Cykelpendling - vad ska man köpa för cykel?

Jag pendlar 28km enkel iprincip de flesta dagarna i veckan och en cykel med bockstyre som tar lite grövre däck tycker jag är trevligt. Jag kör också genom innerstan i Stockholm och upplever inte det som ett problem med bock. Min filosofi är att det ska vara enkelt mekaniskt som jag kan skruva själv på och byta enkelt. Har även singelklinga fram som jag gillar. Planet-X har en modell som heter London Road för ganska små pengar. Släng på skärmar så har du en riktigt bra start. 749£ med fulcrum hjul, sram Apex 1, gängat vevlager, thru axel och mekaniska skivor. Sen kanske det blir lite krångel nån tull hantering då UK lämnar EU men det går ju att lösa.

Tänk även på tillbehören. Bra lampor, väskor, kläder, skor, hjälm mm gör pendlingen mycket angenämare och är tyvärr långt ifrån gratis.

Hmm, bra tanke, det är ju ganska platt en stor del av vägen till jobbet, kanske mer utväxling skulle vara bra vid tex medvind.
- varför skulle det vara dyrt med singelklinga förresten, ökat slitage på framdrevet ?

11-delat, alu n/w klinga och 11-delade widerangekassetter slits tämligen fort och är tämligen dyrt. Billigare än att köra bil iofs, men det drar ändå iväg i slitdelar. Personligen gillar jag 2x9 då det ger range, billiga delar, robust drivlina och fina steg. Dock om man inte står ut med framväxel är ju 11-delat nära nog ett krav för vettiga steg och hygglig range. Går man den vägen bör man dock noga överväga exakt vad man behöver för växlar och då inte konfigurera för utväxlingar man inte använder.

Titta på Nishiki Pro Air, den kommer vettigt utrustat för rimliga pengar. De finns med rakt styre, bockstyre, för herrar och damer samt plats för rejäla däck både fram och bak. Jag har också rotat runt bland cyklar för det syftet och köpte faktiskt en sådan. Man ska dock alltid vara misstänksam mot råd från folk som är partiska men titta och jämför med andra cyklar :giggle: . Canyon t ex har nog något för dig också.

Såg något ovan om trist kvalitet men jag känner inte igen mig alls i den berättelsen nu när är inne på min tredje Nishiki, två st Pro Air och en Team Carbon. Sedan håller jag med ovanstående om att inte glömma att klä på cykeln för trivsamt användande. Lycka till.

Jag pendlar 28km enkel iprincip de flesta dagarna i veckan och en cykel med bockstyre som tar lite grövre däck tycker jag är trevligt. Jag kör också genom innerstan i Stockholm och upplever inte det som ett problem med bock. Min filosofi är att det ska vara enkelt mekaniskt som jag kan skruva själv på och byta enkelt. Har även singelklinga fram som jag gillar. Planet-X har en modell som heter London Road för ganska små pengar. Släng på skärmar så har du en riktigt bra start. 749£ med fulcrum hjul, sram Apex 1, gängat vevlager, thru axel och mekaniska skivor. Sen kanske det blir lite krångel nån tull hantering då UK lämnar EU men det går ju att lösa.

Den ser ju väldigt intressant ut. Snygg också!
Skulle säga att det står mellan den och Nuroad.

Jag söker en grusräser-cykel man skulle även skulle kunna köra typ cykelvasan med en fin dag.
Har du kört mycket grusväg med den?
Funderar t.ex. på "max tyre size" som anges till 35mm. Jag vet inte vad det betyder i verkligheten. Är det en avgörande begränsning?
Annars får priset avgöra, då är ju "London Road" klart lägre i pris än "Nuroad".

tack för bra tips!

Om du ska ha skärmar så är det förresten ett stort plus om cykeln levereras med färdigmonterade sådana. Att sätta dit skärmar snyggt och bra är ett av de drygaste mekjobben.

Jag personligen har inte just den modellen men en kollegas kompis har köpt den och är väldigt nöjd så kan inte säga hur den uppför sig på grus men tror inte det är några problem alls.Ganska lång hjulbas, och 35mm däck duger fint.
Vasaloppet har jag inte cyklat på ett par år så de får nån annan nästan svara på. Som pendlare borde den dock funka väldigt bra!

Har köpt ett par cyklar av PX och tycker man får mycket för pengarna även om det inte är det creddigaste märket.

