Cykelrace och maxhastighet

Hm, 106 km/h på Södertörn med pendlingshoj. Jag säger att din cykeldator inte är tillförlitlig.

Jag har själv en cykeldator som ibland levererar vansinnessiffror på väg söderut från Skanstull. Tror det är T-banan precis bredvid som ställer till det.

98km/h mitt inne i en klunga på ca 70 pers. i ett lopp i Belgien i en helvetes brant och rak nedförsbacke. Märkte inte förrän efter loppet att det gick så fort. Tiden före GPS så kan det väl kasta +-5%.

Kan nog vara mina snabbaste, utrikes och i Sverige. I alla fall loggade.
Jag upplever fart på cykel väldigt mycket mer läskigt än på skidor. 90 km/h på skidor är inte så snabbt (nu är jag förstås relativt mycket bättre på skidor, men ändå, det sitter i skallen).

Visa bilaga 485118
Håller med. Blir dock åtminstone färre otäcka skrapsår om man går omkull i 90 på skidorna än med cykeln på asfalt.

Låt inte denna tråd insperera till att slå rekord. Folk dör faktist av att krasha i 90.....

Jag är feg, men får dålig feeling när trådar med avblåsta däck ligger överst tillsammans med denna - en tråd som indirekt hetsar folk att köra extremt folk.

Ta det bara försiktigt. Var noga med däck, framgaffel, styre och styrstam - det är inte på låtsas.
Sant. Vill man inte krasha när man cyklar i 40 vill man absolut inte krasha när man cyklar i 80.
Finns många vardagscyklister som slår sig väldigt illa när dom bara cyklar på väg till jobbet.

MInns jag hade en lärare som spräckte hjälmen och slog nacken så illa så han fick ha stödkrage flera veckor. Vi fick ledigt resten av dagen då det inte fanns några vikarier just då.

Landar man fel krävs det nästan ingen fart alls för att man ska gå sönder om man trillar på cykel. Med det bara sagt att människor är mjuka och backen typiskt är hård vilket gör att backen nästan alltid vinner om det blir en fajt.

Finns ju andra problem man kan drabbas av då istället som gör att man kanske inte går sönder av den första smällen.

På Husiesvängen 2019 laddade jag på ordentligt utför, en cyklist som hade punka stod utanför vägen och lagade, bilist på högersidan tyckte det var en god idé att nästan stanna, samtidigt närmar jag mig i 55-60 bakifrån och det kommer en bil i mötande. Att man inte gick i backen där...låg i bocken och lyckades bromsa ner , låste upp bakjulet bitvis.

Nä, bodde i Slimminge några år. Men Malmö Classic Velo gick också den vägen när det begav sig. Fast möjligen uppför...

72 enligt en Cateye cykeldator
Utför Slimmingebacken•, medvind och hemlängtan. För sisådär 30 år sedan.
Backen är lång och överskådlig i hela sin längd, men det är inte att rekommendera.

* Backe norr om municipalsamhället Skurup. Världskänt i hela södra Skåne.
Är Slimmingebacken samma som nedför Hindberget? Massor med fina vägar men nedför Hindberget har jag aldrig vågat köra flat out, inte ens om det blåser hård motvind.

Edit. Kollade på kartan och Hindberget ligger faktiskt lite vid sidan om vägen, har alltid kallat det Hindberget men det är inte helt rätt. Slimmingebacken är ett mycket bättre namn även om Hindberget låter vackrare.

Senast ändrad:
Husiesvängen gick (går?) från Slimminge mot Blentarp. När man klättrat klart och bränner ned mot Blentarp, finns de en kurva på slutet som eventuellt kan kännas lite hårig om man trycker på allt man kan med halvkassa fälgbromsar. Se länk

Slimmingevägen 88
Körde från andra hållet i sommar. Cyklade upp förbi Snogeholm, över till Blentarp och sedan ner över Slimminge. Körde med ren GPS utan hastighetssensor och den reggade bara 67 utför ?

Är Slimmingebacken samma som nedför Hindberget? Massor med fina vägar men nedför Hindberget har jag aldrig vågat köra flat out, inte ens om det blåser hård motvind.

Nja, Hindberget ligger väl lite bredvid Slimmingevägen (asfaltvägen mellan Blentarp och Slimmingeby - jag har glömd vägnummer) som börjar uppe vid Helvetet och passerar Häckenfält och Pinan på vägen ner. (marken där var lite svårbrukat)

Fast sikten är ju fin, man ser stort sett hela vägbanan hela vägen ner.

Nja, Hindberget ligger väl lite bredvid Slimmingevägen (asfaltvägen mellan Blentarp och Slimmingeby - jag har glömd vägnummer) som börjar uppe vid Helvetet och passerar Häckenfält och Pinan på vägen ner. (marken där var lite svårbrukat)

Fast sikten är ju fin, man ser stort sett hela vägbanan hela vägen ner.
Precis, det står en vägvisare mot Hindberget nästan upp på toppen av backen och av någon anledning blev det så jag (vi) kallade backen och sen har det hängt kvar men Hindberget ligger 1,5 km öster om Slimmingevägen. Grusvägarna åt det håller är också kul att köra på.

Sikten är fin men jag har inte vågat, beror förstås också en del på vilken cykel man sitter på, hur mycket packning och bromsar man har.

