Cykelrace och maxhastighet

Race

Medlem
Hej!
Jag är en 14 årig grabb som är väldigt ny på detta forum och jag älskar att läsa alla era trådar hela tiden. Så nu tänkte jag att det var hög tid för mig att skapa en egen tråd.

Jag är nyfiken på hur snabbt ni har cyklat med en cykel och om ni racat med någon med era cyklar alltså en mot en alltså inte tex Vätternrundan utan du mot en annan person och hur det gick till osv! Älskar att läsa om sådant

Själv har jag toppat 59 kmh uppmätt på cykeldator med min hybridcykel.

Och senaste idag vid 19 tiden så racade jag mot en kille i mtb i lkpg ända från vistvägen ner mot ekholmen under några km där jag snittade 40 kmh under de kilometerna du kanske finns med på detta forum som jag racade mot.

Tacksam för svar älskar som sagt att läsa om sådant!
/ 14 årig cykelnörd?

Kanske ingen särskilt anmärkningsvärd topphastighet, men för ett par år sedan deltog jag i ett triathlon på en liten japansk ö utanför Okinawa. Jag försökte finna en cykel på plats, vilket var svårt som 200cm lång västerlänning. Resultatet blev i alla fall att jag lyckades hitta en gammal stål-MTB från 90-talet som utrustades med slicks. Det var ganska kuperad terräng och som mest kom jag upp i dryga 60 km/h, sedan vågade jag inte släppa på mer med de gamla fälgbromsarna. Upplevelsen i stort var så mycket mer än topphastigheten dock. Var otroligt kul att ”tävla” mot såväl Okinawas poliskår som några amerikanska marines som också deltog. Kul anekdot i det hela också var att mitt smeknamn blev ”the white guy on the kid bike”.

Kör försiktigt!

Edit: Lade till foto och skärmdump på banprofil från ett av träningspassen också, där farten inte var lika hög.

Bilagor

• E17F7D9E-5AF7-4616-83CD-655B66536387.jpeg
    E17F7D9E-5AF7-4616-83CD-655B66536387.jpeg
    66.3 KB · Besök: 367
  • C574304F-A722-4305-A612-FCB4FEB8A23F.png
    C574304F-A722-4305-A612-FCB4FEB8A23F.png
    48.7 KB · Besök: 346
Senast redigerad av en moderator:
Brukar inte toköra nerför, men tjock gubbe med 50/12 som högsta växel.

Bilagor

• Capture+_2018-05-30-20-08-39.png
    Capture+_2018-05-30-20-08-39.png
    17 KB · Besök: 462
72 enligt en Cateye cykeldator
Utför Slimmingebacken•, medvind och hemlängtan. För sisådär 30 år sedan.
Backen är lång och överskådlig i hela sin längd, men det är inte att rekommendera.

* Backe norr om municipalsamhället Skurup. Världskänt i hela södra Skåne.

Åker man till "rätt" utförsbacke handlar det i stor utsträckning om hur mkt man vill/vågar släppa på. Finns backar i Alperna där tresiffrigt bör vara klart möjligt under rätt förutsättningar även för icke-eexperter. Inget jag skulle rekommendera och absolut inget jag själv skulle våga mig på dock. För egen del vill jag ha bra beläggning, bra och jämna ljusförhållanden och en trafiksituation som jag upplever som acceptabel i förhållande till vägens utformning för att släppa på lite.

Mitt max är 79,x km/h i utförsbacke uppe på Vikafjell i Norge. På platten har jag som högst (vad jag kan påminna mig) 63 km/h i kraftig medvind mellan Lissma och Länna.

GoranS sa:
Åker man till "rätt" utförsbacke handlar det i stor utsträckning om hur mkt man vill/vågar släppa på. Finns backar i Alperna där tresiffrigt bör vara klart möjligt under rätt förutsättningar även för icke-eexperter. Inget jag skulle rekommendera och absolut inget jag själv skulle våga mig på dock. För egen del vill jag ha bra beläggning, bra och jämna ljusförhållanden och en trafiksituation som jag upplever som acceptabel i förhållande till vägens utformning för att släppa på lite.

