Cykelrengöring i badrum

Dajja

Ny medlem
Cykelrengöring i badrum
Jag har kommit på att jag får in min Giant i mitt lilla badrum (nästan roligt!). Där utför jag allehanda rengöring som involverar vatten. Emellertid blir det alltid lite oljespill på plastgolvet som är bökigt att skrubba bort i efterhand. Hur gör ni andra, som rengör hemma, för att underlätta "metarengöringen"?

OT: Är det någon mer än jag som gör detta, som dessutom har en kvinnlig sambo (fördomar) som muttrar att cyklar ska vara utomhus och inte i badrum? :P

/Dajja - det luktar citronoljelösare...

Cykelrengöring i badrum
Dajja skrev:

> Jag har kommit på att jag får in min Giant i mitt lilla badrum
> (nästan roligt!). Där utför jag allehanda rengöring som
> involverar vatten.

Det skulle jag varna för. Rinnande vatten är rena döden för vevparti, hjullager, styrlager, vajrar o alla andra rörliga delar. Det förstör infettningen. Samtidigt tränger det in smutspartiklar som sliter. Det är bättre att låta smutsen torka på hojen och sedan borsta bort den, o möjligen polera lite med en fuktig trasa.

Per

Cykelrengöring i badrum
Hmm..ska man inte tvätta cykeln? Ska man "borsta bort" smutsen?

Ursäkta men här pratar vi väl MTB, du vet: 13 kg cykel, 15 kg lera = 28 kg ekipage, efter en bra vårtur?

;-)

Cykelrengöring i badrum
Jag anser att försiktigt använt vatten inte gör någon skada. Mjuk stråle, gärna direkt ur slangen utan munstycke, spola inte på nav och andra ställen där vattnet kan tränga in.

Min hardtail tvättades på det viset otaliga gånger (3-4 ggr i veckan i säkert två år) och hade inga problem med några lager. Däremot sprack ramen sen :-)

Just nu har jag inte tvättat cykeln med vatten på rätt länge av den enkla orsaken att jag inte orkat fixa någon slang till vattenutkastaren..

Cykelrengöring i badrum
> Hmm..ska man inte tvätta cykeln? Ska man "borsta bort" smutsen?

Ja, precis, låt smutsen torka, borsta sedan, komplettera med våt trasa. Det medför att smutspartiklar bara kommer in i lager o bussningar när du hojar genom djupt vatten eller i regnväder. Resultatet blir att de fungerar mycket bättre och håller mycktet längre. Varje vattentvätt innebär att smuts transporteras in i känsliga delar. Ju mer komplicerad hojen är desto mer förstör vatten. Tröga vajrar är ofta en produkt av vattentvätt.

Per

Post Ändrad (04-04-28 08:19)

Cykelrengöring i badrum
Jag tvättar min i badkaret ;) efter varje tur så åker både min Kona o sonens Enduro i badkaret o spolas lätt med dushen. Sen torkar vi dem i vardagsrummet tills dem blänker. Iaf min, sonen är lite slarvigare. Och ja, Dajja, jag är tjej o skulle det mot förmodan flytta in en kille här får han stå ut med att hojen ska "badas" ;)
/Simon

Cykelrengöring i badrum
Men om et är så farligt med vatten för lager, ska man då låta bli att cykla när det regnar? ;~)

Spolar man försiktigt med vatten med vanlig dusch eller slang utan tryck, som motsvarar ett lätt vattentryck, typ regn, så ska det väl inte va nån fara. Spolar man uppifrån så motsvarar det ju ett vanligt regn, å det ska väl inte en scykel ta skada av.

Cykelrengöring i badrum
Nja, lite vatten är väl ingen fara. Själv så kör jag på med trädgårdsslang på högsta tryck, skiten försvinner snabbt och lätt. Sen avfettningsmedel på kedja, kassett, bromsklossar osv.. sen är cykeln fin o fräsch. Oljar självklart in kedjan innan nästa tur. Vajrarna blir slöa efter ett tag, men jag tror inte det beror mer på vattentvätt än av en riktig lertur, iaf om man smörjer dom ibland så är det lugnt. Har haft min hoj sen -01 och alltid tvättat med vattenslang, och det har funkat problemfritt. Självklart så "siktar" jag inte med vattenstrålen mot lager o sånt.

