Cykelpromenadturista i New York?

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Åker till New York i april med min ickecyklande sambo. Vi ska drälla, turista, äta och titta i en dryg vecka. Hotellet vi ska bo på lånar ut cyklar som enligt bilderna ser lite laidbacksofta ut med inspiration av Södermalm och Amsterdam. För min egen del planerar jag att utnyttja jetlagen och min morgonpigghet till att cykla runt och fota en sväng innan sambon tycker att det är morgon.

Men frågan är hur cykelvänlig stan egentligen är. Enligt deras turistinfo och vanliga vi-är-bäst-propaganda är det så klart världens bästa och trevligaste cykelstad. Frågan är om sambon håller med. Hennes cyklande sträcker sig till lite promenadcyklande i närheten av bostaden. Min dröm är ju att cyklar gör att man kan glida runt och njuta mer och smidigare än man gör till fots, men är det med fara för livet eller en massa strapatser är det nog ingen höjdare.

Någon med lite erfarenhet som kan dela med sig av den? Alltså inte hyra ryggböjarräcer och tävla med cykelbuden eller köra hela femmilsvarvet runt ön, utan mer om det är ett vettigt transportmedel för soft turistande.

Det funkar, tydliga cykelvägar. Ta det lite lugnt så är det säkert också. Leta upp en bättre cykelbutik, de har en gratis karta med cykelvägar och "alla" cykelbutiker utmärkta.. Kör på.

Det är faktiskt superduperbra cykelinfrastruktur i New York City. Tydliga cykelbanor, oftast separerade från trottoar och vägbana. En grej är att cykelbanan är placerad på vänster sida av vägen. Detta för att bilisterna skall ha bättre koll vid eventuell omkörning, då det är lättare att bedöma avstånd när man har cyklisten vid sin vänstersida och inte vid motsatta sidan av bilen.

Vi var där och jobbade några veckor förra året och i jämförelse med Stockholms cykelinfrastruktur upplevde vi New Yorks bra mycket säkrare.

Tillbaka
Topp