Cykelpriser 2005; höjning eller sänkning?

dane

jag vet att ditt sortiment är bra i pris, men tyvärr. det är en smal marknad för carbonstyren mm. det finns också många andra märken och leverantörer som håller bra priser, men inga med shimano, mavic, sram mm. det som säljer och som kunderna kollar priser på. exklusiva cyklar säljs det få av.

Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sitter och funderar på hur de svenska
> cykelhandlarna kommer att bemöta den
> internationella internethandeln. Som ni
> hörde/läste häromdagen har internethandeln ökat
> mycket och förväntas öka ytterligare framöver.
> Frågan är hur detaljhandlen kommer reagera.

Den svenska handeln har väldigt svårt att klara konkurrensen, även när den vill, eftersom Momsen är så hög i Sverige, 25 procent, den är 16 procent i Tyskland, och ännu lägre i Storbritannien.

> Kan vi
> förvänta oss att Cykel City, Cykloteket och andra
> handlare justerar priserna efter förväntad
> utebliven försäljning?

Ja, det s k "market clearing" priset, alltså det pris vid vilken en vara blir såld, har fallit rejält, och det är två samverkande faktorer som ligger bakom. Den ena är internethandeln. Den andra är dollarraset.

Svenska cyklister är säkert redo att betala ett något högre pris i en LBS. Det har ett betydande egenvärde att ha den som är ansvarig för att hojen funkar som den ska på nära håll. Men det finns alldeles klart en gräns för hur mycket mer man är beredd att betala. För bättre hojar hamnar de ofta ovanför denna gräns. Och då svarar de med att speca ner komponenterna. Något jag tycker är slående när jag kollar in Cyklotekets utbud. En bättre hoj för drygt tjugotusen ska inte komma med komponenter under XT. Och gör den det då blir internethandeln närmast oemotståndlig.

Dollarfallet gör också mycket. Dollarn har i runda slängar tappat 40-45 procent. Den var absurt övervärderad runt 2000-2002, och det medförde att amerikanska cyklar och komponenter till stor del försvann från sortimentet. De blev omotiverat dyra, och gick inte att sälja. Idag är de konkurrenskraftiga och eftersom praktiskt taget alla bättre ramar kommer från USA eller tillverkas i länder som har sin valuta knuten till dollarn borde det finnas utrymme för prissänkningar. Med ett konstant pris i dollar kostar en Litespeed, Titus, Turner eller Specialized, drygt hälften för importören mot vad den kostade för bara ett par år sedan.

NAFs affäridé är i detta sammanhang lysande. Konkurrenskraftiga priser, och dessutom håller det liv i LBS, utan vilka vi skulle få svårt att klara oss.

LBS har också en självklar uppgift i service o underhåll. Vissa saker gör man lätt själv och utvecklar vana och färdighet så att man gör det bra men när det handlar om mer komplicerade saker anlitar jag mycket hellre proffs, för att slippa inlärningskostnader (läs: ruinera dyra komponenter), den som monterat mängder med gafflar o styrrör kapar o monterar med all sannolikhet mycket bättre än vad jag själv skulle kunna göra. Detsamma gäller smörjning av Fox-bak-dämpare, vevlager mm. Skickliga mekaniker, som behärskar innanmätet på olika komplicerade komponenter kommer att bli ett viktigt konkurrensmedel, snarare än skickliga försäljare. Vårt val av LBS där vi köper de flesta slitdelar mm och servar våra hojar betingas helt av att de har stans bästa mekaniker. Killar som har en professionalism det tar åratal att utveckla.

Per

Per Skrev:
> Den svenska handeln har väldigt svårt att klara
> konkurrensen, även när den vill, eftersom Momsen
> är så hög i Sverige, 25 procent, den är 16 procent
> i Tyskland, och ännu lägre i Storbritannien.

Det här är en av de sakerna som får mig att tro att den svenska handeln är helt ovetandes om situationen. Om hallmans hade ork/tid/lust/intresse/förstånd nog skulle de lätt kunna starta en process mot de utlänska internethandlarna. Chainreactioncycles och bikediscount och alla de andra stora handlarna är egentligen tvungna att betala svensk moms på det de säljer till Sverige.

/rikard

rikard: jag tror att det där har varit uppe och vänt i EG-domstolen, visserligen inte angående cykeldelar, men principen som sådan. om jag minns rätt går näthandlarna runt detta med kort- och förskottsbetalning, domstolen såg det som att transaktionen sker i det säljande landet, oberoende om varorna senare skickas till mottagaren eller hämtas ut i butiken.

men visst, jag håller med, handlare som levererar mot postförskott, och som bara bedriver handel via nätet borde man kunna tvinga att betala moms i det mottagande landet. det är hur som helst en jäkla konkurrensfördel de tyska handlarna sitter på, även om inte allt handlar om en lägre momssats.

rikard Skrev:
> Per Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den svenska handeln har väldigt svårt att
> klara
> > konkurrensen, även när den vill, eftersom
> Momsen
> > är så hög i Sverige, 25 procent, den är 16
> procent
> > i Tyskland, och ännu lägre i Storbritannien.
>
> Det här är en av de sakerna som får mig att tro
> att den svenska handeln är helt ovetandes om
> situationen.

Det har du nog rätt i även om det finns en avsevärd spännvid i den svenska cykelhandeln, från high tech folk som Dr Spoke till kvartersbutiken där det sexigaste och finaste är en 25 kg tung skeppshult med 7-växlat nav. De senare har knappt någon kontakt alls med fronten.