Tror det är värre om man kör med "riktigt" högtryck. T ex på mtb-vättern brukar det finnas tillgång till högtryckstvätt efter depå Bäckhem.. vilket för mig förra året resulterade i en skev framväxel ;)..

Cykelrengöring i badrum
#Per skrev:
#Rinnande vatten är rena döden för vevparti, hjullager, styrlager, vajrar o alla andra #rörliga delar. Det förstör infettningen.

Det är ju den största anledningen till att man fettar in lager och dylikt just att det är vattenavvisande som satan!

Jag tvättar också cykeln med vattenslang och munstycke efter varje runda om det beghövs. Sist jag var ute så behövdes det faktiskt inte ty det var otroligt torrt och fint i skogen.

Jag envisas med att plocka isär det mesta på min cykel (mina cyklar) minst en gång per år. Detta inkluderar bla hjullager. Har INTE sett några negativa biverkningar av vattentvättandet än. Är bara allting infettat som det skall tycker jag inte att det skall vara några problem med vatten. Avfettningsmedel kan man ju vara försiktig med så att man inte får in det i lager. Det om något avfettar :)

Cykelrengöring i badrum
högtryck är ju jättebra att tvätta med, sen att man inte behöver hålla munstycket 5 mm från styrlagret och blåsa rakt in är en anna sak. annars blr det badkaret som får saneras grundligt efteråt. cykeln diskas av med diskborste eller svamp.
en cykel mår bara bra av vatten, och alla cyklar är i dagens läge tåliga mot lite väta.

bosta bort smutsen.... aldrig att jag skrapar repor på min cykel på det viset. sandpappersmetod! cykeln blir ju inte ens ren. tvätar man bilar på det viset med?

Cykelrengöring i badrum
Jag har använt duschrummet (ja, jag hade så lyxigt att det fanns både badrum och duschrum) i fem år. Skiten på golv och väggar tog jag bort med avfettningsmedel. Men det är knepigt att få helt rent, jag städade gamla lägenheten i förrgår och kunde konstatera att golvet hade helt fel nyans... Samt en permanent arom av Finishline Citrus de-greaser.

En torrborstning först gör att det blir mindre grus och sand i golvbrunnen, men det gäller att vara försiktig, mjuk borste gäller.

Cykelrengöring i badrum
Jag tvättar också cykeln i badrumet med ajax, vatten och tvättsvamp altternativt med högtryck på OK. Kör då högtryck på ram däck och kedja resten spolar jag.
Så länge man inte sprutar rakt in i lagrerna så är det inga problem.
Jag skulle aldrig torka av cykeln. Hur snygg blir lacken av det montro och det är väll lika stor risk att man trycker in skiten i lagrena när man borstar bort det.

Cykelrengöring i badrum
Markus F: Precis det du skriver om, ingrodd smuts som resulterar i nyansskillnad hos golvet samt konstant avfettningslukt, är jag orolig för. Har du kommit på något klokt i efterhand?

Jag har lite tankar om någon plasthistoria man skulle kunna lägga på badrumsgolvet som skiten får fastna på. Än så länge är det bara tankar...

/Dajja

Cykelrengöring i badrum
Simon: jag antar att vissa icke-cykelkillar ser det som ett minus om tjejen har ett oljesmutsat badkar ;) Själv försöker jag väga upp med krukväxter... (fast jag inte är tjej...)

/Dajja - man, tycker han själv

Cykelrengöring i badrum
Författare: mytomspunnen
Datum: 04-04-28 10:18

>En liten pressening kanske?

Hmm. Gäller att ha en stor, med bra fästanordning till avloppet. Sen ska presenningen torka...

/Dajja - i-lands-problem

Cykelrengöring i badrum
Varför inte prova oljesaneringsmattor? Finns i många storlekar (de minsta som jag sett är ca A4-format och 2-4 mm tjocka) och kostar inte alltför mycket. Det finns mattor som drar åt sig olja men vattnet rinner ur dem. Man behöver alltså in bekymra sig att vattnet skall fastna i mattorna istället för oljan.

Jag har själv provat dessa när jag fick oljeläckage på en inombordsmotor i en båt. Oljeblandat vatten östes ur till en hink. Sedan lade jag ett par små mattor (ca A4-format) i hinken. 10 minuter senare var vattnet glasklart och all olja innesluten i mattorna. Sedan var det bara att lämna mattorna som farligt avfall på återvinningsstationen och hälla ut vattnet. Detta borde ju funka även på badrumsgolv under en cykel.

