Cykelpendling och kläder

• Trådstartare Trådstartare Jimmyer
  • Start datum Start datum
J

Jimmyer

Guest
Cykelpendling och kläder
Har börjat cykla överallt nu men jag eftersom jag inte har så bra kondition så svettas jag mycket. Någon annan med samma problem? Vad använder ni för kläder för att inte vara jättesvettiga då ni kommer till skola eller jobb? Tror inte en tjockis som mig hade passat så bra i cykelbyxor =)

Cykelpendling och kläder
Det viktigaste är att du inte klär dig för varmt. Om det är runt +10 så funkar det med en tunn underställströja och en vindjacka. Och nåt på underkroppen förståss.

Cykelpendling och kläder
Jimmyer skrev:
-------------------------------------------------------
> Har börjat cykla överallt nu men jag eftersom
> jag inte har så bra kondition så svettas jag
> mycket.

Jah har för mig att man svettas mer om man har bra kondis.

P

Cykelpendling och kläder
BigPhil skrev:
> Jah har för mig att man svettas mer om man har
> bra kondis.

Jo men det är personligt och beror väl helt enkelt på att man utvecklar högre effekt, cyklar fortare med samma ansträngning, om man får bättre kondis.

Om du vill cykla utan att duscha när du kommer fram är det förutom tunna kläder viktigt att stänga av allt vad prestige och tävlingslusta heter! Annars hakar du snart på något cykelbud eller glad Happyit och då är du genast svettig, även i shorts och kortärmad tröja.

Cykelpendling och kläder
Känner igen fenomenet, har själv svårt att hålla mig torr. Efter cykelturen till jobbet.
Förutom då att undvika alltför varm klädsel är det för min del iallafall bara att
hålla igen på tempot, oavsett vem som man bara måste förbi framför. Börjar man jaga
sitter man där sen på kontoret med svetten drypande så kollegerna tror man har nåt fel
på körtlarna ( i bästa fall...)

Cykelpendling och kläder
Apropå att passa eller inte passa i cykelbyxor - som vuxen är det skönt att strunta i vad omgivningen tycker. När vädret är dåligt och man vill trampa så fort man orkar - då skall man ha funktionella kläder. Vad mina bilburna arbetskollegor sedan tycker när jag genomsvettig kommer in på kontoret och har på mig cykelkläder spelar inte någon roll.

Så - använd vad du vill bara det är funktionellt! Att svettas är naturligt om man cyklar.

Cykelpendling och kläder
Cyklar jag längre än till bussen eller affären, så börjar jag svettas. Pendling kräver alltså för min del dusch och ombyte. Att man kommer in som en pajas i lycra på kontoret får man stå ut med.

Cykelpendling och kläder
Det är grymt svårt att hålla ner på tempot när det är mycket roligare att cykla snabbt! Men tack för alla tips. Ska försöka köpa ett underställ och ett par byxor, så får jag helt enkelt byta om då jag kommer till skolan.

Cykelpendling och kläder
Sedan tycker jag det är riktigt kul att cykla oberoende av väder - känslan att glida in på kontoret efter att ha cyklat i ett riktigt snöoväder är ganska OK. Har man bara rätt kläder och rejält på händer och fötter (samt självklart bra dubbdäck!) är det ju bara kul att cykla när det snöar och är kallt. Det största problemet för mig är regn, stark vind och +2 grader - men det går också om man bara vill. Om inte annat är det mental stärkande och när våren kommer är man redan i bra form!

Cykelpendling och kläder
Kapar/utvidgar tråden.. Hur gör ni när det är dax för fest? Perfekt att cykla om det vankas alkohol, men som vanligt när man kommer till festen är skjortan dyblöt. Kanske därför man är singelcyklist..

Cykelpendling och kläder
Min cykelpendling innebär alltid att jag svettar ner mig. Jag duschar alltid på jobbet, hade jag inte haft den möjligheten hade jag nog inte pendlat på cykel.

Tricket med klädsel är att man ska frysa lite när man startar, efter några minuter är tempen uppe!

/E

Cykelpendling och kläder
Jag har varit uppe på 170kg och vänt men har aldrig någonsin bangat att dra på mig ett par tajta cykelbrallor, skit samma liksom... (Nästan) Allt som gör det skönare att cykla är bra! Sedan får folk säga vad dom vill, känner dom inte mig känns deras åsikter mindre viktiga... i alla fall angående cykelbrallor.