> Om hallmans hade
> ork/tid/lust/intresse/förstånd nog skulle de lätt
> kunna starta en process mot de utlänska
> internethandlarna. Chainreactioncycles och
> bikediscount och alla de andra stora handlarna är
> egentligen tvungna att betala svensk moms på det
> de säljer till Sverige.

Jag har tänkt den tanken också — och hoppas att de inte gör det, prispressen är nyttig. Det finns en del inneboende svårigheter, Hallmans vet inte hur mycket de exporterar för till Sverige, de kan endast anta att det ligger över den stipulerade gränsen, eftersom de inte har någon inblick i bokföringen. Det förutsätter nämligen en lokal revison, att de lokala revisorerna slår larm, eller att skattemyndigheterna reagerar, skulle tro att det finns traktat enl vilka de är skyldiga att se till att reglerna följs. Men å andra sidan brinner knappast de lokala skattemyndigheterna i England för att göra sig av med de egna skatteintäkterna och sända dem till Sverige. Det blir mindre kulor för dem och dessutom skulle det sannolikt på sikt ha en effekt på den lokala sysselsättningen.

Jag har svårt att bedöma hur mycket de säljer men har en känsla av att det inte är så förskräckligt mycket ändå. Kan det vara så mycket som hundra bättre gafflar o diverse andra pryttlar per år?

Per

Per Skrev:

> Det har du nog rätt i även om det finns en
> avsevärd spännvid i den svenska cykelhandeln, från
> high tech folk som Dr Spoke till kvartersbutiken
> där det sexigaste och finaste är en 25 kg tung
> skeppshult med 7-växlat nav. De senare har knappt
> någon kontakt alls med fronten.

Helt klart är det så, jag tänkte mig nog mer att någon av det större distributörerna skulle ge sig in i kampen. Det borde räcka med ett par telefonsamtal till rätt personer på skattekontoret för att få bollen i rullning.

Jag vill också gärna köpa billiga cykeldelar, men jag vill helst ha en rättvis (och hård) konkurrans.

> Jag har svårt att bedöma hur mycket de säljer men
> har en känsla av att det inte är så förskräckligt
> mycket ändå. Kan det vara så mycket som hundra
> bättre gafflar o diverse andra pryttlar per år?

Gränsen för momsregistrering är väl rätt låg? 100000? Jag tror att vi kommer upp i den gränsen på ett par månader bara vi här på happy. =)

/rikard

Jag tror på en höjning. KPI går som alltid uppåt. Dessutom så är det väl knappast någon näringsidkare som visat framfötterna och sänkt priserna när omsättning och marginal minskat?

"Enda" sättet att ta igen detta är att höja marginalen, dvs priset. De flesta butiker har väldigt bristande rutiner vad gäller inköp och avtalshantering (upplever jag det som) så man kommer inte sänka sina kostnader. Alltså måste man höja inkomsterna...

Mattias L Skrev:
> Jag tror på en höjning. KPI går som alltid uppåt.

Jo, det gör det, men mkt sakta numer sedan riksbanken blivit oberoende och fått inflationsbekämpning som främsta mål, lönerna ökar också, så i någon mening är det status quo.

> "Enda" sättet att ta igen detta är att höja
> marginalen, dvs priset.

Svårigheten för dem är att de i praktiken redan delvis prissatt sig ur marknaden. Högre marginaler leder i ett sådant läge inte till större intäkter utan tvärtom till mindre intäkter eftersom försälningen sjunker ytterligare. Historiskt har det förekommit en rad dramatiska prisfall. EU-inträdet medförde t ex ett kraftigt prisfall på begagnade tyska bilar. Det har också lett till prisfall på alkoholhaltiga drycker och ytterligare prisfall är att vänta. Datorer är ett annat tydligt exempel.

> De flesta butiker har
> väldigt bristande rutiner vad gäller inköp och
> avtalshantering (upplever jag det som) så man
> kommer inte sänka sina kostnader. Alltså måste man
> höja inkomsterna...

Om jag förstått saken rätt är det delvis en oligopolistisk prissättning. I någon mening finns en form av kartellbildning som säkerställer att en viss modell av t ex Crescent ska ha samma pris i alla butiker och underbudskonkurrens är impopulärt. När det gäller kostnaderna har jag inte någon klar inblick men om jag förstår saken rätt är det till stora delar lokalhyror och lönekostnader. De är inte lätta att påverka.

Det som är intressant i dagsläget är att dollarn fallit så dramatiskt. Idag kostar en dollar 6,67 SEK, för ett par år sedan låg den på 11 kronor. Dollarn är ytterst viktig för priserna, de bästa och mest intressanta ramarna prissätts ju i dollar eller i valutor som är knutna till dollarn. En Specialized ram, för att ta ett exempel, blir således ca 40 procent billigare i kronor än vad den var 2000. En del av detta tas naturligtvis igen i ökade marginaler. När dollarn stod som högst hade dessa sannolikt till stor del försvunnit. Men några prisökningar finns det knappast utrymme för, just därför att då köper hellre folk från utlandet, skulle snarare tro på en prissänkning, eller, att man nyintroducerar vissa märken, t ex Litespeed och Klein, och att man förbättrar komponenterna. Prissänkningar är ofta lättare att hantera om de inte syns. Om inflation får smörja dem. Eller om man får bättre prylar för samma pengar, som för datorer. En tjugofemtusen kronors hoj med XT rakt igenom är ju billigare än samma ram med Deore eller LX.

Några faktorer som dock talar mot prissänkningar är dels Yenkursens utveckling, Shimano-komponenter blir dyrare, även om man inte gilla Shimano är firman en viktig faktor, dels att det kan bli aktuellt att låta vissa valutor (i ramproducerande länder) flyta istället för att vara knutna till dollarn.

God Jul

Per

Tillbaka
Topp