/Mikael

Cykelrengöring i badrum
Jag har fulkakel på golvet, inga oljefläckar som märks där.

Fick besök av TNT med flickvän innan jag hann göra rent badkaret efter en avfettning av bakhjul/kasset, såg inte så vackert ut..

Använder ni schampo med eller utan balsam? ;-)

Cykelrengöring i badrum
Jag tillämpar Pers metod numera med torr borste och det funkar förvånansvärt bra. Ska skaffa mig fler borstar så man kommer åt under framväxeln och dyligt. Sedan kan man ta en fuktad trasa och torka det sista.

Inbillar mig dock att torrborstningen repar en smula, då är titancyklar att föredra.

Lärdom: Köp en titanram tex Niota Ti för 39000kr och spara på vattnet så har du (kanske) tjänat in det på 50 år :-)

Cykelrengöring i badrum
Spolar alltid rent cykeln med vattenslang på gården, inga problem än. Det är mycket lera som ska väck oftast, inget kul att ta in den i lägenheten då. :-P

/Leo

Cykelrengöring i badrum
Dajja: Så här i efterhand så är torrborstningen bra, det blir mindre skit som kan blandas med avfettningsmedel och olja och rinna ner på golvet. Lättare att sopa upp det från golvet innan.
Allt löst ska bort innan man börjar göra rent drivpaketet.

(för övrigt, jag hade nog fått 100 000:- mer för lägenheten om jag inte hade haft mina cyklar. Mekstället som välte på parketten, ovannämnda badrum, däcksavtryck i arbetsrummet, pedaler som har repat tapeterna, oljestänk i hallen. Kanske bäst att hålla tyst med det för din sambo;-)

Cykelrengöring i badrum
För egen del blir det ut med badkaret från badrummet och sen in med hojarna i tur och ordning för rengöring. Använder vatten, yes, diskborste och svamp. Behövs det åker det på lite avfettning också.

Visst blir det lite oljefläckar på golvet. Har tyvärr inget annat tips än att ta bort dem så fort som möjligt efteråt. Eller så gör man som vi gjorde när de renoverade badrumet - valde en svart golvmatta :)

Att vatten skulle vara rena döden för hojen har jag jäkligt svårt att tro... I så fall skulle det inte funka att cykla ute i oväder heller - riktigt så känslig är inte min lilla svarta och den har ändå hängt med sen maj -99. Visst har jag bytt slitdelar osv, men inte har de blivit sabbade pga vattentvätt i alla fall.

Cykelrengöring i badrum
Många som använder avfettning ser jag, miljövänlig avfettning? Den riktiga, väl fungerande avfettningen hör inte riktigt hemma i avloppen pga miljöskäl.

Färska oljefläckar på golven? Prova matolja och sedan diskmedel eller liknande. Lika löser lika... Har iofs inte testat själv på just sådana oljefläckar på sådant golv men det borde funka.

Cykelrengöring i badrum
Vore bra med en liten tvätta-cykel-instruktion.
Som nybörjare undrar jag hur man går tillväge, från början?

Är detta en bra metod om cykeln är skitig:
1. spola av med vatten från slang, typ trädgårdsslang
2. borsta med en diskborste på de värsta ställene, som doppats i en hink med varmt/ljummet-vatten och Yes diskmedel
3. spreya på med avfettning på de värsta ställene
4. låt lufttorka
5. vid behov: torka fälgar med kemiskt ren bensin (aldrig t-röd på min!!! det ger en fet hinna efteråt, inge bra för bromsarna!)
6. smörj in kedjan vid behov

Synpunkter bitte?!

Cykelrengöring i badrum
Jag skulle vilja stryka avfettningen, åtminstone sådan som används till bilar. Den avfettningen brukar lämna avfettnin kvar efter renspolning och då typ försvinner den nya oljan du häller på kedjan.

Stalle

Cykelrengöring i badrum
Ananrs ser det ok ut?

Det finns ju speciell avfettning för cyklar. Det är väl ok?
Kanske man ska ta med punkt "3B. spola av avfettningen"?

Cykelrengöring i badrum
Lite kul att alla trådar om cykletvätt följer samma mönster.