Edit: Och ja, jag svettas, minst sagt!

Senast redigerad av en moderator:
Cykelpendling och kläder
Det är klart att du ska ha cykelbyxor! Det är ingen slump att cykelbyxor finns i storlek XXXXXXXXL, det finns människor som köper dem (därmed inte sagt att just du är en av dem).

Många man cyklar om har ALLDELES för mycket kläder på sig (ingen från Happy naturligtvis) så att man tror att de gjort sig redo för snöstorm. I de tio grader det var i Sthlm i morse räckte (för mig) korta+rätt tunna långa cykelbyxor och kort+långärmad cykeltröja. På händerna tunna långfingrade cykelhandskar (ser ni mönstret med cykel- ?). Dessutom hade jag en haklapp/reflexväst, tyvärr förstör den ventilationen så det blev lite varmt.

Körde med långärmad undertröja under den långärmade cykeltröjan i förra veckan, kom rätt svettig till jobbet, inte så kul när man som jag bara blaskar av mig i handfatet på jobbet.

Det ska vara lite kallt i början!

Cykelpendling och kläder
Sen kan du faktiskt ha cykelbyxor och något mindre lycraspejsat över. Typ smyglycrist :)

Håller i övrigt med övriga, pendlar man mer än någon km blir man svettig och då krävs dusch, ombyte och bra cykelkläder. Det blir mycket roligare med bra utrustning och det är faktiskt riktigt roligt att komma till jobbet med istappar i skägget och väderbitna kinder en februarimorgong och se kollegorna tappa hakan och få ångest för de just insett att de inte rört på sig sen det var barmark i september. :)

Dessutom fortsätter du pendla dagligen kommer du snart inte längre kunna kalla dig för tjockis så kör hårt!

Cykelpendling och kläder
glitch skrev:
> Dessutom fortsätter du pendla dagligen kommer du
> snart inte längre kunna kalla dig för tjockis
> så kör hårt!

Dessutom är det bättre att vara en vältränad tjockis än otränad... hmmm... Smalis?

Cykelpendling och kläder
MangeJL skrev:
> Dessutom är det bättre att vara en vältränad
> tjockis än otränad... hmmm... Smalis?

Helt klart är det så. Begreppet "smalfet" är inte ett skämt.

/s-o -- förmodligen har jag förlorat mina lycraprivilegier, men jag jobbar på att komma tillbaka till mönstringsvikten igen :-)

Cykelpendling och kläder
Och för dom som inte har en dusch på jobbet rekommenderas en toalett (det har väl alla!) och tvättsvamp, handduk, duschtvål + deo/ombyteströja. Med lite träning så blir det nästan lika bra som en dusch.

Cykelpendling och kläder
1250 spänn är det väl värt men passformen tycker jag är skitkass. korta ben lite väl tighta tom. jackan däremot är pösig och fladdrig och sömmarna i fickan (som delar upp den i tre fack) pajjar snabbt. jag har kört med mitt set hela förra vintern och det funkar men är kanske inte världens bästa. anser min kroppsform rätt normal(186/83) så det är ju märkligt att man ska behöva köpa "konstiga" storlekar. har typ XXL på brallor och XL på jacka, mot normalt L för elastiska kläder.

Cykelpendling och kläder
Personligen tycker jag att vindjackor blir oftast för varma. En vindväst däremot är riktigt funkis. Skulle det bli för kallt om armarna tar man på sig armvärmare. Räcker inte det så kör man med långärmat underställ + armvärmare. Räcker inte det kör man med tjock-som-fan-tröja under, vindstoppande armvärmare + vindväst. Selleri kan också gå lika bra. Skulle det sedan bli för varmt är det bara att stoppa t.ex. armvärmarna i väskan.

Samma sak om benen. Det finns både långa och korta knä/benvärmare. Skulle det bli kallare - förstärk med ett par löpartajts utanpå hela rubbet.

Ett tips är att nu när det är rea springa till cykelaffären och fynda. Köp lite smått och gått och experimentera sedan.