Mitt max är 79,x km/h i utförsbacke uppe på Vikafjell i Norge. På platten har jag som högst (vad jag kan påminna mig) 63 km/h i kraftig medvind mellan Lissma och Länna.

Jo. Allt över typ 60-65 är lite intressant med smala däck och lycra som enda skydd...

Var tvungen att kolla och det stod max 78,86 men det tror jag inte på så jag säger 53,37 vilket det var på senaste rundan över härskogen...
(Fast man undrar ju hur många som kalibrerar med deformation på däcket :-) det gör ju över 1% :-) )

Bengt-re sa:
GoranS sa:

Jo. Allt över typ 60-65 är lite intressant med smala däck och lycra som enda skydd...
Kan inte påstå att jag är speciellt sugen på markkontakt i 50 km/h heller.

Att tänka på hur fort det går och hur illa det skulle kunna gå om det går åt h-vete bör man nog göra innan man åker hur som helst och då besluta sig för var ens gräns går. Om man sen beslutar sig för att släppa på så gör man nog bäst i att ha fullt fokus på "här och nu" och inte sitta och måla upp skräckscenarion när det går fort. Misstänker kraftigt att det ökar risken för att det faktiskt går illa.

Sen är det lurigt med hur fart upplevs. På en smal väg med eviga övergångar mellan skugga och sol och taskig beläggning kan 40 km/h kännas mycket snabbare (och läskigare) än 70+ km/h på en rak väg med fin asfalt ovanför trädgränsen.

Det känns som det ganska lätt rullar upp i knappt 70km/h om det är lite nerförsbacke, men sedan krävs det rätt mycket mer för att öka, man kanske närmar sig fritt fall eller något..... ; ) Vid något tillfälle så har jag nått 78km/h enligt min billiga cykeldator, på vägen ner från Puig Major mot Soller på Mallorca, men jag vågade aldrig titta på den just då, så jag vet inte exakt var det var någonstans.....

Mvh Ulf S.

Troligen är det inte superlistigt att försöka sikta på tresiffrigt även om det är möjligt - känns som riskerna stiger snabbare än nöjet...

Bengt-re sa:
Troligen är det inte superlistigt att försöka sikta på tresiffrigt även om det är möjligt - känns som riskerna stiger snabbare än nöjet...

Är inte så superlistig men har varit uppe i 70-75 massvis med gånger. Rekordet är 94, visste inte att det gick riktigt så fort förrän en kompis skickade en bild på sin cykeldator efter passet. Hade jag vetat att jag var uppe i de hastigheterna hade jag gjort mitt bästa att komma upp i 100 :-D

Jocke77 sa:
Bengt-re sa:

Är inte så superlistig men har varit uppe i 70-75 massvis med gånger. Rekordet är 94, visste inte att det gick riktigt så fort förrän en kompis skickade en bild på sin cykeldator efter passet. Hade jag vetat att jag var uppe i de hastigheterna hade jag gjort mitt bästa att komma upp i 100 :-D

;-)

Ibland måste en bara!

Folk som moppe i 45 km/h har ofta ryggskydd, skyddskläder, heltäckande hjälm... Just saying....

Bengt-re sa:
Jocke77 sa:
Bengt-re sa:

;-)

Ibland måste en bara!

Folk som moppe i 45 km/h har ofta ryggskydd, skyddskläder, heltäckande hjälm... Just saying....

Vem kör moppe med ryggskydd?

marr sa:
Bengt-re sa:
Jocke77 sa:
Bengt-re sa:

;-)

Ibland måste en bara!

Inte de som cyklar i 90 km/h i endast tajta lycrakläder och hjälm iaf :-)

marr sa:
Bengt-re sa:
Jocke77 sa:
Bengt-re sa:

;-)

Ibland måste en bara!

