Cykelpendling i England

Kristin

Ny medlem
Cykelpendling i England
Jag kommer spendera hösten i tedrickandets och heltäckningsmattornas förlovade land, aka de förenade kungadömena. Jag kommer bo i Reading väster om London och ha ca 20 km till jobbet. Planen är givetvis att cykelpendla en del eftersom England är så vida berömt för sitt fantastiska höstväder (...).

Hur som helst: är det någon som kanske har bott i England och/eller cyklat mycket där? Hur behandlas en av bilister? Är det som här hemma i Sverige (bilister ser rött och vill döda) eller lite mer som på rivieran (bilister är främst ute och cruisar och har inget emot att dela vägbanan med cyklister)? Finns det mycket cykelbanor och i vilket skick brukar dessa vara? Och kanske framför allt: hur livsfarligt är det egentligen att cykla i vänstertrafik?????

Cykelpendling i England
Inte för jag är expert men tycker vänster eller högertrafik kan kvitta man lär sig på nolltid, ev behövs lite rondellträning.

CB, vet ej, troligen väldigt varierat.

Bilister, misstänker ingen större skillnad mellan London och Stockholm? Dom är väl lika stressade ungefär.
Ute på landet är det ju trevligt dock!

Lycka till för fördelen är alla jäkla pubar man kan slinka in för en cider så fort man ser en ;)

Senast ändrad:
Cykelpendling i England
Mordiiax skrev:
-------------------------------------------------------
> Top Gear har en del roliga inslag om cykling i
> England ;)
>

Haha ja det finns väl aggrocyklister där med :D

Cykelpendling i England
Denna sommar har jag cyklat en hel del i England, uppe i Staffordshire mellan Stafford och Stoke-on-Trent. Min fru har jobbat och jag har inte haft mycket annat att göra än att vara ute och cykla, sämre kan man ha det. Vad det gäller bilisterna där så slogs jag direkt av vilken otrolig attitydskillnad det var mellan svenska och engelska bilister. Under alla mil som jag har cyklat där så har jag inte fått ett enda finger, ingen har tutat, ingen har kört nära bara för att demonstrera, och framför allt så har ingen chansat på att dom kommer förbi om dom har möte eller skymd sikt. Däremot så är det många som har vinkat glatt åt en, framför allt när man har vinkat fram dom för att köra om. ALLA, såväl yrkestrafik som andra bilister har visat hänsyn och jag har känt mig mycket tryggare på de engelska vägarna än de svenska trots mycket fler bilar på vägarna där.
Vänstertrafiken tyckte inte jag var några som helst problem när man väl hade vant sig vid att titta till höger i rondellerna.

Cykelpendling i England
De har sin beskärda del av ihjälkörningar i London.
Och cykelhat med.
Du kommer säkert känna dig dom hemma!!
Upp på barrikaderna bara :)

Cykelpendling i England
Har cyklat några gånger i London och kände mig långt mycket tryggare än i Stockholm. Alla förutom bussarna lämnade företräde och höll sig på ett bra avstånd. Vissa cykelbanor lämnade en del att önska men för det mesta gick det prima!

Cykelpendling i England
London såg livsfarligt ut att cykla i. En del körde träning med racecykel i centrum i trafiken, och i Hyde park. Jag tvivlar på att Stockholm är lika illa. Men England är inte London :).

/Andreas

Cykelpendling i England
Det var ett par år sedan (2008) men jag har cykelpendlat i london. Det var innan cykeltrenden kom igång och då fanns det i princip inga cykelvägar och det kändes då mycket farligare än att cykla i stockholm. Främst för att det är så mycket bilar och för att det inte finns något extra utrymme/vägren över huvud taget.

Det är klart att du kommer att kunna cykla, men det kommer ta ett tag för dig att vänja dig. Det bästa som finns är ju att cykla om bilköer...

Tillbaka
Topp