Cykelpendling och kläder
Cykelkläder är nog bäst att köpa i affär om man inte är helt säker på hur det passar. Tycker att det är skönt med cykelspecifika jackor eftersom de oftast har långa ärmar, långa i ryggen och tajt passform. För benen är knickers kanon nästan ända ner till nollan - har ett par suveräna Santini till exempel. Att prova innan man köper rekommenderas starkt - till exempel passar inte Endura knickers mig alls medan deras hellånga byxor passar perfekt. Så - prova först - köp sen!

Cykelpendling och kläder
såg i en cykelaffär här: shorts med inbyggda (sydda förstås) cykelbyxor. kan ju va en ide om man bryr sig om vad andra tycker. annars så ett tips är att kolla på lidl. köpte ett par långa cykelbyxor där för under 100:-. helt okej. dom hade även jacka men ingen i min storlek

Cykelpendling och kläder
Ecke skrev:
> Min cykelpendling innebär alltid att jag svettar
> ner mig. Jag duschar alltid på jobbet, hade jag
> inte haft den möjligheten hade jag nog inte
> pendlat på cykel.
>
> Tricket med klädsel är att man ska frysa lite
> när man startar, efter några minuter är tempen
> uppe!
>
> /E

Det gäller "bara" att hitta rätt klädsel för rätt temperatur. Men det lär man sig. Lite kallt i början som sen blir en perfekt temperatur...! Alltså, ta med förstärkningsplagg (lösa ärmar/ben och en extratröja om det blir kallt på hemvägen) om det blir för kallt. Kör inte i några direkt fräcka kläder men de duger. Cykelbyxa och underställ/fleece under jackan så brukar det lösa sig.

Cykelpendling och kläder
Tycker man ska kunna kräva av en arbetsgivare att fixa fram dusch möjligheter på jobbet ifall man väljer att cykelpendla. När vi flyttade till nya lokaler som inte hade dusch så sa jag helt enkel till att det borde finnas och arbetsgivaren fixade.
Ifall det inte finns möjlighet att ha det i lokalen så borde arbetsgivaren bekosta säsongskort på närmaste bad/träning lokal.
Har inte arbetsgivaren skyldighet att se till att sponsra någon slags friskvård?

//Piotr

Cykelpendling och kläder
Här finns många bra tips:
http://www.bikeforums.net/forumdisplay.php?f=20

Tycker själv att det funkar bra utan dusch, se bara till att vara fräsch när du åker iväg, och att du har ett rent ombyte när du kommer fram. I så fall räcker det bra med några nedblötta pappershanddukar och deo.

Cykelkläder is the shit, viktigast tycker jag byxor är, men en bra tröja gör det bekvämare. Har inte cyklat i särskilt kallt väder än, vid runt 10 grader funkar cykelshorts, två kortärmade tröjor och jacka. Skulle behöva handskar också...

Cykelpendling och kläder
Skippa allt vad bomull heter (bomull suger heter det ju), se till att skippa ryggsacken, packa pa cykeln. Pakethallare ser ut som leksskolan men det ar en otrolig skillnad pa att slippa den varma ryggen. Valj klader som har ventilationsmojligheter. I ovrigt galler det bara att cykla alla dagar sa kommer du att fa in rutin pa vad som passar dig. Men jag lovar att en pakethallare ar en av dina basta investering. Lycka till, det blir ljust i slutet av denna tunnel med!

Cykelpendling och kläder
Jag söker ett par tights knickers med windstopper fram, finns det?

Så här års så tycker jag att det drar lite kallt om knäna på morgonen, vintertights blir för varmt men det vore kanon om det fanns vanliga sommarknickers med windstopper på framsidan över knäna.

Jag tar tacksamt emot tips om nån har sett nått sådant.

Cykelpendling och kläder
Stewe skrev:
> Jag söker ett par tights knickers med windstopper
> fram, finns det?
>
> Så här års så tycker jag att det drar lite
> kallt om knäna på morgonen, vintertights blir
> för varmt men det vore kanon om det fanns vanliga
> sommarknickers med windstopper på framsidan över
> knäna.
>
> Jag tar tacksamt emot tips om nån har sett nått
> sådant.

Du kan ju köra vanliga bibs + knävärmare med windstopper?

Tillbaka
Topp