Folk som pendlar och använder moppe som nyttofordon. Det är nog klokt på ett sätt då det säkert räcker med ganska låg fart för att knäcka ryggraden mot en lyktstolpe.

us930 sa:
Det känns som det ganska lätt rullar upp i knappt 70km/h om det är lite nerförsbacke,
Hackstabacken utanför Åkersberga har jag frihjulat nedför över 70 km/h och trampat ca 80 km/h. Vet att vissa lyckats komma upp över 90 km/h i den backen.

ejma sa:
us930 sa:
Det känns som det ganska lätt rullar upp i knappt 70km/h om det är lite nerförsbacke,
Hackstabacken utanför Åkersberga har jag frihjulat nedför över 70 km/h och trampat ca 80 km/h. Vet att vissa lyckats komma upp över 90 km/h i den backen.
Menar du hakungebacken? Eller, hackstabacken rakt ner borde ju gå rätt fort iof. Min polare testade för många år sen. Det tog stopp när gaffeln gick av. :D

emmer sa:
Var tvungen att kolla och det stod max 78,86 men det tror jag inte på så jag säger 53,37 vilket det var på senaste rundan över härskogen...
(Fast man undrar ju hur många som kalibrerar med deformation på däcket :-) det gör ju över 1% :-) )
Därför sätter man sin tilltro till GPS och glonass.

Jag och två fjantar till lyckades klocka 92 km/h på MTB på en österrikisk bergsväg strax efter millennieskiftet. Vi var arton-nitton bast och växeldrog svintajt i vanliga stigcyklingskläder på rätt rackliga XC-hojar, i eftertankens kranka blekhet framstår det som en smula...oövertänkt.

I Sverige. 72km/h på Siljan Runt. 71km/h utför Lotta på Åsen i Skåne. Utomlands vet jag inte, lite mer. Det är sällan backar är branta nog att ge möjlighet att övervinna luftmotståndet samtidigt som man har fri sikt. Riktigt branta backar är oftast farliga på grund av skymd sikt i kurvor eller stup på en sida. Fart är kul men var försiktig.

Testade att spurta på i medvinden på väg till jobbet. Kom upp i 53km/h på platten som mest. Man blir ju lite nyfiken på hur mycket fortare det hade gått på min renodlade racer istället för min cross/gravel (GT Grade 105 Carbon) med skärmar och 32mm däck.

På mina egna landsvägsracers har jag varit uppe i 76 knutar som mest, hårt trampandes nedför hakungebacken utanför Åkersberga, läskigt på en spinkig racer. På Cykelvasan hade jag 46 knutar som högsta hastighet i någon av de många nedförsbackarna.

Ett roligt Cykel VS MC-race och minne var jag med om i början på 80 talet när jag var på Motorcykelsemester i Europa och körde i Alperna.
Vi var fyra hojar med full packning för två med tält och tjejerna bakpå. Vi brände runt med våra mc i alla pass vi kunde finna. Vi körde Grosglockner, Edelweisspitze, Col d iseran m.fl. bara för att nämna några mer känna. Såna här pass med så kallade serpentinvägar, slingrar sig längst bergsidan och vänder runt i skarpa 180 graderskurvor för att ta en ny sträckning utmed bergssidan o.s.v tills man når toppen, kan va flera mil och likadant på andra sidan berget ner i dalen och uppför nästa topp, så här höll vi på i dagar och bodde på små gemytliga Gasthaus. Fantastiskt kul och trevligt. Ibland bestämde vi oss för att stänga av motorerna och bara rulla nerför passen. En gång på Italienska sidan slog en cyklist följe och det blev race. Rullande MC mot cyklist. Jag körde en Honda Goldwing då som hade dubbla bromsskivor fram och min vän som också hakade på körde en Honda 750 som var ombyggd till dubbla bromsskivor fram vilket inte var std. på den tiden men välbehövligt när det går utför länge. Vi rullade som mest i 140km/t på dom längre brantare lite rakare men böljande backarna. Cyklisten kom efter då men när det vänder runt i 180 gradarna var han ofta ikapp och om, det tog tid för oss att komma upp i fart och var det knixigare och mindre lut försvann han men ofta blev det brantare och rakar stundtals då kom vi om, så höll vi på och han trampade för allt vad han kunde och ledde sista biten men massan och lutningen gjorde att vi segade om och tog honom straxt innan det blev platt och vägen tog slut vid en korsning. Vi stannade och skrattade och tackade för racet medans vi väntade in våra kamrater.