1. Någon frågar hur man gör
2. Per säger att man inte skall använda vatten
3. Per får mothugg
4. Per svarar igen
5. Per får ännu mer mothugg
6. Alltihopa spårar som vanligt ur :-)

Inget ont om din metod Per, den har visst fördelar men du borde nästan få nå tapperhetsmedalj för att du så uthålligt hävdar din metod :-)

Stalle

Cykelrengöring i badrum
Borstmetoden

1. Låt din geggiga cykel torka.
2. Borsta med skurborste och någon mindre borste för att komma åt.
3. De kvarvarande lerfläckarna torkar man bort med till exempel disktrasa som man kan doppa i hink med såpa, diskmedel eller dyligt vilket också är fettlösande.

Är det så man gör Per?

Cykelrengöring i badrum
Vilket påminner mig om en liten historia. Jag skulle stressa min polare lite ute i MTB-spåren. Han är väl ingen fysfantom så efter två timmars matande så var han rätt slak. Jag frågade om han var trött varpå han givetvis svarade ja. Jag meddelade då vänligt att "han måste ju komma i form" varpå han surt replikerade "men kanske inte all form på en gång".

Nåja... Det var vår och lerigt och när vi var klara så åker karln hem till sig och sin böna, slänger (i stort sett) cykeln i badkaret. Rusar ut i köket och sätter sig totalt genomlerig i köket och äter upp all kyklingpaj som hans tjej har lagat som senare skall anvädnas när de skall ha gäster samma kväll. Sen tvättar han av cykeln i badkaret så det blir stopp i avloppet. Starkt jobbat. Hans tjej var väl sådär halvnöjd med honom då.

Stalle

Cykelrengöring i badrum
Nu e man igång...

Man kanske starta en tråd där man rekomenderar saker som går att tvätta med vatten. Nästan alla lager som är av cartridgetyp tål ju ganska omild behandling. Samt att de är lättare att byta.

* GoreTex-kablar är ju bra för de rostar och kläggar inte igen.
* Shimano-nav fetgårbort för de har ju sånna där enkla lagerbanor som tar in hur mycket dynga som helst.
* Mavic-nav har cartridgelager och är i stort sett underhållsfria och går lätt att byta.
* Shimano vevlager brukar ju hålla ett och ett annat bad.
* Ritchey styrlager är ju cartridgetyp och de är ju säkert tåliga.

Vad finns det mer?

STalle

Cykelrengöring i badrum
Bruse:

Förutom att Yes testar på djur så...

Jag brukar använda diskmedel och varmt vatten, det mesta går bort med det. Behöver jag starkare grejjer så är det lacknafta som jag tycker funkar bäst. Den lämnar en tunn oljefilm, men det gör ju knappast nåt om det är på kedjan.

Annars bra!

STalle

Cykelrengöring i badrum
Oj oj oj... värsta stimmet!

Sen så är det ju skillnad på smörjmedel och smörjmedel. Till kedja använder jag vax (White Lightening typ) och då blir nästan kedjan aldrig skitig.

Sen så skall man ju inte avända klisterolja, sån som man använder till motorcykelkedjor. Då blir det kladdigt värre.

Fett skall man ju ha men jag vet inte vad som är bra. Finish Line Teflonfett är iallfall det oomkullrukeligt sämsta fettet jag har använt.

Sånt avgör ju hur länge saker håller och hur ofta de behöver tvättas.

Stalle

Cykelrengöring i badrum
Stalle skrev:

> Bruse:
>
> Förutom att Yes testar på djur så...

Vad menar du??

> Jag brukar använda diskmedel och varmt vatten, det mesta går
> bort med det. Behöver jag starkare grejjer så är det lacknafta
> som jag tycker funkar bäst. Den lämnar en tunn oljefilm, men
> det gör ju knappast nåt om det är på kedjan.
>
> Annars bra!

Tack! Då är jag lugn.
Så diskborsten är inte för tuff då? Eller räcker svamp som första åtgärd, å borste där det sitter?

Vill ju inte sabba min nya fina Scott.

Har förmånen att ha en kran på husväggen tvärsövergården. Så det var bara köpa trädgårdsslang med munstycke mm. Så kan jag stå där å slabba. Visst, det är heeeela jobbiga 100 meter dit...

Cykelrengöring i badrum
Nu är det inte så att jag skulle vara rädd för att stänka ner cykeln.
Skulle kunna använda vattenslang men det är så omständigt därför testade jag borsta torrt och det funkar rätt bra.