Jag söker en grusräser-cykel man skulle även skulle kunna köra typ cykelvasan med en fin dag.
Funderar t.ex. på "max tyre size" som anges till 35mm. Jag vet inte vad det betyder i verkligheten. Är det en avgörande begränsning?
Annars får priset avgöra, då är ju "London Road" klart lägre i pris än "Nuroad".

tack för bra tips!

tack för bra tips!

Skall du cykla på vintern vill du att cykeln kan ta 35mm däck med skärmar. 30mm vinterdäck är tråkiga på alla sätt och vis.

Skall du cykla på vintern vill du att cykeln kan ta 35mm däck med skärmar. 30mm vinterdäck är tråkiga på alla sätt och vis.

aha...bra att tänka litet längre. Jo, det är riktigt. Året om med fälgar och dubbdäck på vintern är min tanke.
Då är nog 45mm bättre att ha som "maxbredd" vad jag förstår kan man kanske få plats med 40mm breda däck + skärmar.

tack för infon Beng, hade jag missat annars.

aha...bra att tänka litet längre. Jo, det är riktigt. Året om med fälgar och dubbdäck på vintern är min tanke.
Då är nog 45mm bättre att ha som "maxbredd" vad jag förstår kan man kanske få plats med 40mm breda däck + skärmar.

tack för infon Beng, hade jag missat annars.

Har själv en cykel som bara tar 30mm däck med skärmar (oki, sommartid 33mm när man inte behöver extra marginalen för snöpack) och det är trist - jag har prövat de flesta 30mm dubbdäcken och de är alla lite usla - fast på olika sätt. Inte ocykelbart, bara förvånadsvärt mycket sämre än 35mm däck.

#åsikt

Har själv en cykel som bara tar 30mm däck med skärmar (oki, sommartid 33mm när man inte behöver extra marginalen för snöpack) och det är trist - jag har prövat de flesta 30mm dubbdäcken och de är alla lite usla - fast på olika sätt. Inte ocykelbart, bara förvånadsvärt mycket sämre än 35mm däck.

#åsikt
Testat schwalbe winter 30 mm?

#åsikt
Nu slog jag äntligen till. Det blir en Cube Nuroad. Tack för tipsen i tråden.
Ska bli skitkul att få prova cykla med bockstyre och låg vikt i år.
Grusräjserpremiär snart!

Jag hoppar sonika in i tråden och frågar till er som har erfarenhet av grusräsercyklar.

Cykel ska användas till...
70% jobbpendling (grusväg + asfalt) året runt. Dvs, lera, sol, mörker - men inga större backar.
20% motion på grusväg/landsväg
10% köra vilse (åka på skogsstigar)

jag vill ha en snabb och bekväm cykel som går att packa på med väska för dator och ombyte för jobbpendlingen. Och på semestern tar jag bort skärmar mm för att göra den sommartuff och fin ?
OBS singelklinga är ett MÅSTE 2021 !

vad tror ni, skulle Nuroad vara ett bra alternativ? Tycker den är riktigt snygg iaf.

Väldigt tacksam för svar på om jag ska slå till eller titta på bågot annat. Jag har nu torr-surfat grusräsers alldeles för länge.
Gott Nytt År !
?✨??‍♂️
Varför är så många så anti-framväxel? Ok, den väger några gram, men range och kedjelinje blir mycket bättre...

Varför är så många så anti-framväxel? Ok, den väger några gram, men range och kedjelinje blir mycket bättre...
I mitt fall är det främst estetiken. Sen en sak mindre som krånglar(färgad av mtb-cykling)
Blir säkert en dyrköpt läxa för mig att inte lyssna till råden tidigare i tråden gällnde range
...vis av erfarenhet...he he....?

Grattis! Blir kanon. Har man inte så många hojar så kan man skaffa en finpendlare som kanske väcker intresset efter annat :-)

Jag kör på en White Apex Ltd. XXL reade ut den för 8000kr (ordinarie 1200) för två år sedan. Verkar som att det blev fel på prissättningen så jag högg den snabbt som tusan innan någon hann stoppa mig i kassan. Jag har smackat på SKS Longboards med ass-savers extensions, pakethållare, singeklinga fram, g-one allround 40mm och sidoväska. Det är som att köra med en större fallskärm bakom. 40T fram räcker absolut för att få lite intensitet i pendlingen.

Jag kör på en White Apex Ltd. XXL reade ut den för 8000kr (ordinarie 1200) för två år sedan. Verkar som att det blev fel på prissättningen så jag högg den snabbt som tusan innan någon hann stoppa mig i kassan.
Förstår inte att dom inte prackade på dig fler med den prissättningen?

Tillbaka
Topp