Har varit uppe och nosat i runt 80 km/h på min CX, men då fick jag trampa som en dåre i en bra nedförsbacke runt Göteborgstrakten, och det var bara en peak, annars gick det väl 50-60 nedför.

Men den roligaste erfarenheten av detta måste jag ju berätta. Det var när jag cyklade Jotunheimen i Norge och skulle nerför fjällen (på "norra" sidan), också med CX'en på bild där. Där är det sådana enorma backar, tänk dig en backe på en mil (!) som har lutning på 10%. Då är det ganska lätt att komma upp i hiskeliga hastigheter utan ansträngning om förutsättningarna är bra.

Var olika klädd för de olika branterna, oftast hade jag en vindjacka av nåt slag för det blev så kallt. Men eftersom det fladdrar och har sig så är det nästan svårt att komma över 50 km/h. Däremot när jag hade tighta kläder så kunde man lätt rulla i över 50km/h, den backe jag menade ovan är när jag hade tighta kläder och kunde då utan större ansträngning trampa i 70km/h nedför! haha, vilken grej, man blir lite fartblind av att ligga snabbt i flera kilometer.

Men brukar försöka att inte sätta några nya rekord nu, lätt att något händer ju. Har väl haft tur hittils, värsta som hänt är när hojen börjat vobbla men då är det bara att trycka till ramen med knäna så slutar det :)

2018-05-3110_14_18-JotunheimenRundtTouring_Ride_Strava.png

Om du vill testa att bara köra så snabbt du kan på tid skulle du kunna prova tempo. Om du bor i Stockholm-Uppsala-trakten körs SMACK-serien av flera klubbar, och de välkomnar gärna juniorer. Och att hitta en cykelklubb som kanske har ungdomsverksamhet borde kunna ge mycket roligt!

(håller mig till max 80 km/h i nedförsbackar. Ca 65 km/h en gång på plan mark utan vind)

Kan inte påstå att jag är speciellt sugen på markkontakt i 50 km/h heller.

Att tänka på hur fort det går och hur illa det skulle kunna gå om det går åt h-vete bör man nog göra innan man åker hur som helst och då besluta sig för var ens gräns går. Om man sen beslutar sig för att släppa på så gör man nog bäst i att ha fullt fokus på "här och nu" och inte sitta och måla upp skräckscenarion när det går fort. Misstänker kraftigt att det ökar risken för att det faktiskt går illa.

Sen är det lurigt med hur fart upplevs. På en smal väg med eviga övergångar mellan skugga och sol och taskig beläggning kan 40 km/h kännas mycket snabbare (och läskigare) än 70+ km/h på en rak väg med fin asfalt ovanför trädgränsen.

Du ska ha tur när du ramlar i fishastigheter som 20kmh.

Bröt ena armen, och rejält skrapsår för några sedan när jag cyklade hem från jobbet. Slog även i huvet hårt i asfalten och var smått yr flera timmar efter men gav med sig till slut.
Kan inte ens tänka mig hur det skulle va att ramla i 50km/H. Har kört mycket moped förut och känns som man skulle bli väldigt allvarligt skadad.

Nästan 70 med mtb (med cantibromsar) och cykelkärra är nog det mest imponerande (eller dummaste) jag kan berätta om.

Tillbaka
Topp