Cykelrengöring i badrum
Varför man inte ska använda t-röd på fälger mm. En liten berättelse.

Detta var för ca 10 år sedan, när SJ hade terminaler till förbannelse högt å lågt, kopplade till sin stordator. Inga pc här inte, men de började komma.

Då lönade det sig att skruva isär tangentborden å rengöra kontaktbanorna när vissa tangenter inte fungerade. det hade bildats oxid mm mellan tangent å bana.

En kollega satt en hel vecka å skruvade isär ett hundratal tangentbord å rengjorde dem mycket noggrant med t-röd för att sedan skruva ihop dem igen. han funktionstestade alla tangenter å var mycket nöjd med sitt jobb.

Det dröjde inte många dagar förrän alla tangentborden kom tillbaka för service, för nu fungerade ingen tangent alls!!! Det var då besserwisser Bruse ryckte in och tipsade om kemiskt ren bensin.

T-röd lämnar nämligen en fet hinna efter sig!

Han var arg, mycket arg, inte på mig, men på sig själv. Så där satt han å fick göra om allt igen.....

Post Ändrad (04-04-28 13:11)

Cykelrengöring i badrum
Varför ska ni dra på avfettning på grejerna? Hur skitigt är det egentligen där ni cyklar?

Åker man i skogen så blir cykeln på sin höjd lerig om det är blött ute. Jag kan garantera att denna lera lossnar med vatten + diskmedel/bilschampo.

Avfettning har en förmåga att leta sig in där den inte hör hemma dvs i lager o dyl.

Jag tror nog att den smuts som kräver avfettning, har ni själva åsamkat genom att smörja in kedjan med enorma mängder olja.

/Anders

Cykelrengöring i badrum
AJ skrev:

> Varför ska ni dra på avfettning på grejerna? Hur skitigt är det
> egentligen där ni cyklar?

> Jag tror nog att den smuts som kräver avfettning, har ni själva
> åsamkat genom att smörja in kedjan med enorma mängder olja.

Det är nog där skon klämmer.... ;~(

Cykelrengöring i badrum
Diskborste är väl okej. Disktrasa brukar väl räcka. Jag använde gröna sidan på en scothbrite på en hojj en gång och den lacken blev aldrig sig själv igen.

AJ har rätt tror jag. Rätt smörja på rätt ställe i rätt mängd.

Jo Yes tillverkas av Proctor & Gramble (eller Procter & Gamble eller va fan dom du heter, inte Protector & Gamble som min kompis trodde) och de ha ertappats med att testa sina produkter på djur ett flertal ggr. Så dom kan man ju försöka undvika att köpa ifrån.

Stalle

Cykelrengöring i badrum
Pontus: jag rensar den aldrig, bor i hyreshus o har en jättetrevlig vaktmästare ;)
Dajja: ja det måste vara därför jag förblir singel, och inga krukväxter har jag heller .... kanske ska jag skärpa mig???? ;)
/Simon

Cykelrengöring i badrum
bruse: Hinnan du får av t-röd är inte fet. Det är i stort sett bara det röda färgämnet som blir kvar. Att den hinnan av färgämne kan räcka för att sabba ett tangentbord kan jag tänka mig då det är så låg spänning.

Dock inga problem att använda för rengöring av fälgar eller bromsskivor om man vill det. Skölj med vatten eller fuktad trasa efteråt så försvinner även resterna av färgen, men det behövs egentligen inte.

Svävar ut lite nu men...
Lacknafta kan däremot lämna "feta" spår. Men det kan med fördel användas för att ta bort kopparpasta, klisteretiketter m.m., och funkar även hyffsat till kedjan i brist på avfettningsmedel.

T-röd eller lacknafta brukar fixa klistermärken / etiketter. Funkar inte det ena så går det med det andra, oftast.

Själv använder jag sällan annat än bara vatten vid cykeltvätt. Lacknafta eller avfettning endast till kedjan emellanåt. Sprutar aldrig någon form av lösningsmedel direkt mot cykeln (förutom vatten) utan använder trasa de få gånger det behövs.

Cykelrengöring i badrum
Simon: "ja det måste vara därför jag förblir singel, och inga krukväxter har jag heller .... "

Du låter ju som drömkvinnan ju, cyklar i badkaret o inga krukväxter. Du borde inte vara singel.. :-D

Tillbaka
Topp