Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sitter och funderar på hur de svenska
> cykelhandlarna kommer att bemöta den
> internationella internethandeln. Som ni
> hörde/läste häromdagen har internethandeln ökat
> mycket och förväntas öka ytterligare framöver.
> Frågan är hur detaljhandlen kommer reagera.
Den svenska handeln har väldigt svårt att klara konkurrensen, även när den vill, eftersom Momsen är så hög i Sverige, 25 procent, den är 16 procent i Tyskland, och ännu lägre i Storbritannien.
> Kan vi
> förvänta oss att Cykel City, Cykloteket och andra
> handlare justerar priserna efter förväntad
> utebliven försäljning?
Ja, det s k "market clearing" priset, alltså det pris vid vilken en vara blir såld, har fallit rejält, och det är två samverkande faktorer som ligger bakom. Den ena är internethandeln. Den andra är dollarraset.
Svenska cyklister är säkert redo att betala ett något högre pris i en LBS. Det har ett betydande egenvärde att ha den som är ansvarig för att hojen funkar som den ska på nära håll. Men det finns alldeles klart en gräns för hur mycket mer man är beredd att betala. För bättre hojar hamnar de ofta ovanför denna gräns. Och då svarar de med att speca ner komponenterna. Något jag tycker är slående när jag kollar in Cyklotekets utbud. En bättre hoj för drygt tjugotusen ska inte komma med komponenter under XT. Och gör den det då blir internethandeln närmast oemotståndlig.
Dollarfallet gör också mycket. Dollarn har i runda slängar tappat 40-45 procent. Den var absurt övervärderad runt 2000-2002, och det medförde att amerikanska cyklar och komponenter till stor del försvann från sortimentet. De blev omotiverat dyra, och gick inte att sälja. Idag är de konkurrenskraftiga och eftersom praktiskt taget alla bättre ramar kommer från USA eller tillverkas i länder som har sin valuta knuten till dollarn borde det finnas utrymme för prissänkningar. Med ett konstant pris i dollar kostar en Litespeed, Titus, Turner eller Specialized, drygt hälften för importören mot vad den kostade för bara ett par år sedan.
NAFs affäridé är i detta sammanhang lysande. Konkurrenskraftiga priser, och dessutom håller det liv i LBS, utan vilka vi skulle få svårt att klara oss.
LBS har också en självklar uppgift i service o underhåll. Vissa saker gör man lätt själv och utvecklar vana och färdighet så att man gör det bra men när det handlar om mer komplicerade saker anlitar jag mycket hellre proffs, för att slippa inlärningskostnader (läs: ruinera dyra komponenter), den som monterat mängder med gafflar o styrrör kapar o monterar med all sannolikhet mycket bättre än vad jag själv skulle kunna göra. Detsamma gäller smörjning av Fox-bak-dämpare, vevlager mm. Skickliga mekaniker, som behärskar innanmätet på olika komplicerade komponenter kommer att bli ett viktigt konkurrensmedel, snarare än skickliga försäljare. Vårt val av LBS där vi köper de flesta slitdelar mm och servar våra hojar betingas helt av att de har stans bästa mekaniker. Killar som har en professionalism det tar åratal att utveckla.
Per