Mitt max ligger på runt sextio skulle jag tro, känns obehagligt nog i den farten om något skulle gå sönder. Femtio är en lagom toppfart för mig på asfalt. Tre eller fyra gånger har en bakaxel gått av för mig, en gång bulten i en styrtapp som gick rakt av utan förvarning och jag fick styret löst i händerna, en riktig skräckupplevelse men jag klarade mig den gången från att köra omkull och en gång en sadelstolpe, bara såhär vad jag kommer ihåg på rak arm.

80 är max jag har uppmätt med dator men troligtvis har jag varit uppe i högre hastigheter när jag tävlade en gång i tiden när man inte hade dator som exempelvis i belgien på ett varvlopp där det gick rakt utför på en stor väg rätt genom en by för att avsluta med en 90 gradare in på upploppet. Sista innan mål var riktigt otäck när en klunga på 100 pers krigar om positioner för spurten. Uppskattningsvis gick det nog mellan 80-90 km/h.
Snabbaste i somras var blygsamma 74 km i timmen.

Senast ändrad:
Mitt max ligger på runt sextio skulle jag tro, känns obehagligt nog i den farten om något skulle gå sönder. Femtio är en lagom toppfart för mig på asfalt. Tre eller fyra gånger har en bakaxel gått av för mig, en gång bulten i en styrtapp som gick rakt av utan förvarning och jag fick styret löst i händerna, en riktig skräckupplevelse men jag klarade mig den gången från att köra omkull och en gång en sadelstolpe, bara såhär vad jag kommer ihåg på rak arm.
Fy f*n vilken otur. Det är en sådan mardröm man tänker skall hända när man kommer i en nedförsbacke. Jag brukar tänka att framaxeln går av. Själv har jag kört max 65 km/tim i en nedförsbacke. Men jag bromsar, vågar inte mer.

Fy f*n vilken otur. Det är en sådan mardröm man tänker skall hända när man kommer i en nedförsbacke. Jag brukar tänka att framaxeln går av. Själv har jag kört max 65 km/tim i en nedförsbacke. Men jag bromsar, vågar inte mer.
Det var i en ganska brant uppförsbacke och det gick nog inte fortare än 15 km/h som tur var. En gammal och väl använd cykel så inte enbart otur, risken att det händer igen är nog väldigt liten. Men risken för ett axelbrott är nog större, dock var samtliga jag upplevt med den äldre typen av gängade frikransar, konstruktionen med kasettnav är starkare :)

Senast ändrad:
Årsbästa ser ut att va strax över 68 enl Strava som jag roade mig med att plöja igår kväll.
Än en gång kan jag konstatera att man blir långsammare med åren. :-)

I Stockholm med begränsade backar ligger jag på strax över 60 i backen ned mot Rosenhill. Jag har fotobevis på lite över hundra, tror dock att cykeldatorn har missat lite.
Jag har råkat ut för en ram som gått av och för någon månad sedan hittade jag en stor spricka i kedjestaget på ersättaren till den som gick av. Bägge dessa hade varit mindre trevliga i hög hastighet.

Visst är jag kaxig men i hundra knyck håller även jag i styret.

Bilagor

• PART_1639222462941.jpeg
    PART_1639222462941.jpeg
    80.1 KB · Besök: 39
Hur många mil har du cyklat för att lyckas med detta? Eller kanske snarare, bor du i närheten av Roubaix?

Hur många mil har du cyklat för att lyckas med detta? Eller kanske snarare, bor du i närheten av Roubaix?
Att bakaxeln gick av var ett vanligt problem på den tiden man hade gängade frikransar om man var lite tyngre, tror inte det hänt på något kassettnav. Men en cykel jag fortfarande kör en hel del på har gängad frihjulskrans så det kan nog bli fler axelbrott.

Senast ändrad:
72 enligt en Cateye cykeldator
Utför Slimmingebacken•, medvind och hemlängtan. För sisådär 30 år sedan.
Backen är lång och överskådlig i hela sin längd, men det är inte att rekommendera.

* Backe norr om municipalsamhället Skurup. Världskänt i hela södra Skåne.
54BA4C51-D731-4DF3-9EF4-B2FF21CD977E.jpeg
Den backen går inte av för hackor. Jag toppade 79,9 km/h enligt Strava åt andra hållet (mot Blentarp) våren 2020. Jag kommer ihåg att jag inte vågade släppa ögonen från vägen och titta hur fort det gick på Garmin. Det var ruskigt läskigt på min då hyfsat nya kolräser. Kommentaren på Strava säger en del. Farlig tråd det här…
Edit: stavning

Senast ändrad:
Visa bilaga 528104 Den backen går inte av för hackor. Jag toppade 79,9 km/h enligt Strava åt andra hållet (mot Blentarp) våren 2020. Jag kommer ihåg att jag inte vågade släppa ögonen från vägen och titta hur fort det gick på Garmin. Det var ruskigt läskigt på min då hyfsat nya kolräser. Kommentaren på Strava säger en del. Farlig tråd det här…
Edit: stavning

Och du klarade svängen i botten av backen, nedan för RAMLEkulla. (eg Ramnekulla, men lätt att byta namn där ?) Grattis!.

Enligt min gammla Avocet-mätare körde jag i 120 nerför Strutsabacken (skidbacken i Huskvarna) Inte så troligt. Annars har jag försökt slå fartrekord i backen mellan Calimata o Sparta. Kom upp i 72 på min mtb med Ritcheyslicks, medans kompis på lvg hävdade 85 km/h.

Denna månad, cykelpendling max 59.46 km/h ned för Odensjöliebacken (Banarp-jpg). Cross med 35-Dubbdäck.
Går nog 65-70 med slicks på den. Med tempon 80+.

Tillbaka
Topp