeln för dagspendling utan kör allt i en liten ryggsäck (Rapha Pro Team Lightweight Backpack) där en 14" laptop och över- eller underkroppsombyte + lunchlåda får plats. Den lilla volymen gör att man automagiskt inte kan överlasta ryggen. Men så parkerar jag cykeln inomhus så alla smågrejor som miniverktyg, pump, reservslangar, lysen etc kan vara kvar på cykeln.

Min bättre hälft är tvärtom, packar hellre i sidoväskor (Ortlieb Sport-Roller) eftersom en så liten ryggsäck som min aldrig är stor nog och en större blir för tung.

Det luriga tycker jag är att de flesta "rear panniers" är stora åbäken, istället för att vara typ en Kånken som man hänger på sidan av pakethållaren. Lite som att konceptet med cykelpackväskor kommer från Tyskland och med det all geländerwagen-tänk som gärna följer med tyskar och utomhusaktiviteter. T.o.m Ortliebs "pendlarväska" är en stor klump - https://de.ortlieb.com/en/products/pedal-mate?_pos=9&_fid=f821b2b20&_ss=c

Kanske en kombo av en slimmad väska för enbart laptop och en avgtagbar styr/sadelväska för ombyte, matlåda och "småplock"?
Har enormt svårt att se hur den där Ortlieben kan ses som en "stor klump". Den är ju bara ~10 cm högre än en rimlig laptop är lång. Ser väldigt smidig ut, typ halva storleken mot den väska jag själv använde.

Skulle personligen inte ens fundera på ryggsäck om man har mer än 5 km. Det suger verkligen som fan med nåt på ryggen jämfört med att inte ha nåt på ryggen. Vi är uppenbarligen alla olika. 😁

Jag har cyklat mycket till vardags (inklusive kort-kort pendling till jobbet) med bara en sidoväska bak, och tycker att det har funkat bra. Lastar man den tungt (full matkasse på en helt drös kilon) så känns det såklart, men det är inte så att cykeln vill tippa eller nåt. Man kalibrerar in sig på bara några tramptag så fort man kommit iväg.

En sak som du dock ska hålla koll på, är att dylika väskor i värsta fall kan krocka med din häl när den är längst bak. Så försök prova innan köp eller googla bilder på just din kombination. Det beror såklart på hur stora fötter du har och var foten är placerad på pedalen också.

Fram skulle jag inte lasta nåt om det inte verkligen behövs. Där känns det betydligt mer och påverkar styrningen avsevärt, även vid ganska måttlig vikt.
Bra synpunkt; tack!

Notera att väsksystem som t.ex. Ortlieb går att vinkla lite framåt i överkant så att man får bättre frigång för hälarna.

Tveklöst Carradice med SQR-fäste,har kört "bikepacking" med sådana väskor innan bikepacking var uppfunnet och min fru brukar långpendla till jobbet med en sån väska med dator, ombyte, matlåda och allt. Funkar toppen.

Ortliebväskorna är verkligen av extremt hög kvalite, har kört med sådana också men då känns ju cykeln direkt som mycket mera ekipage av någon anledning + att du behöver ha pakethållare av något slag att fästa dem på.

Tillbaka
Topp